Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w I kwartale 2015 roku
Za nami I kwartał 2015 roku, pora na podsumowanie dostawnowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się całkiemdobry. Dostarczono 33 jednostki taborowe, o łącznej długości 1631,39 m i 80 członów,podczas gdy rok wcześniej było ich zaledwie 20, zaś dwa lata wcześniej tylko10. W I kwartale 2012 roku dostarczono jedynie 3 pojazdy. W omawianym okresiedostarczano przewoźnikom ezt-y, szt-y i wagony. Zdecydowanie najwięcej było tychpierwszych. Łącznie nowy tabor trafił do aż sześciu przewoźników i zostałwyprodukowany przez cztery firmy. Najwięcej jednostek trafiło do PrzewozówRegionalnych. Musimy jednak zaznaczyć po raz kolejny, że zdecydowana większośćtych jednostek to zakupy samorządów wojewódzkich. Trafiły one do województw:zachodniopomorskiego, podkarpackiego, śląskiego, małopolskiego,świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i lubuskiego, a następnie zostałyprzekazane właśnie do Przewozów Regionalnych bądź przewoźników regionalnych.Największy polski przewoźnik nie zakupił w omawianym okresie żadnego pojazdu.
Klasyfikacjaprzewoźników – I kwartał 2015 roku
Przewoźnik |
Typ taboru |
Liczba |
Udział w rynku |
Liczba członów jednostki |
Łączna liczba członów |
Długość jednostki |
Łączna długość |
Udział w rynku człony/długość |
Przewozy Regionalne |
ED78 36Wea/EN63A 37We EN99 EN76 |
4 6 1 4 1 |
– |
4 3 2 2 4 |
16 18 2 8 4 |
74,4 m 58,4 m 42,4 m 42,65 m 75,25 m |
297,60 m 350,40 m 42,4 m 170,60 m 75,25 m |
– |
Razem PR |
– |
16 |
48,49% |
– |
48 |
– |
936,25 m |
60%/57,40% |
PKP Intercity |
wagon |
6 |
18,18% |
1 |
6 |
24,5 m |
147,00 m |
7,5%/9,01% |
ŁKA |
Flirt3 |
4 |
12,12% |
2 |
8 |
45,70 m |
182,80 m |
10%/11,20% |
Koleje Dolnośląskie |
36Wea |
3 |
9,09% |
3 |
9 |
58,4 m |
175,20 m |
11,25%/10,74% |
Koleje Wielkopolskie |
SA139 Link |
3 |
9,09% |
2 |
6 |
43,73 m |
131,19 m |
7,5%/8,04% |
Koleje Małopolskie |
EN64 |
1 |
3,03% |
3 |
3 |
58,95 m |
58,95 m |
3,75%/3,88% |
Razem |
– |
33 |
100% |
– |
80 |
– |
1631,39 m |
100%/100% |
I klasyfikacja producentów. W omawianym okresie nowe pociągidostarczało czterech producentów. To Newag, Stadler, FPS Cegielski oraz PESA. Najwięcejskładów dostarczył Newag, który zakończył realizację kontraktu dla ZachodniejGrupy Zakupowej. Kontynuowane były dostawy dla Południowej Grupy Zakupowej orazKolei Dolnośląskich. W omawianym okresie Newag jest zatem liderem z 14 składami.
Klasyfikacja producentów – I kwartał 2015 roku
Producnet |
Typ taboru |
Liczba |
Udział w rynku |
Dla kogo? |
Łączna liczba członów |
Łączna długość |
Udział w rynku człony/długość |
Newag |
ED78 36Wea 37We |
4 9 1 |
– |
PR PR, KD PR |
– |
– |
– |
Newag łącznie |
– |
14 |
30,30% |
– |
45 |
865,60 m |
56,25%/53,06% |
PESA |
EN99 EN76 SA139 EN64 |
4 1 3 1 |
– |
PR PR KW KMał |
– |
– |
– |
PESA łącznie |
9 |
– |
21 |
435,99 m |
26,25%/26,72% |
||
FPS Cegielski |
wagon |
6 |
PKP IC |
6 |
147,00 m |
7,5%/9,01% |
|
Stadler |
Flirt 3 |
4 |
ŁKA |
8 |
182,80 m |
10%/11,21% |
|
Razem |
– |
33 |
100% |
– |
80 |
1631,39 m |
100%/100% |
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienieplanowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający |
Producent |
Zamówione jednostki |
Liczba jednostek |
Lata dostaw |
PKP Intercity |
Stadler&Newag |
Flirt 3 |
20 |
2015 |
PKP Intercity |
PESA |
Dart |
20 |
2015 |
PKP Intercity |
PESA |
GAMA – lokomotywy spalinowe |
10 |
2015 |
PKP Intercity |
FPS H.Cegielski w trakcie realizacji |
wagony |
25 |
2014 -2015 |
PKP Intercity |
FPS Cegielski/ARR |
wagony |
20 |
2015 |
PKP Intercity |
w toku |
ezt piętrowy |
10 |
2016 (?) |
Koleje Mazowieckie |
PESA |
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA) |
22+2 |
2015 |
Koleje Mazowieckie |
Newag |
Impuls |
12 |
2015 |
Koleje Mazowieckie |
w toku |
szt (1+2) |
2 |
2015 |
Koleje Mazowieckie |
planowany |
ezt (2) |
10 |
2017-2018 |
Koleje Mazowieckie |
planowany |
ezt (5) |
55 |
2018-2022 |
ZGZ |
Newag w trakcie realizacji |
Impuls 31WE |
14+3 (opcja) |
2013-2014 |
Pomorskie |
PESA |
218Mc |
4 |
2015 |
Koleje Dolnośląskie |
Newag w trakcie realziacji |
Impuls 36WE, 31WE |
6 (3 człon)+5 (4 człon) |
2014-2015 |
ŁKA |
planowany |
ezt |
10 |
2015-2020 |
Pomorskie (PKM) |
PESA |
szt (2,3) |
10 (3+7) |
2015 |
PKP SKM |
Newag |
ezt (4) |
2 |
2015 |
Podkarpackie |
PESA |
szt (1) |
1 |
2015 |
Świętokrzyskie |
w toku |
ezt (3) |
1 |
2015 |
„