TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w III kwartale 2014 roku
Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w III kwartale 2014 roku
inforail
28.11.2014 13:09
Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w III kwartale 2014 roku
Za nami III kwartał 2014 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 i 2013 roku. Dostarczono 21 jednostek taborowych, o łącznej długości 1562 m i 72 członów, podczas gdy rok wcześniej było ich zaledwie 10. To dobry wynik, lepszy od I kwartału o 1 pojazd i o 3 pojazdy od II kwartału. W omawianym okresie dostarczano przewoźnikom ezt-y i wagony. Łącznie nowy tabor trafił do trzech przewoźników i został wyprodukowany przez trzy firmy. Musimy jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość tych jednostek to zakupy samorządów wojewódzkich. Trafiły one do województw: zachodniopomorskiego (1), podkarpackiego (1), śląskiego (3), małopolskiego (4), świętokrzyskiego (3) i lubuskiego (1), a następnie zostały przekazane do Przewozów Regionalnych. Dolnośląskie Impulsy zostały przekazane do Kolei Dolnośląskich Mimo licznych problemów trwają dostawy Pendolino. W III kwartale br. do Polski trafiły 3 pociągi.
Klasyfikacja przewoźników – III kwartał 2014 roku
Przewoźnik
|
Typ taboru
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Liczba członów jednostki
|
Łączna liczba członów
|
Długość jednostki
|
Łączna długość
|
Udział w rynku człony/długość
|
Przewozy Regionalne
|
ED78
36Wea
37We
|
2
10
1
|
–
|
4
3
2
|
8
30
2
|
74,4 m
58,4 m
42,4 m
|
148,8 m
584,40 m
42,4 m
|
–
|
Razem PR
|
–
|
13
|
61,90%
|
40
|
–
|
775,6 m
|
55,55%/49,65%
|
|
PKP Intercity
|
ED250
wagon
|
3
2
|
–
|
7
1
|
21
2
|
187,4 m
24,5 m
|
562,20 m
49 m
|
–
|
Razem PKP IC
|
–
|
5
|
23,80%
|
–
|
23
|
611,2 m
|
31,94%/39,13%
|
|
Koleje Dolnośląskie
|
36Wea
|
3
|
14,30%
|
3
|
9
|
58,4 m
|
175,2 m
|
12,51%/11,22%
|
Razem
|
–
|
21
|
100%
|
–
|
72
|
–
|
1562 m
|
100%/100%
|
I klasyfikacja producentów. W omawianym okresie nowe pociągi dostarczało trzech producentów. To Alstom, Newag i FPS Cegielski. Wypadła z niej chwilowo PESA. Tylko Alstom produkuje Pendolino poza granicami Polski. Najwięcej składów dostarczył Newag, który kontynuuje realizację kontraktu dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Rozpoczęła się także realizacja umów z Południową Grupą Zakupową oraz Kolejami Dolnośląskimi. W omawianym okresie Newag jest zdecydowanym liderem z 16 składami. Na razie pociągi, jak wspomnieliśmy kursują w barwach Przewozów Regionalnych oraz Kolei Dolnośląskich. Dalej Alstom z trzema składami Pendolino i Cegielski z dwoma wagonami.
Klasyfikacja producentów – II kwartał 2014 roku
Producnet
|
Typ taboru
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Dla kogo?
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
Udział w rynku człony/długość
|
Newag
|
ED78
36Wea
37We
|
2
13
1
|
–
|
PR
PR, KD
PR
|
–
|
–
|
–
|
Newag łącznie
|
–
|
16
|
76,19%
|
–
|
49
|
950,80 m
|
68,05%/60,87%
|
Alstom
|
ED250
|
3
|
14,28%
|
PKP IC
|
21
|
562,20 m
|
29,17%/35,99%
|
FPS Cegielski
|
wagon
|
2
|
9,53%
|
PKP IC
|
2
|
49 m
|
2,78%/3,14%
|
Razem
|
–
|
21
|
100%
|
–
|
72
|
1562 m
|
100%/100%
|
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienie planowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający
|
Producent
|
Zamówione jednostki
|
Liczba jednostek
|
Lata dostaw
|
PKP Intercity
|
Stadler&Newag
|
Flirt 3
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
Dart
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
GAMA – lokomotywy spalinowe
|
10
|
2015
|
PKP Intercity
|
FPS H.Cegielski
w trakcie realizacji
|
wagony
|
25
|
2014 -2015
|
PKP Intercity
|
FPS Cegielski/ARR
|
wagony
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
w toku
|
ezt piętrowy
|
10
|
2015 (?)
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
|
22+2
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
SA135
|
2
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
Newag
|
Impuls
|
12
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (2)
|
10
|
2017-2018
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (5)
|
55
|
2018-2022
|
Warmińsko-Mazurskie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
1
|
2015
|
Małopolskie
|
PESA
|
Acatus+ 41WE, 40WE
|
10 (4+6)
|
2014-2015
|
Kujawsko-Pomorskie (BiT City) | PESA | Elf EN76 | 5 | 2014-2015 |
ZGZ
|
Newag w trakcie realizacji
|
Impuls 31WE
|
14 +3 (opcja)
|
2013-2014
|
Pomorskie
|
PESA
|
218Mc
|
4
|
2015
|
Podkarpackie
|
PESA
|
Acatus+ 21WE
|
2
|
2014
|
Podkarpackie
|
Newag w trakcie realizacji
|
Impuls 37WE
|
2
|
2014
|
Koleje Dolnośląskie
|
Newag w trakcie realziacji
|
Impuls 36WE, 31WE
|
6 (3 człon)+5 (4 człon)
|
2014-2015
|
ŁKA
|
Stadler
w trakcie realizacji
|
Flirt
|
20
|
2014-2015
|
ŁKA
|
planowany
|
ezt
|
10
|
2015-2020
|
Koleje Wielkopolskie | w toku | szt – leasing | 4 | 2015 |
Pomorskie (PKM)
|
PESA
|
szt (2,3)
|
10 (3+7)
|
2015
|
PKP SKM
|
w toku
|
ezt (4)
|
2
|
2015
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024