Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w 2013 roku

inforail
23.02.2014 20:16
 
Prezentujemy podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w IV kwartale 2013 roku, a także w całym minionym roku. Pierwszy z omawianych okresów okazał się zdecydowanie lepszy niż poprzednie trzy miesiące i to aż o 9 jednostek. Łącznie przewoźnicy kolejowi odebrali 21 pojazdów, o łącznej długości 1633,95 m, podczas gdy w poprzednim okresie rozliczeniowym było ich zaledwie 9. Wynik ten jest zdecydowanie najlepszy, co cieszy, ze wszystkich kwartałów roku ubiegłego. Zanotowaliśmy zatem zdecydowany skok. Łącznie nowe jednostki trafiły do czterech przewoźników. Najwięcej pociągów, bo 10, w IV kwartale, przekazano Przewozom Regionalnym (47,61% udziałów w rynku). Oczywiście są to dostawy wsparte nabytkami Urzędów Marszałkowskich. Tylko dwa z tych pojazdów to pociągi zakupione, w formie leasingu, przez przewoźnika. Mowa tu o dwóch SA135. Pozostałe pociągi zostały zakupione przez samorządy. I tak Lubuskie odebrało cztery Linki, Zachodniopomorskie trzy Impulsy, Podkarpackie jednego Impulsa. Siedem kolejnych Elfów EN76 zostało przekazanych Kolejom Wielkopolskim. Do PKP Intercity dojechały trzy składy Pendolino, zaś Koleje Mazowieckie otrzymały 222M. To pierwszy taki wyprodukowany pojazd. Perspektywy kontynuacji większości z powyższych dostaw sprawiają, że liczba dostarczonych jednostek w kolejnym roku może utrzymać się na przyzwoitym poziomie. A zatem rok 2014 zapowiada się obiecująco.
Przewoźnik
Jednostka
Liczba
Udział w rynku
Liczba członów jednostki
Łączna liczba członów
Udział w rynku
Długość jednostki
Łączna długość
Udział w rynku
Przewozy Regionalne
ED78 (3)
SA135 (2)
SA139 (4)
36WE (1)
10
47,61%
ED78 –4
SA135 –1
SA139 –2
36WE –3
25
32,89%
ED78 –74,4 m
SA135 –24,4 m
SA139 –43,73 m
36WE –55,8 m
502,72 m
30,76%
Koleje Wielkopolskie
EN76
7
33,33%
4
28
36,84%
75,25 m
526,75 m
32,23%
PKP Intercity
ED250
3
14,28%
7
21
27,63%
187,4 m
562,20 m
34,40%
Koleje Mazowieckie
222M
1
4,78%
2
2
2,63%
43 m
43 m
2,63%
Razem
21
100%
76
100%
1633,95 m
100%

SA135 dla Przewozów Regionalnych (źródło: PR)222M dla Kolei MazowieckichZachodniopomorskie Impulsy
 
I klasyfikacja producentów. Tu bez niespodzianek. Trwa dominacja dwóch krajowych producentów PESY i Newagu. Także w IV kwartale 2014 roku te dwie firmy w zasadzie podzieliły między siebie rynek, a na pewno zdominowały segment przewozów regionalnych. Jedynie Pendolino dla PKP Intercity dostarczył Alstom, który jednak po zakończeniu tego kontraktu nie ma raczej co liczyć w naszym kraju na kolejne. W IV kwartale 2013 roku na polskie tory wyjechało jedenaście jednostek z Bydgoszczy i cztery z Nowego Sącza. Trzy składy Pendolino dostarczył Alstom. W dalszej perspektywie w zestawieniach pojawią się także FPS Cegielski i Stadler. Nie zabraknie oczywiście PESY, Newagu i Alstomu.
Producent
Ilość
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Udział w rynku
Łączna długość
Udział w rynku
PESA
13
61,90%
38
50,00%
749,75 m
45,88%
Newag
5
23,80%
17
22,36%
322,00 m
19,70%
Alstom
3
14,30%
21
27,64%
562,20 m
34,42%
Razem
21
100%
76
100%
1633,95 m
100%
 
I podsumowanie 2013 roku. Łącznie dostarczonych zostało 49 jednostek, o łącznej długości 4108,50 m. Przekazano je siedmiu przewoźnikom. Zostały one wyprodukowane przez trzech producentów –PESĘ, Newag i Alstom.
Przewoźnik
Liczba I kwartał
Liczba II kwartał
Liczba III kwartał
Liczba IV kwartał
Łącznie 2014 rok
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Łączna długość
Koleje Wielkopolskie
1
4
4
7
16
32,65%
64
1204,00 m
Przewozy Regionalne
0
1
3
10
14
28,57%
34
710,59 m
Koleje Śląskie
6
0
0
0
6
12,24%
36
688,50 m
Koleje Dolnośląskie
2
3
0
0
5
10,20%
20
372,00 m
PKP Intercity
0
0
1
3
4
8,16%
28
749,60 m
SKM Warszawa
1
1
1
0
3
6,12%
18
340,8 m
Koleje Mazowieckie
0
0
0
1
1
2,06%
2
43m
Razem
10
9
9
21
49
100%
136
4108,50 m
Producent
Liczba I kwartał
Liczba II kwartał
Liczba III kwartał
Liczba IV kwartał
Łącznie 2013 rok
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Łączna długość
PESA
7
5
8
13
32
65,22%
118
2324,00 m
Newag
3
4
1
5
13
26,08%
55
1034,90 m
Alstom
0
0
1
3
4
8,70%
28
749,60 m
Razem
10
9
10
46
190
4108,50 m
Plany
Poniżej prezentujemy planowane dostawy jednostek. Obejmują one zamówienia, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła.
 
Zamawiający
Producent
Zamówione jednostki
Liczba jednostek
Lata dostaw
PKP Intercity
Stadler&Newag
Flirt 3
20
2014-2015
PKP Intercity
PESA
Dart
20
2015
PKP Intercity
PESA
GAMA – lokomotywy spalinowe
10
2015
PKP Intercity
FPS H.Cegielski
wagony
25
2014
PKP Intercity
w toku
wagony
20
2014-2015
PKP Intercity
w toku
ezt piętrowy
10
2014
Koleje Mazowieckie
PESA
push&pull (wagony piętrowe+ lokomotywy GAMA)
22+2
2014-2015
Koleje Mazowieckie
planowany
spalinowe autobusy szynowe
2
2014
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (5)
40 (12+24)
2015
Koleje Mazowieckie
planowany
ezt (2)
10
2015
Warmińsko-Mazurskie
Newag
Impuls 37WE
1
2015
Małopolskie
PESA
Elf 41WE, 40WE
10 (4+6)
2014-2015
ZGZ
Newag w trakcie realizacji
Impuls 31WE
14 +3 (opcja)
2013-2014
Pomorskie
w toku
autobusy szynowe
4
2014
Podkarpackie
PESA
Elf 21WE
2
2014
Podkarpackie
PESA
SA134
1
2014
Podkarpackie
Newag
Impuls 37WE
2
2014
Koleje Dolnośląskie
Newag
Impuls 36WE, 31WE
6 (3 człon)+5 (4 człon)
2014-2015
Kujawsko-Pomorskie (BiT)
PESA
Elf 22WE
2+3 (opcja)
2014
ŁKA
Stadler
Flirt
20
2014-2015
ŁKA
planowany
ezt
10
2015-2020
PGZ
Newag
Impuls 36WE
19
2014-2015
Pomorskie (PKM)
w toku
szt (2,3)
10 (3+7)
2014-2015