Rybnik przebije nasyp

inforail
06.02.2018 09:00
 Samorząd Rybnika zamierza przebić pieszo-rowerowym tunelem wysoki nasyp kolejowy przy przystanku Paruszowiec Piaski. Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma powstać jeszcze w tym roku.
To jedno z przedsięwzięć wpisujących się m.in. w rybnickie plany zrównoważenia lokalnego transportu, a pośrednio – poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej pod względem unoszących się w powietrzu pyłów PM2,5.
Zaprojektowany już i uzgodniony z koleją tunel o długości ok. 13 m ma powstać bezpośrednio przy wyremontowanym w 2015 r. przystanku kolejowym Rybnik Paruszowiec na głównej linii Rybnik – Katowice. Dojście do przystanku możliwe jest dziś tylko od strony dzielnicy Paruszowiec. Tunel połączy ul. Mikołowską w dzielnicy Paruszowiec Piaski oraz ul. Żużlową w dzielnicy Północ.
Jak wynika z opublikowanej przez miasto dokumentacji przetargowej, w ciągu 280 dni od podpisania umowy powstać mają m.in. ciąg pieszo-rowerowy w tunelu wraz z okoliczną infrastrukturą, m.in. asfaltowymi dojściami, kilkoma miejscami parkingowymi, wiatą rowerową, zielenią, obiektami małej architektury, oświetleniem i monitoringiem. Koszt inwestycji miasto oszacowało na niespełna 2,8 mln zł netto. Termin otwarcia ofert ustalono na środę.
Tunel otworzy dojście lub dojazd rowerem do kolei, ale też do powstających w Paruszowcu nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych. W ramach budżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej powstaje bowiem tężnia, która będzie atrakcją planowanego wokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, w ubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.
140-tysięczny Rybnik stara się realizować obowiązujące w nim plany rozwoju zrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów – zamiast samochodów.
Jesienią ub. roku miasto kosztem niespełna 2,5 mln zł oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny – od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.
W ub. roku samorząd zamontował też na kilku skrzyżowaniach oparcia dla rąk i nóg rowerzystów czekających na przejazd. Wraz z nimi zamontowano czujniki ruchu, które skracają oczekiwanie na zielone światło i eliminują potrzebę korzystania przycisku.
Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Miasto założyło bowiem udrażnianie lub tworzenie nowych połączeń pieszo-rowerowych, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było dla mieszkańców możliwie najwygodniejsze.
W drugiej połowie br. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego chcą uruchomić między tymi miastami dodatkowe połączenia kolejowe – po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. Według planów docelowo miałoby kursować 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr 78.
Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrz miasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.
Miasto prowadzi też szereg przedsięwzięć zmierzających do poprawy jakości powietrza. Obok m.in. programów edukacyjnych i ekodotacji zabiega o rozbudowę sieci gazowej oraz ciepłowniczej (w połowie grudnia ub. roku było stroną porozumienia ws. zachowania tam zasilania sieci ciepłowniczej poprzez budowę w należącej do PGE Elektrowni Rybnik modułu umożliwiającego wytwarzanie ciepła w tzw. kogeneracji).
W ostatnich dniach jakość powietrza w Rybniku była zmienna. Według danych z tamtejszej stacji Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach w ujęciu miesięcznym, poziom dopuszczalny wartości pyłu zawieszonego PM10 (50 mikrogramów na m sześc. średniodobowo) był dotąd w tym roku przekroczony przez czternaście dni (w tym pierwsze trzy dni lutego). Najwyższy średni poziom odnotowano 27 stycznia – 138 mikrogramów na m sześc.