Rynek nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego w III kwartale 2011 roku

inforail
03.11.2011 09:20
Z perspektywy ostatnich miesięcy, a nawet lat trzeci kwartał 2011 roku okazał się bardzo dobrym okresem w najnowszej historii dostawa pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego. Łącznie polscy przewoźnicy kolejowi odebrali aż 35 jednostek taborowych, czyli o 21 więcej niż w II kwartale. A to za sprawą dostaw dla mazowieckich przewoźników –Koleje Mazowieckie odebrały (oficjalnie) 11 sztuk lokomotyw Bombardier TRAXX P160 DC oraz 6 Elfów, zaś Szybka Kolej Miejska –9 Elfów. Pozostałe dostawy były realizacją kontraktów rozpoczętych wcześniej. Trzy pociągi trafiły do Kolei Śląskich, dwa –do Kolei Dolnośląskich, dwa wagony do PKP Intercity. Pozostałe pojazdy zostały przekazane przez samorządy wojewódzkie Przewozom Regionalnym –w tym kwartale były to dwa świętokrzyskie Elfy. Zdecydowana większość dostarczonych w III kwartale 2011 roku pociągów trafiła do dwóch spółek samorządowych. Drgnięcie z II kwartału br. w przewozach dalekobieżnych było kontynuowane, choć dwa bezprzedziałowe wagony typu 159, 2 klasy, jakie FPS Cegielski dostarczył PKP Intercity, nadal są już nawet nie kroplą, ale kropelką w morzu potrzeb przewoźnika. Pierwsze miejsce w III kwartale 2011 roku w klasyfikacji przewoźników dla Kolei Mazowieckich. Przewozy Regionalne zostały zdetronizowane! Nareszcie?  
Elf Kolei Mazowieckich
Udział w rynku –III kwartał 2011 r. (przewoźnicy kolejowi)
Przewoźnik
Ilość (III kw. 2011 r.)
Udział w rynku
Koleje Mazowieckie
17
48,57%
SKM Warszawa
9
25,72%
Koleje Śląskie
3
8,58%
Przewozy Regionalne
2
5,71%
PKP Intercity
2
5,71%
Koleje Dolnośląskie
2
5,71%
 Traxx Kolei Mazowieckich
Lista rankingowa producentów
Na liście rankingowej producentów bez niespodzianek. Tu bezsprzecznym liderem jest konsorcjum bydgoska PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. W tym kwartale na drugie miejsce wskoczył Bombardier. Cegielski bez zmian, z zestawienia wypadł Newag. Na 35 dostarczonych w III kwartale 2011 roku jednostek taborowych aż 22 zostało wyprodukowanych w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, co dało aż 62,86% udziału w rynku. To jednak wynik gorszy niż w II kwartale, wszystko przez Bombardiera, który zajął ponad 30 % rynku. Dystans jest mimo wszystko bezpieczny i PESA nie ma co (na razie) obawiać się konkurencji. Tym bardziej, że w segmencie ezt-ów jest praktycznie bezkonkurencyjna. Czujność jednak nie zaszkodzi. Drugie miejsce, jak już wspomnieliśmy dla Bombardiera, trzecie dla FPS Cegielski, która dostarczyła dwa bezprzedziałowe wagony 2 klasy dla PKP Intercity.
Udział w rynku –II kwartał 2011 r. (producenci kolejowi)   
Producent
Ilość (I kw. 2011 r.)
Udział w rynku
PESA/ZNTK MM
22
62,86%
Bombardier
11
31,43%
FPS Cegielski
2
14,29%
 
Pojazdy dostarczone w II kwartale 2011 roku:
SKM Warszawa:
27WE (Elf) –9 sztuk (001-009)
Koleje Mazowieckie:
– Bombardier TRAXX P160 DC –11 sztuk (EU47-001 –011)
– EN 76 (Elf) 6 sztuk (EN 76 010 – 015)
 Koleje Śląskie –3 sztuki EN76 (Elf) (EN 76 006-008)
Koleje Dolnośląskie:
SA135-009
SA134-024
Przewozy Regionalne:
EN96-001 Świętokrzyskie
EN96-002 Świętokrzyskie
PKP Intercity:
2 wagony typu 159, 2 klasy bezprzedziałowe   
Podział ze względu na rodzaj taboru (III kw. 2011 r.)
Tabor
Ilość dostarczonego taboru
Producenci
ezt
 
PESA –20  
lokomotywy
11
Bombardier –11
wagony
2
FPS –2
szt
2
PESA/ZNTK – 2
 Elf SKM Warszawa
Poniżej łączne zestawienia dwóch pierwszych kwartałów 2011 roku
Udział w rynku –III kwartały 2011 r. (przewoźnicy kolejowi)
W ciągu trzech kwartałów 2011 roku polscy kolejowi przewoźnicy pasażerscy odebrali łącznie 61 jednostek taborowych. W klasyfikacji przewoźników liderem są (jeszcze?) Przewozy Regionalne, które dostały w użytkowanie od samorządów 18 pojazdów. Dostawy taboru dla Kolei Mazowieckich zrealizowane w III kwartale wywindowały przewoźnika na drugie miejsce, zaś SKM –na trzecie. Kolejne pozycje dla innych spółek samorządowych –Kolei Śląskich i Dolnośląskich, ostatnia zaś dla PKP Intercity.  
Przewoźnik
Ilość I kwartał 2011
Ilość II kwartał 2011 
Ilość III kwartał 2011
Ilość po III kwartałach 2011
Udział w rynku
Przewozy Regionalne
11
5
2
18
29,51%
Koleje Mazowieckie
0
0
17
17
27,87%
SKM Warszawa
0
0
9
9
14,75%
Koleje Śląskie
0
5
3
8
13,11%
Koleje Dolnośląskie
1
2
2
5
8,20%
PKP Intercity
0
2
2
4
6,56%
 
Udział w rynku –III kwartały 2011 r. (producenci kolejowi)
Na liście rankingowej producentów bez niespodzianek. Pierwsze miejsce dla konsorcjum PESA/ZNTK. Drugie dla „czarnego konia”III kwartału 2011 roku –Bombardiera, trzecie dla FPS Cegielski, czwarte zaś dla Newagu, którzy jednak pozostają w bezpiecznej dla PESY odległości.  
Producent
Ilość I kwartał 2011
Ilość II kwartał 2011 
Ilość III kwartał 2011
Ilość I półrocze 2011
Udział w rynku
PESA/ZNTK MM
11
11
22
44
72,13%
Bombardier
0
0
11
11
18,03%
FPS Cegielski
0
2
2
4
6,56%
Newag
1
1
0
2
3,28%