Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rządowe wsparcie dla kolei

inforail
12.06.2006 12:50
Minister Transportu J.Polaczek podpisał z przewoźnikami kolejowymi pierwsze umowy na organizowanie, wykonywanie i dotowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń kolejowych foto:MT
Dzień 2 czerwca 2006 roku przejdzie do historii polskiej kolei. To właśnie wtedy Minister Transportu Jerzy Polaczek podpisał z przewoźnikami kolejowymi –PKP Intercity sp. z o.o. i PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. pierwsze umowy na organizowanie, wykonywanie i dotowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń kolejowych w ramach usług publicznych na terenie RP. Oprócz wskazanych wyżej porozumień zawarta została także umowa z zarządcą dróg kolejowych –spółką PKP Polskie Linie Kolejowe na dofinansowanie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej. Jak poinformował Michał Wrzosek –rzecznik prasowy PKP S.A. Umowy te stanowią wykonanie przepisów znowelizowanej w dniu 16 grudnia 2005 r. ustawy o transporcie kolejowym, które umożliwiają dofinansowanie tych zadań ze środków budżetu państwa. W ustawie budżetowej na rok 2006 zaplanowano kwotę 260 mln zł na dofinansowanie utrzymania i remontów powszechnie dostępnej infrastruktury kolejowej, którą zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dzięki temu wsparciu zmniejszą się stawki dostępu, które za korzystanie ze szlaków kolejowych muszą płacić przewoźnicy. Kwotę 250,059 mln zł przeznaczono natomiast na dofinansowanie nierentownych pasażerskich przewozów kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych wykonywanych na obszarze RP w ramach usług publicznych. Od dwóch lat obowiązują w Polsce unijne przepisy,  dotyczące działania Państwa w zakresie obowiązków służby publicznej w transporcie kolejowym i innych gałęziach transportu. Chodzi tu mianowicie o rozporządzenie nr 1191/69. Zgodnie z nimi przewoźnik świadczący usługi o charakterze użyteczności publicznej wyzbywa się prawa do dyktowania cen komercyjnych za swoje usługi i przyjmuje taryfikator cenowy na bilety poniżej rzeczywistego poziomu kosztów. Różnicę pomiędzy wpływami z biletów a kosztami funkcjonowania przewoźnika pokrywa organizator transportu kolejowego (samorząd województwa w przypadku ruchu regionalnego i Państwo w przypadku ruchu międzywojewódzkiego i międzynarodowego). Przewoźnik wykonuje rozkład jazdy i z tego tytułu otrzymuje rekompensatę. Podpisanie umów umożliwi rozpoczęcie przekazywania tych środków zarządcy infrastruktury i przewoźnikom kolejowym. Pieniądze te będą wypłacane przewoźnikom z budżetu na podstawie przedstawianych przez nich rozliczeń.
Nigdy w historii polskiej kolei nierentowne połączenia nie były dofinansowywane z budżetu państwa foto: MT
Minister Transportu Jerzy Polaczek  określił podpisanie pomiędzy resortem a spółkami grupy PKP –Polskimi Liniami Kolejowymi, Przewozami Regionalnymi oraz Intercity – trzyletniej umowy o dofinansowanie utrzymania i remontów infrastruktury oraz trzyletnich umów ramowych i umów rocznych na 2006 rok o dofinansowanie kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych wykonywanych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej w ramach usług publicznych jako decyzję o znaczeniu historycznym. Dodał, iż po raz pierwszy działalność ta jest wspierana przez budżet państwa.
Dlaczego podpisanie tych umów określiliśmy mianem „historycznych”? Otóż nigdy w historii polskiej kolei nierentowne połączenia nie były dofinansowywane z budżetu państwa. Czyniły to jedynie władze samorządowe. 
W ustawie budżetowej na rok 2006 zaplanowano kwotę 260 mln zł na dofinansowanie utrzymania i remontów powszechnie dostępnej infrastruktury kolejowej, którą zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. foto: MT