Ryga: Na budowę Rail Baltica Łotwa potrzebuje 38.518 mln łatów (78.608 mln $)

inforail
02.10.2008 11:57

Jak informuje łotewska telewizja Latvijas Televīzija LTV7, w celu realizacji europejskiego projektu budowy normalnotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej Rail Baltica między Helsinki, Tallinem, Rygą, Kownem i Warszawą, Łotwa potrzebowałaby sumę 38.518 mln łatów (78.608 mln $) – oznajmili w ministerstwie komunikacji i łączności kraju.
W lipcu ubiegłego roku zainteresowane państwa nadbałtyckie przesłały do Komisji Europejskiej swoje projekty i zapotrzebowanie na pomoc. Plany łotewskie przewidują uzyskanie pomocy w wysokości 3.155 mln $. Niezależnie od tego łotewskie koleje Latvijas dzelzceļš(LDz) wniosły swój projekt i podanie o pomoc w wysokości 138.3 mln $. Środki te byłyby nieodzowne w interesie modernizacji i przebudowy na normalny tor linii kolejowych Jugla – Walmiera, Walga – Walmiera i Jelgawa – Mejtene.
Finansowanie z programu TEN-T powinno wynieść 23,15%, finansowanie ze środków Latvijas dzelzceļš30% a finansowanie z budżetu państwowego 46,85%. Jak podkreśla komunikat resortu, równolegle z budową łotewskiego odcinka Rail Baltica, jest nieodzowna przebudowa innych linii kolejowych kraju, gdyż powrócenie do normalnego toru jest nieodzowne przy zachowaniu toru szerokiego. Jeżeli ze źródeł TEN-T kraj nie otrzyma odpowiedniej pomocy, znacznie obciąży to środki budżetowe kraju i powstaną trudności z dotrzymaniem terminów budowy.