Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w II kwartale 2014 roku

inforail
08.08.2014 10:06
Za nami II kwartał 2014 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 i 2013 roku. Dostarczono 18 jednostek taborowych, o łącznej długości 1814,68 m i 76 członów, podczas gdy rok wcześniej było ich 9, zaś dwa lata wcześniej tylko 6. To dobry wynik, aczkolwiek gorszy od I kwartału o 2 pojazdy. O ile w poprzednim okresie dostarczano przewoźnikom ezt-y, szt-y i wagony, o tyle w II kwartale były to same jednostki elektryczne. Łącznie nowy tabor trafił do trzech przewoźników i został wyprodukowany przez cztery firmy. W zestawieniach pojawia się nowa spółka –Łódzka Kolej Aglomeracyjna. O ile w I kwartale odnotowaliśmy dostawę tylko jednego składu dla przewoźników samorządowych, o tyle w kolejnych miesiącach wszystko wróciło już do normy. Pojazdy zakupione przez samorządy, w omawianym przypadku województw zachodniopomorskiego, podkarpackiego i kujawsko-pomorskiego, trafiły do Przewozów Regionalnych. Flirty, które nabyło łódzkie, powędrowały już do nowego podmiotu, wspomnianej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Łącznie to aż 12 z 18 pociągów. Nie wiadomo natomiast czy kujawsko-pomorskie Elfy pozostaną w Przewozach Regionalnych. Czekamy na wybór operatora BiT City. Mimo problemów z uzyskaniem homologacji trwają dostawy Pendolino. W II kwartale br. do Polski trafiło 6 pociągów.   
 
Klasyfikacja przewoźników – II kwartał 2014 roku
Przewoźnik
Typ taboru
Liczba
Udział w rynku
Liczba członów jednostki
Łączna liczba członów
Długość jednostki
Łączna długość
Udział w rynku człony/długość
PKP Intercity
ED250
6
33,33..%
7
42
187,4 m
1124,4 m
55,26%/61,96%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
L-4268
6
33,33..%
2
12
45,7 m
274,2 m
15,79%/15,11%
Przewozy Regionalne
 
Razem:
ED78
EN76
EN98
3
2
1
6
33,33..%
4
4
2
12
8
2
22
74,4 m
75,24 m
42,40 m
223,2 m
150,48 m
42,40 m
416,08 m
28,95%/22,93%
Łącznie
18
100%
76
1814,68 m
100%/100%
 
Flirt3 w barwach ŁKA
I klasyfikacja producentów. W omawianym okresie nowe pociągi dostarczało czterech producentów. To Alstom, PESA, Newag i tu powrót do zestawień – Stadler. Wypadła z nich chwilowo FPS Cegielski. Tylko Alstom produkuje Pendolino poza granicami Polski. To właśnie ta firma, a także Stadler dostarczyli po 6 pociągów. Dalej Newag, który kontynuuje realizację kontraktu dla województwa zachodniopomorskiego, dostarczając w II kwartale 2014 roku 3 Impuly oraz jednego dwuczłonowego Impulsa 37WE dla Podkarpacia. PESA natomiast przekazała 2 Elfy dla kujawsko-pomorskiego, z docelowym przeznaczeniem do obsługi trasy BiT City. Na razie pociągi, jak wspomnieliśmy kursują w barwach Przewozów Regionalnych.
 
Klasyfikacja producentów – II kwartał 2014 roku
Producnet
Typ taboru
Liczba
Udział w rynku
Dla kogo?
Łączna liczba członów
Łączna długość
Udział w rynku człony/długość
Alstom
ED250
6
33,33..%
PKP Intercity
42
1124,4 m
55,26%/61,96%
Stadler
L-4268
6
33,33..%
ŁKA
12
274,2 m
15,79%/15,11%
Newag
EN78
EN98
3
1
22,22..%
PR (Zachodniopomorskie, Podkarpackie)
14
265,6 m
18,42%/14,64%
PESA
EN76
2
11,11..%
PR (Kujawsko-Pomorskie)
8
150,48 m
10,53%/8,29%
Razem
18
76
1814,68 m
100%
/100%
 
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienie planowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający
Producent
Zamówione jednostki
Liczba jednostek
Lata dostaw
PKP Intercity
Stadler&Newag
Flirt 3
20
2014-2015
PKP Intercity
PESA
Dart
20
2015
PKP Intercity
PESA
GAMA – lokomotywy spalinowe
10
2015
PKP Intercity
FPS H.Cegielski
w trakcie realizacji
wagony
25
2014
PKP Intercity
w toku
wagony
20
2014-2015
PKP Intercity
w toku
ezt piętrowy
10
2015
Koleje Mazowieckie
PESA
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
22+2
2014-2015
Koleje Mazowieckie
PESA
SA135
2
2014
Koleje Mazowieckie
w toku
ezt (5)
12
2015
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (2)
10
2017-2018
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (5)
55
2018-2022
Warmińsko-Mazurskie
Newag
Impuls 37WE
1
2015
Małopolskie
PESA
Acatus+ 41WE, 40WE
10 (4+6)
2014-2015
ZGZ
Newag w trakcie realizacji
Impuls 31WE
14 +3 (opcja)
2013-2014
Pomorskie
PESA
218Mc
4
2014
Podkarpackie
PESA
Acatus+ 21WE
2
2014
Podkarpackie
Newag w trakcie realizacji
Impuls 37WE
2
2014
Koleje Dolnośląskie
Newag
Impuls 36WE, 31WE
6 (3 człon)+5 (4 człon)
2014-2015
ŁKA
Stadler
w trakcie realizacji
Flirt
20
2014-2015
ŁKA
planowany
ezt
10
2015-2020
PGZ
Newag
Impuls 36WE
19
2014-2015
Pomorskie (PKM)
PESA
szt (2,3)
10 (3+7)
2014-2015