TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w II kwartale 2014 roku
Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w II kwartale 2014 roku
inforail
08.08.2014 10:06
Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w II kwartale 2014 roku
Za nami II kwartał 2014 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 i 2013 roku. Dostarczono 18 jednostek taborowych, o łącznej długości 1814,68 m i 76 członów, podczas gdy rok wcześniej było ich 9, zaś dwa lata wcześniej tylko 6. To dobry wynik, aczkolwiek gorszy od I kwartału o 2 pojazdy. O ile w poprzednim okresie dostarczano przewoźnikom ezt-y, szt-y i wagony, o tyle w II kwartale były to same jednostki elektryczne. Łącznie nowy tabor trafił do trzech przewoźników i został wyprodukowany przez cztery firmy. W zestawieniach pojawia się nowa spółka –Łódzka Kolej Aglomeracyjna. O ile w I kwartale odnotowaliśmy dostawę tylko jednego składu dla przewoźników samorządowych, o tyle w kolejnych miesiącach wszystko wróciło już do normy. Pojazdy zakupione przez samorządy, w omawianym przypadku województw zachodniopomorskiego, podkarpackiego i kujawsko-pomorskiego, trafiły do Przewozów Regionalnych. Flirty, które nabyło łódzkie, powędrowały już do nowego podmiotu, wspomnianej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Łącznie to aż 12 z 18 pociągów. Nie wiadomo natomiast czy kujawsko-pomorskie Elfy pozostaną w Przewozach Regionalnych. Czekamy na wybór operatora BiT City. Mimo problemów z uzyskaniem homologacji trwają dostawy Pendolino. W II kwartale br. do Polski trafiło 6 pociągów.
Klasyfikacja przewoźników – II kwartał 2014 roku
Przewoźnik
|
Typ taboru
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Liczba członów jednostki
|
Łączna liczba członów
|
Długość jednostki
|
Łączna długość
|
Udział w rynku człony/długość
|
PKP Intercity
|
ED250
|
6
|
33,33..%
|
7
|
42
|
187,4 m
|
1124,4 m
|
55,26%/61,96%
|
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
|
L-4268
|
6
|
33,33..%
|
2
|
12
|
45,7 m
|
274,2 m
|
15,79%/15,11%
|
Przewozy Regionalne
Razem:
|
ED78
EN76
EN98
|
3
2
1
6
|
33,33..%
|
4
4
2
|
12
8
2
22
|
74,4 m
75,24 m
42,40 m
|
223,2 m
150,48 m
42,40 m
416,08 m
|
28,95%/22,93%
|
Łącznie
|
18
|
100%
|
76
|
1814,68 m
|
100%/100%
|
I klasyfikacja producentów. W omawianym okresie nowe pociągi dostarczało czterech producentów. To Alstom, PESA, Newag i tu powrót do zestawień – Stadler. Wypadła z nich chwilowo FPS Cegielski. Tylko Alstom produkuje Pendolino poza granicami Polski. To właśnie ta firma, a także Stadler dostarczyli po 6 pociągów. Dalej Newag, który kontynuuje realizację kontraktu dla województwa zachodniopomorskiego, dostarczając w II kwartale 2014 roku 3 Impuly oraz jednego dwuczłonowego Impulsa 37WE dla Podkarpacia. PESA natomiast przekazała 2 Elfy dla kujawsko-pomorskiego, z docelowym przeznaczeniem do obsługi trasy BiT City. Na razie pociągi, jak wspomnieliśmy kursują w barwach Przewozów Regionalnych.
Klasyfikacja producentów – II kwartał 2014 roku
Producnet
|
Typ taboru
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Dla kogo?
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
Udział w rynku człony/długość
|
Alstom
|
ED250
|
6
|
33,33..%
|
PKP Intercity
|
42
|
1124,4 m
|
55,26%/61,96%
|
Stadler
|
L-4268
|
6
|
33,33..%
|
ŁKA
|
12
|
274,2 m
|
15,79%/15,11%
|
Newag
|
EN78
EN98
|
3
1
|
22,22..%
|
PR (Zachodniopomorskie, Podkarpackie)
|
14
|
265,6 m
|
18,42%/14,64%
|
PESA
|
EN76
|
2
|
11,11..%
|
PR (Kujawsko-Pomorskie)
|
8
|
150,48 m
|
10,53%/8,29%
|
Razem
|
18
|
76
|
1814,68 m
|
100%
/100%
|
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienie planowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający
|
Producent
|
Zamówione jednostki
|
Liczba jednostek
|
Lata dostaw
|
PKP Intercity
|
Stadler&Newag
|
Flirt 3
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
Dart
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
GAMA – lokomotywy spalinowe
|
10
|
2015
|
PKP Intercity
|
FPS H.Cegielski
w trakcie realizacji
|
wagony
|
25
|
2014
|
PKP Intercity
|
w toku
|
wagony
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
w toku
|
ezt piętrowy
|
10
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
|
22+2
|
2014-2015
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
SA135
|
2
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
w toku
|
ezt (5)
|
12
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (2)
|
10
|
2017-2018
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (5)
|
55
|
2018-2022
|
Warmińsko-Mazurskie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
1
|
2015
|
Małopolskie
|
PESA
|
Acatus+ 41WE, 40WE
|
10 (4+6)
|
2014-2015
|
ZGZ
|
Newag w trakcie realizacji
|
Impuls 31WE
|
14 +3 (opcja)
|
2013-2014
|
Pomorskie
|
PESA
|
218Mc
|
4
|
2014
|
Podkarpackie
|
PESA
|
Acatus+ 21WE
|
2
|
2014
|
Podkarpackie
|
Newag w trakcie realizacji
|
Impuls 37WE
|
2
|
2014
|
Koleje Dolnośląskie
|
Newag
|
Impuls 36WE, 31WE
|
6 (3 człon)+5 (4 człon)
|
2014-2015
|
ŁKA
|
Stadler
w trakcie realizacji
|
Flirt
|
20
|
2014-2015
|
ŁKA
|
planowany
|
ezt
|
10
|
2015-2020
|
PGZ
|
Newag
|
Impuls 36WE
|
19
|
2014-2015
|
Pomorskie (PKM)
|
PESA
|
szt (2,3)
|
10 (3+7)
|
2014-2015
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024