Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w I kwartale 2015 roku

inforail
25.05.2015 11:27

Za nami I kwartał 2015 roku, pora na podsumowanie dostawnowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się całkiemdobry. Dostarczono 33 jednostki taborowe, o łącznej długości 1631,39 m i 80 członów,podczas gdy rok wcześniej było ich zaledwie 20, zaś dwa lata wcześniej tylko10. W I kwartale 2012 roku dostarczono jedynie 3 pojazdy. W omawianym okresiedostarczano przewoźnikom ezt-y, szt-y i wagony. Zdecydowanie najwięcej było tychpierwszych. Łącznie nowy tabor trafił do aż sześciu przewoźników i zostałwyprodukowany przez cztery firmy. Najwięcej jednostek trafiło do PrzewozówRegionalnych. Musimy jednak zaznaczyć po raz kolejny, że zdecydowana większośćtych jednostek to zakupy samorządów wojewódzkich. Trafiły one do województw:zachodniopomorskiego, podkarpackiego, śląskiego, małopolskiego,świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i lubuskiego, a następnie zostałyprzekazane właśnie do Przewozów Regionalnych bądź przewoźników regionalnych.Największy polski przewoźnik nie zakupił w omawianym okresie żadnego pojazdu.

Klasyfikacjaprzewoźników – I kwartał 2015 roku

Przewoźnik

Typ taboru

Liczba

Udział w rynku

Liczba członów jednostki

Łączna liczba członów

Długość jednostki

Łączna długość

Udział w rynku człony/długość

Przewozy Regionalne

ED78

36Wea/EN63A

37We

EN99

EN76

4

6

1

4

1

4

3

2

2

4

16

18

2

8

4

74,4 m

58,4 m

42,4 m

42,65 m

75,25 m

297,60 m

350,40 m

42,4 m

170,60 m

75,25 m

Razem PR

16

48,49%

48

936,25 m

60%/57,40%

PKP Intercity

wagon

6

18,18%

1

6

24,5 m

147,00 m

7,5%/9,01%

ŁKA

Flirt3

4

12,12%

2

8

45,70 m

182,80 m

10%/11,20%

Koleje Dolnośląskie

36Wea

3

9,09%

3

9

58,4 m

175,20 m

11,25%/10,74%

Koleje Wielkopolskie

SA139 Link

3

9,09%

2

6

43,73 m

131,19 m

7,5%/8,04%

Koleje Małopolskie

EN64

1

3,03%

3

3

58,95 m

58,95 m

3,75%/3,88%

Razem

33

100%

80

1631,39 m

100%/100%

I klasyfikacja producentów. W omawianym okresie nowe pociągidostarczało czterech producentów. To Newag, Stadler, FPS Cegielski oraz PESA. Najwięcejskładów dostarczył Newag, który zakończył realizację kontraktu dla ZachodniejGrupy Zakupowej. Kontynuowane były dostawy dla Południowej Grupy Zakupowej orazKolei Dolnośląskich. W omawianym okresie Newag jest zatem liderem z 14 składami.

Klasyfikacja producentów – I kwartał 2015 roku

Producnet

Typ taboru

Liczba

Udział w rynku

Dla kogo?

Łączna liczba członów

Łączna długość

Udział w rynku człony/długość

Newag

ED78

36Wea

37We

4

9

1

PR

PR, KD

PR

Newag łącznie

14

30,30%

45

865,60 m

56,25%/53,06%

PESA

EN99

EN76

SA139

EN64

4

1

3

1

PR

PR

KW

KMał

PESA łącznie

9

21

435,99 m

26,25%/26,72%

FPS Cegielski

wagon

6

PKP IC

6

147,00 m

7,5%/9,01%

Stadler

Flirt 3

4

ŁKA

8

182,80 m

10%/11,21%

Razem

33

100%

80

1631,39 m

100%/100%

Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienieplanowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.

Zamawiający

Producent

Zamówione jednostki

Liczba jednostek

Lata dostaw

PKP Intercity

Stadler&Newag

Flirt 3

20

2015

PKP Intercity

PESA

Dart

20

2015

PKP Intercity

PESA

GAMA – lokomotywy spalinowe

10

2015

PKP Intercity

FPS H.Cegielski

w trakcie realizacji

wagony

25

2014 -2015

PKP Intercity

FPS Cegielski/ARR

wagony

20

2015

PKP Intercity

w toku

ezt piętrowy

10

2016 (?)

Koleje Mazowieckie

PESA

push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)

22+2

2015

Koleje Mazowieckie

Newag

Impuls

12

2015

Koleje Mazowieckie

w toku

szt (1+2)

2

2015

Koleje Mazowieckie

planowany

ezt (2)

10

2017-2018

Koleje Mazowieckie

planowany

ezt (5)

55

2018-2022

ZGZ

Newag w trakcie realizacji

Impuls 31WE

14+3 (opcja)

2013-2014

Pomorskie

PESA

218Mc

4

2015

Koleje Dolnośląskie

Newag w trakcie realziacji

Impuls 36WE, 31WE

6 (3 człon)+5 (4 człon)

2014-2015

ŁKA

planowany

ezt

10

2015-2020

Pomorskie (PKM)

PESA

szt (2,3)

10 (3+7)

2015

PKP SKM

Newag

ezt (4)

2

2015

Podkarpackie

PESA

szt (1)

1

2015

Świętokrzyskie

w toku

ezt (3)

1

2015