Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w I kwartale 2014 roku

inforail
26.05.2014 12:52
Za nami I kwartał 2014 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 i 2013 roku. Dostarczono 20 jednostek taborowych, o łącznej długości 1345,75 m i 55 członów, podczas gdy rok wcześniej było ich 10, zaś dwa lata wcześniej tylko 3. To dobry wynik. Nareszcie nie wszystkie przekazane do eksploatacji pojazdy to ezty i szty. Pojawiły się nowe wagony dla PKP Intercity i to w liczbie aż 9. Łącznie nowe jednostki trafiły do dwóch przewoźników. Niechlubna tradycja braku zakupów u dwóch największych polskich przewoźników została zastopowana. Większość nowych jednostek w I kwartale trafiło do PKP Intercity, pozostałe do Przewozów Regionalnych, również przy współudziale urzędów marszałkowskich i Kolei Wielkopolskich. W omawianym okresie odnotowaliśmy natomiast dostawę tylko jednego składu dla przewoźników samorządowych. To Elf dla wspomnianych Kolei Wielkopolskich. I tak PKP Intercity odebrały 9 wagonów i 4 składy Pendolino, Przewozy Regionalne zaś 5 szt-ów i 1 ezt-a. Dwa spośród nich zostały zakupione przez Urzędy Marszałkowskie.
Klasyfikacja przewoźników – I kwartał 2014 roku
Przewoźnik
Typ taboru
Liczba
Udział w rynku
Liczba członów jednostki
Łączna liczba członów
Długość jednostki
Łączna długość
Udział w rynku człony/długość
PKP Intercity
Wagon
ED250
Razem
9
4
13
65%
1
7
9
28
37
24,5 m
187,4 m
237,6 m
749,6 m
987,2 m
67,27%/73,35%
Przewozy Regionalne
ED78
SA134
SA137
Razem
1
1
4
6
30%
4
2
2
4
2
8
14
74,4 m
41,7 m
41,8 m
74,4 m
41,7 m
167,2 m
283,3 m
25,45%/21,05%
Koleje Wielkoplskie
EN76
1
5%
4
4
75,24 m
75,24 m
7,28%/5,60%
Łącznie
20
100%
55
1375,75 m
100%
/100%
Wagon dostarczony przez FPS Cegielski dla PKP Intercity
 
I klasyfikacja producentów. Rzadko zdarza się, że w zestawieniach możemy umieścić aż cztery firmy taborowe. Tak się jednak złożyło, że w I kwartale 2014 roku nowe pojazdy opuściły bramy aż czterech fabryk. To FPS Cegielski, Alstom, PESA i Newag. Tylko Alstom produkuje Pendolino poza granicami Polski. Dostawa 9 wagonów dla PKP Intercity pozwoliło na zajęcie pierwszego miejsca FPS Cegielski. Powoli przełamywane jest także królowanie tych dwóch ostatnich z wymienionych firm. Bramy poznańskich zakładów opuściły następujące pojazdy: 4 wagony 2 klasy dla niepełnosprawnych, 4 wagony 1 klasy i 1 wagon klasy 2 rowerowy. Dalej Newag, który dostarczył pięć pojazdów, z czego aż cztery to szt-y SA137 dla Przewozów Regionalnych, oprócz tego w zestawieniach klasyfikujemy Impulsa ED78 zakupionego przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Trzecie miejsce dla Alstomu, który dostarczył w I kwartale cztery składy ED250 Pendolino, czwarte –dla PESY, która przekazała tylko dwa pojazdy –SA134 dla Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego i ostatniego Elfa dla Kolei Wielkopolskich.
Klasyfikacja producentów – I kwartał 2014 roku
Producnet
Typ taboru
Liczba
Udział w rynku
Dla kogo?
Łączna liczba członów
Łączna długość
Udział w rynku człony/długość
FPS Cegielski
Wagon
9
45%
PKP Intercity
9
237,6 m
16,36%/17,65%
Newag
SA137
ED78
Razem
4
1
5
25%
Przewozy Regionalne
Przewozy Regionalne/UMWZ
12
241,6 m
21,81%/17,95%
Alstom
ED250
4
20%
PKP Intercity
28
749,6 m
50,91%/55,47%
PESA
SA134
2
10%
Przewozy Regionalne/UMWP
Koleje Wielkopolskie
2
4
41,7 m
75,25 m
10,92%
/8,93%
Razem
20
55
1375,75 m
100%
/100%
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienie planowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający
Producent
Zamówione jednostki
Liczba jednostek
Lata dostaw
PKP Intercity
Stadler&Newag
Flirt 3
20
2014-2015
PKP Intercity
PESA
Dart
20
2015
PKP Intercity
PESA
GAMA – lokomotywy spalinowe
10
2015
PKP Intercity
FPS H.Cegielski
w trakcie realizacji
wagony
25
2014
PKP Intercity
w toku
wagony
20
2014-2015
PKP Intercity
w toku
ezt piętrowy
10
2015
Koleje Mazowieckie
PESA
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
22+2
2014-2015
Koleje Mazowieckie
PESA
SA135
2
2014
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (5)
12
2015
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (2)
10
2017-2018
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (5)
55
2018-2022
Warmińsko-Mazurskie
Newag
Impuls 37WE
1
2015
Małopolskie
PESA
Acatus+ 41WE, 40WE
10 (4+6)
2014-2015
ZGZ
Newag w trakcie realizacji
Impuls 31WE
14 +3 (opcja)
2013-2014
Pomorskie
PESA
218Mc
4
2014
Podkarpackie
PESA
Acatus+ 21WE
2
2014
Podkarpackie
Newag
Impuls 37WE
2
2014
Koleje Dolnośląskie
Newag
Impuls 36WE, 31WE
6 (3 człon)+5 (4 człon)
2014-2015
Kujawsko-Pomorskie (BiT)
PESA
Elf 22WE
2+3 (opcja)
2014
ŁKA
Stadler
Flirt
20
2014-2015
ŁKA
planowany
ezt
10
2015-2020
PGZ
Newag
Impuls 36WE
19
2014-2015
Pomorskie (PKM)
w toku
szt (2,3)
10 (3+7)
2014-2015