Samorządy chcą przejąć SKM-kę. Piszą list do ministra Adamczyka i PKP SA

inforail
10.07.2018 07:33

Zarząd StowarzyszeniaObszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot wspiera działania SamorząduWojewództwa Pomorskiego, który chce uzyskać większościowe udziały w spółce PKPSKM w Trójmieście.

List poparcia w tej sprawie wysłany zostanie do MinisterstwaInfrastruktury i władz PKP. Pod listem podpis złożyli przedstawiciele: Gdańska,Sopotu, Tczewa, Rumii, Nowego Dworu Gdańskiego, Wejherowa, Linii, PowiatuWejherowskiego oraz Powiatu Kartuskiego. Przedstawiciele tych gmin i powiatówwzięli udział w walnym zgromadzeniu Stowarzyszenia, które odbyło się 9 lipca2018 r.

Obecnie większościowe udziały w spółce PKP Szybka KolejMiejska w Trójmieście należą do PKP S.A- 67,9 proc. Kolejni współwłaściciele to: miasto Gdańsk (12,8 proc.),Województwo Pomorskie (10,4 proc.), miasto Gdynia (5,4 proc.), miasto Sopot(2,1 proc.), miasto Pruszcz Gdański (1,2 proc.) i miasto Rumia (0,2 proc.).

Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk od wielulat, przy kolejnych rządach, stara się o usamorządowienie SKM, która działaprzecież wyłącznie w Trójmieście i na Pomorzu.

– Nasza wspólna petycja to głos poparcia dla starańmarszałka. Chcielibyśmy żeby samorządy: wojewódzki, miejskie i gminne miaływiększość w spółce PKP SKM, która obsługuje komunikacyjnie Trójmiasto i okolice- mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, wiceprzewodniczący zarządu OM G-G-S.- Cały czas prosi się samorządy o środki finansowe na zwiększenieczęstotliwości kursowania, na wsparcie zakupu nowego taboru czy remontówperonów. Partycypujemy w tych działaniach, ale chcielibyśmy też zarządzaćspółką, przejąć za nią odpowiedzialność. Łatwiej jest to robić z poziomuPomorza niż Warszawy – przekonuje prezydent Sopotu. – Weźmy przykład lotniska wGdańsku, które świetnie się rozwija, a przecież od lat 90.tych większościoweudziały w nim mają samorządy: wojewódzki i trójmiejskie. Skoro taka delikatnamateria jaką jest ruch lotniczy może być bardzo dobrze zarządzana przezsamorządy, nasz „nerw komunikacyjny”, jakim jest SKM, także powinien.

Kolejnym po lotnisku przykładem, już 100-procentowejwłasności samorządu w spółce transportowej, jest Pomorska Kolej Metropolitalna,która od początku należała do Samorządu Województwa Pomorskiego.

Samorządom Pomorza brakuje obecnie 18 proc., by osiągnąćzakładaną większość 51 proc. udziałów w SKM. Propozycja marszałka, z którą wpełni zgadzają się gminy OM G-G-S, jest taka, by wnieść aportem majątek PKM dowspólnej spółki z PKP SKM.

– Dzięki temu mógłby powstać jeden spójny system PomorskiejKolei Metropolitalnej, która jeździłaby od Gdańska Głównego do Wejherowa,Kościerzyny i Kartuz, a nie tak jak teraz: tylko z Gdańska Wrzeszcza do tychdwóch ostatnich miast – tłumaczy Michał Glaser dyrektor biura OM G-G-S. – Kiedyport lotniczy stał się własnością samorządów, województwo i miasta zadłużyłysię, żeby przeprowadzić ogromny projekt rozbudowy. Dziś jest trzecim lotniskiemw Polsce pod względem zasięgu na świecie. Tak samo chcemy, by kolej wmetropolii była jedną z najlepszych w Polsce. Samorządy nie będą przecieżzaciągać zobowiązań finansowych na rozwój czegoś, co do nich nie należy.

Miasto Gdańsk jest dziś największym po PKP udziałowcem wSKM.

– Warto porównać funkcjonowanie kolei miejskiej w Warszawiei w Trójmieście. W stolicy można korzystać z jednego wspólnego biletu, alespółka operująca koleją należy w stu procentach do samorządu – przypomina PiotrGrzelak, z-ca prezydenta Gdańska – To kluczowe, żebyśmy mogli mieć wpływ narozwój takiego podmiotu w naszej metropolii i łączyć w ramach jednej ofertybiletowej usługi realizowane przez SKM. Apelujemy do ministerstwa i władz PKP oprzekazanie większościowych udziałów samorządom. My “na dole” wiemy najlepiej,jak ta kolej powinna się rozwijać.

TREŚĆ LISTU

Gdańsk, 09 lipca 2018r.

LIST POPARCIA DLAUSAMORZĄDOWIENIA PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.

My, przedstawicielegmin i powiatów zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot,wyrażamy poparcie dla działań Samorządu Województwa Pomorskiego mających nacelu uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym PKP Szybka KolejMiejska w Trójmieście Sp. z o.o.

Obecna strukturawłasności Spółki, w której PKP S.A. posiada 67,9% udziałów, natomiast GminaMiasta, Gdańska 12,8%, Województwo Pomorskie 10,4%, Gmina Miasta Gdyni 5,4%,Gmina Miasta Sopotu 2,1%, Gmina Miejska Pruszcz Gdański 1,2%, Gmina MiejskaRumia 0,2% udziałów, sprawia, że samorządy nie mają kontroli nad Spółką, któraw całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.

W związku z powyższym,w trosce o wzmocnienie pozycji, a przede wszystkim zapewnienie stabilnychpodstaw rozwoju kolejowego „kręgosłupa” aglomeracji trójmiejskiej,jakim jest SKM, popieramy, prowadzone od dawna zabiegi Samorządu WojewództwaPomorskiego o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym Spółki.

W szczególności,popieramy propozycję Samorządu Województwa Pomorskiego zawarcia Umowy WspólnikówSpółki, zawierającej:

– zobowiązanie sięwspólników do zgodnego działania w celu zmiany struktury właścicielskiejSpółki,

– zobowiązanieWojewództwa Pomorskiego do dokapitalizowania Spółki kwotą ok 160 mln PLN wzamian za nowe udziały PKP SKM, co zapewni wkład własny do realizowanego przezSpółkę projektu pn. „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych doobsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienia zaplecza utrzymania taboru”dofinansowanego ze środków Funduszu Spójności,

– zobowiązanieWojewództwa Pomorskiego do rozpoczęcia rozmów dotyczących zawarcia ze Spółkądługoletniej Umowy Przewozowej, która pozwoli na rozliczenie przekazanegoSpółce dokapitalizowania w ramach rekompensaty,

– zobowiązanieWojewództwa Pomorskiego do rozpoczęcia rozmów dotyczących aportu do Spółkitaboru kolejowego będącego własnością Województwa,

– zobowiązanie się PKPS.A. do rozpoczęcia rozmów dot. wyposażenia Spółki w składniki majątkowe na liniikolejowej 250, zarządzanej przez PKP SKM.

Wierzymy, że zmianastruktury właścicielskiej Spółki, w której strona samorządowa będzie jejgłównym udziałowcem znacząco wpłynie na wzmocnienie roli i funkcji pełnionejprzez Spółkę w systemie transportowym województwa, a w szczególności na wzrostjakości świadczonych usług i znaczenia dla przewozów aglomeracyjnych. Wkonsekwencji pozwoli na dalszy rozwój Spółki i pełniejszą współpracę Spółki wramach wdrażania wspólnych rozwiązań taryfowo-biletowych w województwiepomorskim.