Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego w I kwartale 2011 roku

inforail
26.04.2011 17:51
Pierwszy kwartał 2011 roku był niezłym okresem na polskim rynku nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego. Łącznie przewoźnicy odebrali 12 nowych pojazdów. Oznacza to poprawę o 1 jednostkę w porównaniu z analogicznym okresem roku 2010. Wynik ten udało się osiągnąć przede wszystkim dzięki kontynuacji dostaw z roku ubiegłego, zwłaszcza dzięki aktywności Urzędów Marszałkowskich, które odebrały i użyczyły dwóm przewoźnikom wspomniane wyżej pojazdy. 11 z nich trafiło do Przewozów Regionalnych, zaś 1 do Kolei Dolnośląskich. Nowe pociągi pojawiły się w województwach: Małopolskim (4 sztuki), Podlaskim (2 sztuki), Lubuskim (2 sztuki), Podkarpackim (1 sztuka), Dolnośląskim (1 sztuka) i Zachodniopomorskim (1 sztuka).
Udział w rynku –I kwartał 2011 r. (przewoźnicy kolejowi)
Przewoźnik
Ilość (I kw. 2011 r.)
Udział w rynku
Przewozy Regionalne
11
91,67%
Koleje Dolnośląskie
1
8,33%
Acatus-2 dla województwa małopolskiegoAcatus-2 dla województwa małopolskiego
Lista rankingowa 
Po raz kolejny zdecydowanym liderem rynku pasażerskich pojazdów szynowych w klasyfikacji producentów zostało konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Na 12 dostarczonych w I kwartale 2011 roku pojazdów aż 11 z nich dostarczyli właśnie dwaj liderzy. Drugie miejsce, ze skromnym dorobkiem 1 pociągu (SA138) dla Newagu Nowy Sącz.  
 Udział w rynku –I kwartał 2011 r. (producenci kolejowi)
Producent
Ilość (I kw. 2011 r.)
Udział w rynku
PESA/ZNTK MM
11
91,67%
Newag
1
8,33%
Analizując powyższe zestawienia wspomnieć należy o Elfach, które pojawiły się na Śląsku już w I kwartale 2011 roku, jednakże nie zostały przekazane do ruchu w omawianym okresie. Żadnych nowych jednostek nie wprowadziły do ruchu PKP Intercity. Jedynym akcentem taborowym u przewoźnika były dwie leasingowane od firmy Dispolok, na okres od 8 marca do 9 kwietnia, lokomotywy Siemens Eurosprinter ES64F4.
Warto jeszcze na tabor kolejowy spojrzeć z punktu widzenia jego podziału na segmenty. I tak z 12 dostarczonych w I kwartale 2011 roku 12 jednostek 8 to szynobusy, zaś 4 pozostałe to ezt. W omawianym okresie nie zostały dostarczone polskim przewoźnikom żadne wagony pasażerskie ani lokomotywy.
I kwartał 2011 roku należy uznać za udany, ale bez przesady. Mogło być lepiej. Kolejne trzy miesiące zapowiadają się również nienajgorzej, także za sprawą kontynuacji dostaw dla największych polskich przewoźników i aktywności Urzędów Marszałkowskich. Niepokoi natomiast fakt, iż sami przewoźnicy kolejowi (zwłaszcza PKP Intercity i Przewozy Regionalne) nie prowadzą tak ożywionej wymiany taboru jak ich tramwajowi odpowiednicy. Wydaje się, że sytuacja ta nie zmieni się w najbliższych miesiącach.
Zestawienie taboru dostarczonego w I kw. 2011 roku
SA133-019 (Podlaskie – Przewozy Regionalne)
SA133-020 (Podlaskie – Przewozy Regionalne)
SA134-020 (Lubuskie – Przewozy Regionalne)
SA134-021 (Lubuskie – Przewozy Regionalne)  
SA135-007 (Dolnośląskie – Koleje Dolnośląskie)
SA135-011 (Podkarpackie – Przewozy Regionalne)
SA136-012 (Zachodniopomorskie – Przewozy Regionalne)
SA138-004 (Pomorskie – Przewozy Regionalne)
EN77-001 Acatus-2 (Małopolskie – Przewozy Regionalne)
EN77-002 Acatus-2 (Małopolskie – Przewozy Regionalne)
EN77-003 Acatus-2 (Małopolskie – Przewozy Regionalne)
EN77-004 Acatus-2 (Małopolskie – Przewozy Regionalne)