Samorządy Zagłębia popierają plany budowy szybkiej kolei
Samorządy miastZagłębia Dąbrowskiej popierają plany budowy szybkiej kolei w ramach inwestycjiCentralnego Portu Komunikacyjnego. Postulują jednak obszerne konsultacje i np.umieszczenie nowych linii w istniejących głównych korytarzach transportowych.
Prezydenci Dąbrowy Górniczej i Sosnowca, a także burmistrzSławkowa mówili o tym podczas poniedziałkowego spotkania prasowego w drugim ztych miast. Krytykowali sposób prowadzenia dotychczasowych konsultacji,prowadzonych przez powołaną pod kątem tej inwestycji spółkę CPK.
Jak zaznaczył prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak,budowa szybkiej kolei, jak i samego Centralnego Portu Komunikacyjnego, toprojekty ważne dla kraju. „Natomiast sposób komunikowania i sposób tego, jakprzebiegają te trasy, daleko odbiega od tego, jak sobie wyobrażamy konsultacjespołeczne” – zastrzegł.
Burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk mówił, że samorządyprzyjęły formę tych działań „z dużym zaskoczeniem”. „Konsultacje rozpoczęły się10 lutego, natomiast oficjalna prośba CPK, aby umieścić informacje na ich temat- 10 dni później, zatem już mieszkańcy mieli bardzo mocno ograniczoną możliwośćdotarcia do informacji” – zaznaczył burmistrz.
„Mieszkańcy często podkreślają kwestię formularzaelektronicznego, który jest tak skonstruowany, że przedostanie się do miejsca,w którym można wyrazić opinię, wymaga dużego uporu” – dodał. „My wręczudostępniliśmy instruktaż na stronach miasta, w jaki sposób przejść kolejnekroki, aby przejść do konkretnej linii, którą u nas konsultujemy” – wskazałAdamczyk.
Jak zadeklarował, Sławków, w którym kończy się szeroki tor zUkrainy, gdzie znajduje się szereg terminali przeładunkowych i który przecinagęsta sieć torów, „jest przyzwyczajony do kolei”. Postulował jednak „takpoprowadzić nową linię, by nie wchodziła na teren Sławkowa”.
„Wprowadzenie kolejnej, mocno rozwiniętej infrastrukturalnielinii kolejowej spowoduje kompletny chaos przestrzenny w mieście” -argumentował burmistrz tego miasta. „W Sławkowie proponowana liniaprzebiegałaby prosto przez ujęcie wody dla miasta” – zobrazował.
Podobnie prezydent Dąbrowy Górniczej ocenił, że samorządowcyi mieszkańcy dostali mapki wyglądające, jakby ktoś zaznaczył na mapie wariantynie patrząc, co znajduje się wokół”. „W naszym mieście i okolicznych miastachprzebiega to między osiedlami mieszkaniowymi, przez działki przedsiębiorców -burzy i wprowadza chaos planistyczny i urbanistyczny” – mówił Bazylak.
Wskazał, że samorządowcy w danym krótkim czasie organizująteraz spotkania z mieszkańcami, wśród których sposób komunikowania ze stronyspółki wywołał „panikę”. „Organizujemy je, aby wypełnić rolę, którą powinniwypełniać przedstawiciele CPK” – ocenił. „Nie ma zgody na takie prowadzeniekonsultacji; trzeba rozmawiać o tym w sposób odpowiedzialny i zinteresariuszami – uwzględniając też lokalne plany rozwoju kolei aglomeracyjnej”- akcentował Bazylak.
Zgodził się z tym prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński,opowiadający się za wykorzystaniem pod kątem szybkiej kolei istniejącychzasadniczych połączeń kolejowych. „My mówimy jednym głosem: tak dla szybkiegopociągu. (…) Jednym z naszych głównych pomysłów (…) jest to, aby wykorzystaćten potencjał, który mamy w istniejących korytarzach transportu kolejowego naterenie naszego regionu, o czym już kiedyś mówiono” – zaznaczył.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wskazując na korytarze: Zawiercie – Rybnik, Katowice –Czechowice-Dziedzice czy Katowice – Gliwice, Chęciński postulował obszernekonsultacje, uwzględniające lokalne uwarunkowania, w tym przygotowywaneinwestycje.
„Brak takiego wcześniejszego planu spowoduje, że nasze planyzagospodarowania przestrzennego, które staramy się ustalać, nie będą nic warte.Może też okazać się, że setki milionów np. na wielkie inwestycje transportowe,jak nowe węzły komunikacyjne w Dąbrowie Górniczej, nie będą tak efektywniewydane, jak zostało to zaplanowane” – przestrzegł.
Chęciński odniósł się też do sygnałów, jakoby główny węzełkomunikacyjny szybkiej kolei w ramach CPK dla Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii, tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski, miał znaleźć się na terenie woj.małopolskiego. „Nie ma drugiego miejsca na mapie Europy, że kilkumilionowametropolia ma dojeżdżać do miejsca, w którym będzie dla niej główny dworzec” -ocenił.
Sieć nowych linii kolejowych, w tym odcinków określanychjako kolej dużych prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK z większości większychmiast Polski w nie dłużej niż 2,5 godz. W ramach przygotowań do zaprojektowaniai budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlakówkolejowych, powstało tzw. Strategiczne Studium Lokalizacyjne (SSL) –konsultowane od 10 lutego br.
Do 10 marca br. można zgłaszać do głównego opracowania SSLm.in. z założeniami budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, a takżedo części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych z przebiegamikorytarzy: kolejowych i drogowych i kilkoma propozycjami przebiegówposzczególnych linii.
Bazylak poinformował, że zrzeszający zdecydowaną większośćsamorządów lokalnych woj. śląskiego Śląski Związek Gmin i Powiatów przyjął wpiątek adresowane do ministrów infrastruktury oraz aktywów państwowychstanowisko z prośbą o przyjrzenie się formie konsultacji prowadzonych przezspółkę CPK oraz z apelem o szerszy dialog nt. planowanych inwestycji.
„