TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w I kwartale 2014 roku
Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w I kwartale 2014 roku
inforail
26.05.2014 12:52
Rynek pasażerskich pojazdów kolejowych w I kwartale 2014 roku
Za nami I kwartał 2014 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 i 2013 roku. Dostarczono 20 jednostek taborowych, o łącznej długości 1345,75 m i 55 członów, podczas gdy rok wcześniej było ich 10, zaś dwa lata wcześniej tylko 3. To dobry wynik. Nareszcie nie wszystkie przekazane do eksploatacji pojazdy to ezty i szty. Pojawiły się nowe wagony dla PKP Intercity i to w liczbie aż 9. Łącznie nowe jednostki trafiły do dwóch przewoźników. Niechlubna tradycja braku zakupów u dwóch największych polskich przewoźników została zastopowana. Większość nowych jednostek w I kwartale trafiło do PKP Intercity, pozostałe do Przewozów Regionalnych, również przy współudziale urzędów marszałkowskich i Kolei Wielkopolskich. W omawianym okresie odnotowaliśmy natomiast dostawę tylko jednego składu dla przewoźników samorządowych. To Elf dla wspomnianych Kolei Wielkopolskich. I tak PKP Intercity odebrały 9 wagonów i 4 składy Pendolino, Przewozy Regionalne zaś 5 szt-ów i 1 ezt-a. Dwa spośród nich zostały zakupione przez Urzędy Marszałkowskie.
Klasyfikacja przewoźników – I kwartał 2014 roku
Przewoźnik
|
Typ taboru
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Liczba członów jednostki
|
Łączna liczba członów
|
Długość jednostki
|
Łączna długość
|
Udział w rynku człony/długość
|
PKP Intercity
|
Wagon
ED250
Razem
|
9
4
13
|
65%
|
1
7
|
9
28
37
|
24,5 m
187,4 m
|
237,6 m
749,6 m
987,2 m
|
67,27%/73,35%
|
Przewozy Regionalne
|
ED78
SA134
SA137
Razem
|
1
1
4
6
|
30%
|
4
2
2
|
4
2
8
14
|
74,4 m
41,7 m
41,8 m
|
74,4 m
41,7 m
167,2 m
283,3 m
|
25,45%/21,05%
|
Koleje Wielkoplskie
|
EN76
|
1
|
5%
|
4
|
4
|
75,24 m
|
75,24 m
|
7,28%/5,60%
|
Łącznie
|
20
|
100%
|
55
|
1375,75 m
|
100%
/100%
|
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I klasyfikacja producentów. Rzadko zdarza się, że w zestawieniach możemy umieścić aż cztery firmy taborowe. Tak się jednak złożyło, że w I kwartale 2014 roku nowe pojazdy opuściły bramy aż czterech fabryk. To FPS Cegielski, Alstom, PESA i Newag. Tylko Alstom produkuje Pendolino poza granicami Polski. Dostawa 9 wagonów dla PKP Intercity pozwoliło na zajęcie pierwszego miejsca FPS Cegielski. Powoli przełamywane jest także królowanie tych dwóch ostatnich z wymienionych firm. Bramy poznańskich zakładów opuściły następujące pojazdy: 4 wagony 2 klasy dla niepełnosprawnych, 4 wagony 1 klasy i 1 wagon klasy 2 rowerowy. Dalej Newag, który dostarczył pięć pojazdów, z czego aż cztery to szt-y SA137 dla Przewozów Regionalnych, oprócz tego w zestawieniach klasyfikujemy Impulsa ED78 zakupionego przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Trzecie miejsce dla Alstomu, który dostarczył w I kwartale cztery składy ED250 Pendolino, czwarte –dla PESY, która przekazała tylko dwa pojazdy –SA134 dla Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego i ostatniego Elfa dla Kolei Wielkopolskich.
Klasyfikacja producentów – I kwartał 2014 roku
Producnet
|
Typ taboru
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Dla kogo?
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
Udział w rynku człony/długość
|
FPS Cegielski
|
Wagon
|
9
|
45%
|
PKP Intercity
|
9
|
237,6 m
|
16,36%/17,65%
|
Newag
|
SA137
ED78
Razem
|
4
1
5
|
25%
|
Przewozy Regionalne
Przewozy Regionalne/UMWZ
|
12
|
241,6 m
|
21,81%/17,95%
|
Alstom
|
ED250
|
4
|
20%
|
PKP Intercity
|
28
|
749,6 m
|
50,91%/55,47%
|
PESA
|
SA134
|
2
|
10%
|
Przewozy Regionalne/UMWP
Koleje Wielkopolskie
|
2
4
|
41,7 m
75,25 m
|
10,92%
/8,93%
|
Razem
|
20
|
55
|
1375,75 m
|
100%
/100%
|
Na koniec, tradycyjnie już przedstawiamy zestawienie planowanych przetargów i dostaw taboru kolejowego.
Zamawiający
|
Producent
|
Zamówione jednostki
|
Liczba jednostek
|
Lata dostaw
|
PKP Intercity
|
Stadler&Newag
|
Flirt 3
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
Dart
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
GAMA – lokomotywy spalinowe
|
10
|
2015
|
PKP Intercity
|
FPS H.Cegielski
w trakcie realizacji
|
wagony
|
25
|
2014
|
PKP Intercity
|
w toku
|
wagony
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
w toku
|
ezt piętrowy
|
10
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
|
22+2
|
2014-2015
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
SA135
|
2
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (5)
|
12
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (2)
|
10
|
2017-2018
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (5)
|
55
|
2018-2022
|
Warmińsko-Mazurskie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
1
|
2015
|
Małopolskie
|
PESA
|
Acatus+ 41WE, 40WE
|
10 (4+6)
|
2014-2015
|
ZGZ
|
Newag w trakcie realizacji
|
Impuls 31WE
|
14 +3 (opcja)
|
2013-2014
|
Pomorskie
|
PESA
|
218Mc
|
4
|
2014
|
Podkarpackie
|
PESA
|
Acatus+ 21WE
|
2
|
2014
|
Podkarpackie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
2
|
2014
|
Koleje Dolnośląskie
|
Newag
|
Impuls 36WE, 31WE
|
6 (3 człon)+5 (4 człon)
|
2014-2015
|
Kujawsko-Pomorskie (BiT)
|
PESA
|
Elf 22WE
|
2+3 (opcja)
|
2014
|
ŁKA
|
Stadler
|
Flirt
|
20
|
2014-2015
|
ŁKA
|
planowany
|
ezt
|
10
|
2015-2020
|
PGZ
|
Newag
|
Impuls 36WE
|
19
|
2014-2015
|
Pomorskie (PKM)
|
w toku
|
szt (2,3)
|
10 (3+7)
|
2014-2015
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024