Rządowe wsparcie dla kolei
inforail
12.06.2006 12:50
Rządowe wsparcie dla kolei
Dzień 2 czerwca 2006 roku przejdzie do historii polskiej kolei. To właśnie wtedy Minister Transportu Jerzy Polaczek podpisał z przewoźnikami kolejowymi –PKP Intercity sp. z o.o. i PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. pierwsze umowy na organizowanie, wykonywanie i dotowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń kolejowych w ramach usług publicznych na terenie RP. Oprócz wskazanych wyżej porozumień zawarta została także umowa z zarządcą dróg kolejowych –spółką PKP Polskie Linie Kolejowe na dofinansowanie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej. Jak poinformował Michał Wrzosek –rzecznik prasowy PKP S.A. Umowy te stanowią wykonanie przepisów znowelizowanej w dniu 16 grudnia 2005 r. ustawy o transporcie kolejowym, które umożliwiają dofinansowanie tych zadań ze środków budżetu państwa. W ustawie budżetowej na rok 2006 zaplanowano kwotę 260 mln zł na dofinansowanie utrzymania i remontów powszechnie dostępnej infrastruktury kolejowej, którą zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dzięki temu wsparciu zmniejszą się stawki dostępu, które za korzystanie ze szlaków kolejowych muszą płacić przewoźnicy. Kwotę 250,059 mln zł przeznaczono natomiast na dofinansowanie nierentownych pasażerskich przewozów kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych wykonywanych na obszarze RP w ramach usług publicznych. Od dwóch lat obowiązują w Polsce unijne przepisy, dotyczące działania Państwa w zakresie obowiązków służby publicznej w transporcie kolejowym i innych gałęziach transportu. Chodzi tu mianowicie o rozporządzenie nr 1191/69. Zgodnie z nimi przewoźnik świadczący usługi o charakterze użyteczności publicznej wyzbywa się prawa do dyktowania cen komercyjnych za swoje usługi i przyjmuje taryfikator cenowy na bilety poniżej rzeczywistego poziomu kosztów. Różnicę pomiędzy wpływami z biletów a kosztami funkcjonowania przewoźnika pokrywa organizator transportu kolejowego (samorząd województwa w przypadku ruchu regionalnego i Państwo w przypadku ruchu międzywojewódzkiego i międzynarodowego). Przewoźnik wykonuje rozkład jazdy i z tego tytułu otrzymuje rekompensatę. Podpisanie umów umożliwi rozpoczęcie przekazywania tych środków zarządcy infrastruktury i przewoźnikom kolejowym. Pieniądze te będą wypłacane przewoźnikom z budżetu na podstawie przedstawianych przez nich rozliczeń.
Minister Transportu Jerzy Polaczek określił podpisanie pomiędzy resortem a spółkami grupy PKP –Polskimi Liniami Kolejowymi, Przewozami Regionalnymi oraz Intercity – trzyletniej umowy o dofinansowanie utrzymania i remontów infrastruktury oraz trzyletnich umów ramowych i umów rocznych na 2006 rok o dofinansowanie kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych wykonywanych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej w ramach usług publicznych jako decyzję o znaczeniu historycznym. Dodał, iż po raz pierwszy działalność ta jest wspierana przez budżet państwa.
Dlaczego podpisanie tych umów określiliśmy mianem „historycznych”? Otóż nigdy w historii polskiej kolei nierentowne połączenia nie były dofinansowywane z budżetu państwa. Czyniły to jedynie władze samorządowe.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024