Rybnik wydłuży kolejkę wąskotorową z Rud Raciborskich
Samorząd Rybnikazrewitalizuje nieużywane tory kolejki wąskotorowej na odcinku od granic miastaz Rudami Raciborskimi do dawnego przystanku Stodoły. Chodzi o kilkusetmetrowyodcinek torów prowadzący w stronę rybnickiego zalewu. Przystanek Stodołyzostanie przebudowany.
Obecnie funkcjonująca w Rudach Raciborskich kolejkawykorzystuje fragment jednej z linii lokalnych, przylegających do dawnej sieciGórnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jej siedzibą jest stacja w Rudach. Kolejkakursuje stamtąd w dwóch kierunkach: na północny wschód do przystanku Stanice ina południe – do przystanku Paproć, położonego w pobliżu granicy Rybnika.
Jak poinformowało w piątek biuro prasowe rybnickiegomagistratu, dzień wcześniej miasto ogłosiło przetarg na rewitalizację torówkolei wąskotorowej na odcinku od Paproci do kolejnego dawnego przystanku -Stodoły. W ten sposób pociągi kolejki, wykorzystując tor położony wzdłuż ul.Rudzkiej, będą mogły pojechać dalej niż dotąd, nieco zbliżając się dorybnickiego zalewu.
Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie projektu technicznegorewitalizacji torów wraz z uzyskaniem niezbędnych opinii, uzgodnień i pozwoleń,w tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Zabytkowej Stacji KoleiWąskotorowej w Rudach.
Wykonawca wykona też roboty budowlane – przede wszystkimzdemontuje istniejący tor (odcinek 500 m), wykona nawierzchnię kolejową,zamontuje tor na długości około 700 m oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchudrogowo-kolejowego (w tym przynajmniej samoczynną sygnalizację świetlną wmiejscu krzyżowania się toru z ul. Rudzką) i oświetlenie.
Dawny peron przystanku w dzielnicy Stodoły zostanierozebrany, a potem zyska nową nawierzchnię z gładkich płyt betonowych.Powstanie też wiata peronowa z siedziskami, ławkami i inną małą infrastrukturą.Teren zostanie oświetlony i objęty monitoringiem.
„Zaangażowanie miasta w przedsięwzięcie wynika z chęciwykorzystania i rozwijania potencjału Rybnika. To przede wszystkim szansa nazwiększenie atrakcyjności i poszerzenie oferty turystycznej. Realizacja planówpozwoli też na wyeksponowanie unikatowego charakteru dziedzictwa regionu”- ocenił, cytowany w informacji, prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Miasto przypomina, że planowany do rewitalizacji odcinektoru w Rybniku jest pozostałością po 51-kilometrowej kolei działającej odpoczątku ub. wieku. Łączyła ona Gliwice z obecną dzielnicą Raciborza -Markowicami prowadząc ruch towarowy i pasażerski. Pociągi przestały jeździć w1993 r. Mimo wpisu do rejestru zabytków i ochrony konserwatorskiej znacznączęść kolei rozkradziono.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach wykorzystujeobecnie zachowany 6-kilometrowy odcinek torów ze Stanicy przez Rudy do Paprocii obiekty z układem torowym w Rudach.
To jedna z dwóch pozostałości sieci kolei wąskotorowej,której kluczową częścią w regionie były powstające od 1853 r. GórnośląskieKoleje Wąskotorowe. Tory o rozstawie 785 mm i łącznej długości w szczytowymmomencie ok. 230 km łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrownikonurbacji, będąc podstawą lokalnego transportu ładunków masowych ipółfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające siecią GKW Polskie KolejePaństwowe straciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćtorów. W 2002 r. rolę głównego właściciela zachowanego fragmentu GKW przejąłsamorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom – Miasteczko Śl. zostałopasjonackie Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
21-kilometrowa trasa jest dziś sezonową linią turystycznąłączącą centra miast z atrakcyjnymi turystycznie i rekreacyjnie miejscami,m.in. Zabytkową Kopalnią Rud Srebronośnych w Tarnowskich Górach, popularnymlatem zalewem Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim oraz kompleksem sportowym zestokiem narciarskim Dolomity Sportowa Dolina w Suchej Górze.
Zarówno stacja w Rudzie, jak i kolej obsługiwana przez SGKW,są ważnymi punktami Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego.
„