Rynek nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w 2013 roku
inforail
23.02.2014 20:16
Rynek nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w 2013 roku
Prezentujemy podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w IV kwartale 2013 roku, a także w całym minionym roku. Pierwszy z omawianych okresów okazał się zdecydowanie lepszy niż poprzednie trzy miesiące i to aż o 9 jednostek. Łącznie przewoźnicy kolejowi odebrali 21 pojazdów, o łącznej długości 1633,95 m, podczas gdy w poprzednim okresie rozliczeniowym było ich zaledwie 9. Wynik ten jest zdecydowanie najlepszy, co cieszy, ze wszystkich kwartałów roku ubiegłego. Zanotowaliśmy zatem zdecydowany skok. Łącznie nowe jednostki trafiły do czterech przewoźników. Najwięcej pociągów, bo 10, w IV kwartale, przekazano Przewozom Regionalnym (47,61% udziałów w rynku). Oczywiście są to dostawy wsparte nabytkami Urzędów Marszałkowskich. Tylko dwa z tych pojazdów to pociągi zakupione, w formie leasingu, przez przewoźnika. Mowa tu o dwóch SA135. Pozostałe pociągi zostały zakupione przez samorządy. I tak Lubuskie odebrało cztery Linki, Zachodniopomorskie trzy Impulsy, Podkarpackie jednego Impulsa. Siedem kolejnych Elfów EN76 zostało przekazanych Kolejom Wielkopolskim. Do PKP Intercity dojechały trzy składy Pendolino, zaś Koleje Mazowieckie otrzymały 222M. To pierwszy taki wyprodukowany pojazd. Perspektywy kontynuacji większości z powyższych dostaw sprawiają, że liczba dostarczonych jednostek w kolejnym roku może utrzymać się na przyzwoitym poziomie. A zatem rok 2014 zapowiada się obiecująco.
Przewoźnik
|
Jednostka
|
Liczba
|
Udział w rynku
|
Liczba członów jednostki
|
Łączna liczba członów
|
Udział w rynku
|
Długość jednostki
|
Łączna długość
|
Udział w rynku
|
Przewozy Regionalne
|
ED78 (3)
SA135 (2)
SA139 (4)
36WE (1)
|
10
|
47,61%
|
ED78 –4
SA135 –1
SA139 –2
36WE –3
|
25
|
32,89%
|
ED78 –74,4 m
SA135 –24,4 m
SA139 –43,73 m
36WE –55,8 m
|
502,72 m
|
30,76%
|
Koleje Wielkopolskie
|
EN76
|
7
|
33,33%
|
4
|
28
|
36,84%
|
75,25 m
|
526,75 m
|
32,23%
|
PKP Intercity
|
ED250
|
3
|
14,28%
|
7
|
21
|
27,63%
|
187,4 m
|
562,20 m
|
34,40%
|
Koleje Mazowieckie
|
222M
|
1
|
4,78%
|
2
|
2
|
2,63%
|
43 m
|
43 m
|
2,63%
|
Razem
|
21
|
100%
|
76
|
100%
|
1633,95 m
|
100%
|
I klasyfikacja producentów. Tu bez niespodzianek. Trwa dominacja dwóch krajowych producentów PESY i Newagu. Także w IV kwartale 2014 roku te dwie firmy w zasadzie podzieliły między siebie rynek, a na pewno zdominowały segment przewozów regionalnych. Jedynie Pendolino dla PKP Intercity dostarczył Alstom, który jednak po zakończeniu tego kontraktu nie ma raczej co liczyć w naszym kraju na kolejne. W IV kwartale 2013 roku na polskie tory wyjechało jedenaście jednostek z Bydgoszczy i cztery z Nowego Sącza. Trzy składy Pendolino dostarczył Alstom. W dalszej perspektywie w zestawieniach pojawią się także FPS Cegielski i Stadler. Nie zabraknie oczywiście PESY, Newagu i Alstomu.
Producent
|
Ilość
|
Udział w rynku
|
Łączna liczba członów
|
Udział w rynku
|
Łączna długość
|
Udział w rynku
|
PESA
|
13
|
61,90%
|
38
|
50,00%
|
749,75 m
|
45,88%
|
Newag
|
5
|
23,80%
|
17
|
22,36%
|
322,00 m
|
19,70%
|
Alstom
|
3
|
14,30%
|
21
|
27,64%
|
562,20 m
|
34,42%
|
Razem
|
21
|
100%
|
76
|
100%
|
1633,95 m
|
100%
|
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I podsumowanie 2013 roku. Łącznie dostarczonych zostało 49 jednostek, o łącznej długości 4108,50 m. Przekazano je siedmiu przewoźnikom. Zostały one wyprodukowane przez trzech producentów –PESĘ, Newag i Alstom.
Przewoźnik
|
Liczba I kwartał
|
Liczba II kwartał
|
Liczba III kwartał
|
Liczba IV kwartał
|
Łącznie 2014 rok
|
Udział w rynku
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
Koleje Wielkopolskie
|
1
|
4
|
4
|
7
|
16
|
32,65%
|
64
|
1204,00 m
|
Przewozy Regionalne
|
0
|
1
|
3
|
10
|
14
|
28,57%
|
34
|
710,59 m
|
Koleje Śląskie
|
6
|
0
|
0
|
0
|
6
|
12,24%
|
36
|
688,50 m
|
Koleje Dolnośląskie
|
2
|
3
|
0
|
0
|
5
|
10,20%
|
20
|
372,00 m
|
PKP Intercity
|
0
|
0
|
1
|
3
|
4
|
8,16%
|
28
|
749,60 m
|
SKM Warszawa
|
1
|
1
|
1
|
0
|
3
|
6,12%
|
18
|
340,8 m
|
Koleje Mazowieckie
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
2,06%
|
2
|
43m
|
Razem
|
10
|
9
|
9
|
21
|
49
|
100%
|
136
|
4108,50 m
|
Producent
|
Liczba I kwartał
|
Liczba II kwartał
|
Liczba III kwartał
|
Liczba IV kwartał
|
Łącznie 2013 rok
|
Udział w rynku
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
PESA
|
7
|
5
|
8
|
13
|
32
|
65,22%
|
118
|
2324,00 m
|
Newag
|
3
|
4
|
1
|
5
|
13
|
26,08%
|
55
|
1034,90 m
|
Alstom
|
0
|
0
|
1
|
3
|
4
|
8,70%
|
28
|
749,60 m
|
Razem
|
10
|
9
|
10
|
46
|
190
|
4108,50 m
|
Plany
Poniżej prezentujemy planowane dostawy jednostek. Obejmują one zamówienia, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła.
Zamawiający
|
Producent
|
Zamówione jednostki
|
Liczba jednostek
|
Lata dostaw
|
PKP Intercity
|
Stadler&Newag
|
Flirt 3
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
Dart
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
PESA
|
GAMA – lokomotywy spalinowe
|
10
|
2015
|
PKP Intercity
|
FPS H.Cegielski
|
wagony
|
25
|
2014
|
PKP Intercity
|
w toku
|
wagony
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
w toku
|
ezt piętrowy
|
10
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
PESA
|
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
|
22+2
|
2014-2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
spalinowe autobusy szynowe
|
2
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (5)
|
40 (12+24)
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (2)
|
10
|
2015
|
Warmińsko-Mazurskie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
1
|
2015
|
Małopolskie
|
PESA
|
Elf 41WE, 40WE
|
10 (4+6)
|
2014-2015
|
ZGZ
|
Newag w trakcie realizacji
|
Impuls 31WE
|
14 +3 (opcja)
|
2013-2014
|
Pomorskie
|
w toku
|
autobusy szynowe
|
4
|
2014
|
Podkarpackie
|
PESA
|
Elf 21WE
|
2
|
2014
|
Podkarpackie
|
PESA
|
SA134
|
1
|
2014
|
Podkarpackie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
2
|
2014
|
Koleje Dolnośląskie
|
Newag
|
Impuls 36WE, 31WE
|
6 (3 człon)+5 (4 człon)
|
2014-2015
|
Kujawsko-Pomorskie (BiT)
|
PESA
|
Elf 22WE
|
2+3 (opcja)
|
2014
|
ŁKA
|
Stadler
|
Flirt
|
20
|
2014-2015
|
ŁKA
|
planowany
|
ezt
|
10
|
2015-2020
|
PGZ
|
Newag
|
Impuls 36WE
|
19
|
2014-2015
|
Pomorskie (PKM)
|
w toku
|
szt (2,3)
|
10 (3+7)
|
2014-2015
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024