Ruszyły przetargi na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Mieszkańcy Szczecinai okolic mają w 2022 pojechać Szczecińską Koleją Metropolitalną. PKP PolskieLinie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na zaprojektowanie i modernizację liniikolejowych; w planach jest 40 przebudowanych stacji i krótszy czas przejazdu.
Przetargi obejmują m.in. przebudowę 40 stacji i przystankówkolejowych – podano w czwartek w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe.Wszystkie będą miały monitoring, system informacji pasażerskiej i będąprzystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Na linii Dolna Odra – Gryfino – Szczecin Główny zostanązmodernizowane perony na stacjach: Gryfino, Daleszewo Gryfińskie Podjuchy i naprzystanku Czepino. Powstaną także cztery nowe przystanki: Szczecin Dunikowo,Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz SzczecinŻydowce i Szczecin Nad Odrą.
Na wszystkich liniach zostaną zmodernizowane obiektyinżynieryjne. Powstanie także lokalne centrum sterowania i będą zmodernizowaneurządzenia sterowania ruchem. Z kolei na przejazdach będą zamontowanenowoczesne urządzenia zabezpieczenia i monitoring.
„Realizacja budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnejw pełni zintegruje transport publiczny, zarówno na terenie Szczecina, jak iokolicznych gminach usytuowanych w obrębie metropolii” – powiedziałcytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury i budownictwa AndrzejBittel. „Ten projekt to przede wszystkim wyjście naprzeciw oczekiwaniommieszkańców, którzy zyskają bardziej komfortowe warunki przejazdu. Pozwoli tona szerokie otwarcie możliwości rozwoju kolei w aglomeracji” – dodał.
„Szczecin jest kolejnym miastem, w którym zwiększy siędostęp do kolei” – powiedział Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich LiniiKolejowych. Jak dodał, „W tej perspektywie projekty, związane z poprawąinfrastruktury kolejowej w aglomeracjach i miastach, PKP Polskie Linie Kolejowerealizują m.in. w Warszawie, Krakowie, Wałbrzychu i GorzowieWielkopolskim”.
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmie większośćlinii kolejowych na terenie Szczecińskiego Okręgu Metropolitalnego. Praceprowadzone będą m.in. na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Głównywraz z odcinkiem linii Stargard – Stargard Kluczewo, na odcinku linii DolnaOdra – Gryfino – Szczecin Główny oraz na odcinku Szczecin Główny – Police –Trzebież wraz z odgałęzieniem do Osiedla Police Chemik.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szczecińska Kolej Metropolitalna ma w przyszłości połączyć:Szczecin, Police, Stargard, Gryfino i Goleniów. Szybka kolej miejska będziewykorzystywała istniejące tory kolejowe i stacje.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w pierwszymkwartale 2018 r., a roboty budowlane będą prowadzone w latach 2018-2022 -powiedział PAP rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych MirosławSiemieniec. Natomiast zakończenie inwestycji jest planowane w 2022 r.
Szacunkowa wartość dwóch ogłoszonych przetargów na budowęSzczecińskiej Kolei Metropolitalnej to około 455 mln zł. Przedsięwzięciafinansowane są z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartośćdofinansowania unijnego stanowi 85 proc.
„