Rynek przewozów pasażerskich w styczniu 2017 roku
Urząd Transportu Kolejowego podsumował styczeń 2017 rokuna polskiej kolei. Jest dobrze, znacznie lepiej, niż w latach ubiegłych.
Przewozy pasażerskie ogółem
Parametry |
styczeń |
styczeń |
styczeń |
zmiana % |
zmiana % |
liczba pasażerów (mln) |
25,54 |
23,36 |
22,49 |
9,34% |
3,86% |
praca przewozowa (mln pas-km) |
1 548,84 |
1 385,45 |
1 257,09 |
11,79% |
10,21% |
praca eksploatacyjna(mln poc-km) |
13,78 |
13,19 |
11,96 |
4,49% |
10,31% |
Liczba pasażerów mln osób
W styczniu 2017 rokuz usług kolei skorzystało 25,54 mln pasażerów. To znaczny wzrost w porównaniu zpoprzednimi latami, a także poprzednim miesiącem.
miesiąc |
2017 |
2016 |
2015 |
zmiana % 2017/2016 |
zmiana % 2016/2015 |
styczeń |
25,54 |
23,36 |
22,49 |
9,34% |
3,86% |
luty |
23,41 |
21,57 |
8,50% |
||
marzec |
24,72 |
24,29 |
1,77% |
||
kwiecień |
24,55 |
23,60 |
4,03% |
||
maj |
25,44 |
24,77 |
2,71% |
||
czerwiec |
24,38 |
23,28 |
4,73% |
||
lipiec |
25,43 |
23,02 |
10,45% |
||
sierpień |
24,24 |
22,82 |
6,21% |
||
wrzesień |
23,32 |
22,22 |
4,97% |
||
październik |
25,68 |
25,38 |
1,17% |
||
listopad |
24,61 |
24,53 |
0,33% |
||
grudzień |
23,40 |
22,32 |
4,83% |
Praca przewozowa mln pasażerokilometrów
Na plusie takżepraca przewozowa. Dynamika wzrostu przekroczyła 10%.
miesiąc |
2017 |
2016 |
2015 |
dynamika 2017/2016 |
dynamika 2016/2015 |
styczeń |
1 548,84 |
1 385,45 |
1 257,09 |
11,79% |
10,21% |
luty |
1 437,02 |
1 251,25 |
14,85% |
||
marzec |
1 465,25 |
1 329,17 |
10,24% |
||
kwiecień |
1 494,78 |
1 387,71 |
7,72% |
||
maj |
1 637,91 |
1 464,48 |
11,84% |
||
czerwiec |
1 609,51 |
1 490,52 |
7,98% |
||
lipiec |
1 986,52 |
1 792,58 |
10,82% |
||
sierpień |
1 944,74 |
1 782,85 |
9,08% |
||
wrzesień |
1 564,12 |
1 404,76 |
11,34% |
||
październik |
1 596,76 |
1 488,75 |
7,25% |
||
listopad |
1 530,79 |
1 415,64 |
8,13% |
||
grudzień |
1 528,15 |
1 378,20 |
10,88% |
Praca eksploatacyjna mln pociągokilometrów
Dodatni trendodnotowano również w przypadku pracy eksploatacyjnej.
miesiąc |
2017 |
2016 |
2015 |
dynamika 2017/2016 |
dynamika 2016/2015 |
styczeń |
13,78 |
13,19 |
11,96 |
4,49% |
10,31% |
luty |
12,74 |
11,09 |
14,82% |
||
marzec |
13,25 |
12,18 |
8,81% |
||
kwiecień |
12,97 |
11,63 |
11,54% |
||
maj |
13,46 |
11,94 |
12,75% |
||
czerwiec |
13,33 |
11,71 |
13,78% |
||
lipiec |
14,27 |
12,66 |
12,76% |
||
sierpień |
14,01 |
12,49 |
12,21% |
||
wrzesień |
13,06 |
11,58 |
12,82% |
||
październik |
13,23 |
12,10 |
9,35% |
||
listopad |
12,91 |
11,69 |
10,46% |
||
grudzień |
13,47 |
12,41 |
8,49% |
Średnia odległość w km
miesiąc |
2017 |
2016 |
2015 |
dynamika 2017/2016 |
dynamika 2016/2015 |
styczeń |
61 |
59 |
56 |
2,24% |
6,11% |
luty |
61 |
58 |
5,85% |
||
marzec |
59 |
55 |
8,32% |
||
kwiecień |
61 |
59 |
3,54% |
||
maj |
64 |
59 |
8,89% |
||
czerwiec |
66 |
64 |
3,11% |
||
lipiec |
78 |
78 |
0,33% |
||
sierpień |
80 |
78 |
2,70% |
||
wrzesień |
67 |
63 |
6,07% |
||
październik |
62 |
59 |
6,01% |
||
listopad |
62 |
58 |
7,78% |
||
grudzień |
65 |
62 |
5,77% |
I zestawienia z podziałem na przewoźników, czyli te, którewydają się być najbardziej intersujące. Liderem pozostają PKP Intercity, wudziale których przypada 45,83% wykonywanej pracy przewozowej. W porównaniu zestyczniem 2016 roku odnotowujemy wzrost tych wartości. Tracą Przewozy Regionalne,na plusie trzecie na podium Koleje Mazowieckie.
Praca przewozowa |
I 2017 |
I 2016 |
rok 2016 |
PKP Intercity |
45,83% |
44,01% |
49,35% |
Przewozy Regionalne |
22,33% |
24,62% |
22,22% |
Koleje Mazowieckie |
13,25% |
12,69% |
11,28% |
PKP SKM |
5,69% |
6,13% |
5,74% |
Koleje Śląskie |
3,36% |
3,54% |
3,09% |
Koleje Dolnośląskie |
2,75% |
2,18% |
2,22% |
SKM Warszawa |
2,11% |
2,22% |
1,86% |
Koleje Wielkopolskie |
2,04% |
2,35% |
2,04% |
Koleje Małopolskie |
0,81% |
0,44% |
0,49% |
ŁKA |
0,75% |
0,57% |
0,64% |
WKD |
0,59% |
0,71% |
0,56% |
Arriva RP |
0,49% |
0,54% |
0,50% |
UBB |
0,003% |
0,003% |
0,004% |
Pozostali |
0,001% |
0,00001% |
0,007% |
„