Są pieniądze na modernizację wagonów PKP Intercity
inforail
17.07.2012 20:56
Są pieniądze na modernizację wagonów PKP Intercity
17 lipca 2012, PKP Intercity podpisały umowę na dofinansowanie projektu modernizacji 68 wagonów pasażerskich, które kursować będą w pociągach TLK na trasie Przemyśl –Szczecin. Dzięki odnowieniu taboru i przystosowaniu go do prędkości 160 km/h, czas przejazdu na tej trasie skróci się docelowo o prawie 4 godziny. Wartość całkowita inwestycji to prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.
Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl –Szczecin”odbyło się w warszawskiej siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia –modernizacji 68 wagonów – to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.
Przedmiotem projektu jest modernizacja 68 wagonów pasażerskich, przeznaczonych do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl –Rzeszów –Kraków –Katowice –Opole – Wrocław –Poznań –Szczecin, pociągami kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe). Zmodernizowany tabor będzie m.in. wyposażony w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, wydzielona zostanie powierzchnia do przewozu rowerów, a same wagony będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h.
Modernizacja wagonów pozwoli również na skrócenie o 222 minuty czasu przejazdu dla pociągów TLK, kursujących w powyższej relacji, z obecnych 14 godz. 19 min. do 10 godz. 37 min. Oszczędności czasu wynikać będą zarówno z modernizacji wagonów, a także z realizowanych równolegle projektów inwestycyjnych infrastruktury kolejowej.
Obecnie jednym z priorytetów naszej Spółki są inwestycje taborowe, które w znaczący sposób zmienią postrzeganie kolei. W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie kolejnych przetargów na zakup nowego taboru, chcemy jak najlepiej wykorzystać fundusze unijne –mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
PKP Intercity zmodernizuje zarówno wagony klasy pierwszej, jak i drugiej. Część z nich zostanie przekształcona w wagony bezprzedziałowe i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. Przeznaczony do modernizacji tabor obecnie nie jest przez przewoźnika użytkowany –są to wagony niesprawne i wyłączone z eksploatacji.
Wszystkie wagony zostaną pomalowane farbami chemoutwardzalnymi o podwyższonej jakości i antygraffiti. Wewnątrz i na zewnątrz zostaną zamontowane tablice świetlne, a pasażerowie będą mieli dostęp do gniazdek elektrycznych. Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną również w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo przewoźnik planuje by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej.
W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w ramach modernizacji, przystosowane zostaną toalety, drzwi wejściowe do wagonów, jak i do przedziałów wraz z korytarzami, tak by mogły poruszać się po nich osoby np. na wózkach. Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe.
Obecnie PKP Intercity prowadzi cztery istotne projekty modernizacji i zakupu taboru – pociągów oraz wagonów. Ich wartość wynosi 580 mln Euro (ok. 2,5 mld złotych). Wszystkie projekty są współfinansowane ze środków UE. W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST oraz 30 wagonami piętrowymi.
Pod koniec czerwca br. PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie, zabudowę, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji 9 kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz z systemem GSM-R na lokomotywach typu SIEMENS ES64U4 „Husarz”. Postępowanie przetargowe odbędzie się w trybie negocjacji. Europejski System Sterowania Pociągiem –ETCS (European Train Control System) zapewnia realizację sygnalizacji kabinowej i ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Ideą tego systemu jest zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h wymaga sygnalizacji kabinowej. ETCS posiada obecnie trzy poziomy wdrożeń w zależności od potrzeb zarządów kolei.
Po pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku PKP Intercity odnotowała 13,4 mln zł zysku. Dla porówna od stycznia do maja zeszłego roku wynik netto PKP Intercity wyniósł minus 32,9 mln zł, a w tym samym okresie 2010 r. było to minus 128,3 mln zł. W 2012 roku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy Spółka wydała na naprawę taboru 66,1 mln zł. To jest o ok. 20 mln zł więcej, niż w tym samym czasie 2011 roku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024