Samorząd Jastrzębia-Zdrój bierze sprawy w swoje ręce. Wyręcza PKP

inforail
20.03.2019 09:48

Samorząd blisko90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, który od wielu miesięcy zabiega oprzywrócenie zlikwidowanych 18 lat temu połączeń kolejowych do miasta, zamierzadofinansować kwotą prawie pół mln zł studium wykonalności odbudowy liniikolejowej.

„Biorąc pod uwagę, że prace nad studium wykonalności,wraz z operatem środowiskowym, mogą trwać od dwóch do trzech lat, rozpoczęcieodbudowy linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic może rozpocząć się jużw 2023 roku” – podał Urząd Miasta.

Jastrzębie-Zdrój to obecnie największe w Polsce miasto bezdostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi przestały docierać do Jastrzębia w 2001r.

Podczas ostatniej sesji Rady Miasta prezydent JastrzębiaAnna Hetman przedstawiła radnym propozycję przeznaczenia prawie pół mln zł nadofinansowanie studium wykonalności projektu, którego opracowanie ma zlecićzarząd woj. śląskiego.

Koszt takiego studium wstępnie szacuje się na ok. 3,2 mlnzł. Samorząd Jastrzębia ma pokryć ok. 15 proc. tej kwoty, przekazując środki -w tym lub przyszłym roku – samorządowi wojewódzkiemu na podstawie stosownegoporozumienia.

Decyzja o współfinansowaniu studium wykonalności przezsamorząd jest efektem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez władze miastaz marszałkiem województwa, resortem infrastruktury oraz zarządem spółki PKPPolskie Linie Kolejowe.

Studium wykonalności ma m.in. dokładnie określić, którywariant odtworzenia linii kolejowej jest dla Jastrzębia-Zdroju optymalny igwarantuje najlepsze połączenia z Katowicami.

Jesienią ub. roku wiceminister infrastruktury Andrzej Bittelocenił w Sejmie, że odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej doJastrzębia-Zdroju będzie możliwe po wykonaniu studium wykonalności, w ramachkolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego. Koszt odbudowy infrastrukturykolejowej do Jastrzębia i przywrócenia dawnej linii nr 159 szacowano wcześniejwstępnie na co najmniej 200 mln zł.

Miasto zleciło opracowanie analizy wariantów połączeniakolejowego z Katowicami przez Żory i Orzesze, gdzie czas przejazdu do Katowicbyłby krótszy niż godzina. Aby pociągi mogły wrócić na tę trasę, koniecznabyłaby odbudowa infrastruktury na odcinkach między Jastrzębiem-Zdrój aPawłowicami oraz między Żorami a Orzeszem.

Jeden z wariantów przedstawionych w analizie odtworzenialinii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju zakłada remont i wykorzystanie do obsługipołączeń pasażerskich odcinka linii należącej do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej- ta należąca do Jastrzębskiej Spółki Węglowej firma zarządza infrastrukturąkolejową związaną z kopalniami i koksowniami JSW.