Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w III kwartale 2014 roku

inforail
28.11.2014 13:09
Za nami III kwartał 2014 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 i 2013 roku. Dostarczono 21 jednostek taborowych, o łącznej długości 1562 m i 72 członów, podczas gdy rok wcześniej było ich zaledwie 10. To dobry wynik, lepszy od I kwartału o 1 pojazd i o 3 pojazdy od II kwartału. W omawianym okresie dostarczano przewoźnikom ezt-y i wagony. Łącznie nowy tabor trafił do trzech przewoźników i został wyprodukowany przez trzy firmy. Musimy jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość tych jednostek to zakupy samorządów wojewódzkich. Trafiły one do województw: zachodniopomorskiego (1), podkarpackiego (1), śląskiego (3), małopolskiego (4), świętokrzyskiego (3) i lubuskiego (1), a następnie zostały przekazane do Przewozów Regionalnych. Dolnośląskie Impulsy zostały przekazane do Kolei Dolnośląskich Mimo licznych problemów trwają dostawy Pendolino. W III kwartale br. do Polski trafiły 3 pociągi.   
Klasyfikacja przewoźników – III kwartał 2014 roku
Przewoźnik
Typ taboru
Liczba
Udział w rynku
Liczba członów jednostki
Łączna liczba członów
Długość jednostki
Łączna długość
Udział w rynku człony/długość
Przewozy Regionalne
 
ED78
36Wea
37We
2
10
1
4
3
2
8
30
2
74,4 m
58,4 m
42,4 m
148,8 m
584,40 m
42,4 m
Razem PR
13
61,90%
40
775,6 m
55,55%/49,65%
PKP Intercity
ED250
wagon
3
2
7
1
21
2
187,4 m
24,5 m
562,20 m
49 m
Razem PKP IC
5
23,80%
23
611,2 m
31,94%/39,13%
Koleje Dolnośląskie
36Wea
3
14,30%
3
9
58,4 m
175,2 m
12,51%/11,22%
Razem
21
100%
72
1562 m
100%/100%
 
Newag jest zdecydowanym liderem III kwartału 2014 roku
I klasyfikacja producentów. W omawianym okresie nowe pociągi dostarczało trzech producentów. To Alstom, Newag i FPS Cegielski. Wypadła z niej chwilowo PESA. Tylko Alstom produkuje Pendolino poza granicami Polski. Najwięcej składów dostarczył Newag, który kontynuuje realizację kontraktu dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Rozpoczęła się także realizacja umów z Południową Grupą Zakupową oraz Kolejami Dolnośląskimi. W omawianym okresie Newag jest zdecydowanym liderem z 16 składami. Na razie pociągi, jak wspomnieliśmy kursują w barwach Przewozów Regionalnych oraz Kolei Dolnośląskich. Dalej Alstom z trzema składami Pendolino i Cegielski z dwoma wagonami.
 
Klasyfikacja producentów – II kwartał 2014 roku
Producnet
Typ taboru
Liczba
Udział w rynku
Dla kogo?
Łączna liczba członów
Łączna długość
Udział w rynku człony/długość
Newag
ED78
36Wea
37We
2
13
1
PR
PR, KD
PR
Newag łącznie
16
76,19%
49
950,80 m
68,05%/60,87%
Alstom
ED250
3
14,28%
PKP IC
21
562,20 m
29,17%/35,99%
FPS Cegielski
wagon
2
9,53%
PKP IC
2
49 m
2,78%/3,14%
Razem
21
100%
72
1562 m
100%/100%
 
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienie planowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający
Producent
Zamówione jednostki
Liczba jednostek
Lata dostaw
PKP Intercity
Stadler&Newag
Flirt 3
20
2015
PKP Intercity
PESA
Dart
20
2015
PKP Intercity
PESA
GAMA – lokomotywy spalinowe
10
2015
PKP Intercity
FPS H.Cegielski
w trakcie realizacji
wagony
25
2014 -2015
PKP Intercity
FPS Cegielski/ARR
wagony
20
2015
PKP Intercity
w toku
ezt piętrowy
10
2015 (?)
Koleje Mazowieckie
PESA
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
22+2
2015
Koleje Mazowieckie
PESA
SA135
2
2014
Koleje Mazowieckie
Newag
Impuls
12
2015
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (2)
10
2017-2018
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (5)
55
2018-2022
Warmińsko-Mazurskie
Newag
Impuls 37WE
1
2015
Małopolskie
PESA
Acatus+ 41WE, 40WE
10 (4+6)
2014-2015
Kujawsko-Pomorskie (BiT City) PESA Elf EN76 5 2014-2015
ZGZ
Newag w trakcie realizacji
Impuls 31WE
14 +3 (opcja)
2013-2014
Pomorskie
PESA
218Mc
4
2015
Podkarpackie
PESA
Acatus+ 21WE
2
2014
Podkarpackie
Newag w trakcie realizacji
Impuls 37WE
2
2014
Koleje Dolnośląskie
Newag w trakcie realziacji
Impuls 36WE, 31WE
6 (3 człon)+5 (4 człon)
2014-2015
ŁKA
Stadler
w trakcie realizacji
Flirt
20
2014-2015
ŁKA
planowany
ezt
10
2015-2020
Koleje Wielkopolskie w toku szt – leasing 4 2015
Pomorskie (PKM)
PESA
szt (2,3)
10 (3+7)
2015
PKP SKM
w toku
ezt (4)
2
2015