Ruszyły prace w Czechowicach-Dziedzicach. Docelowo 160 km/h
Od przebudowy peronów rozpoczęła się modernizacja stacji w Czechowicach-Dziedzicach. To element modernizacji trasy z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce, dzięki czemu pociągi pojadą znacznie szybciej.
Wartość całej inwestycji to 1,4 mld zł – podały PKP PLK.
Przebudowa peronu
Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych zakomunikowała, że obecnie w Czechowicach-Dziedzicach przebudowywany jest peron, a także wykonywane są prace torowe oraz te związane z siecią trakcyjną. Pasażerowie bezpiecznie korzystają z czynnego peronu. Ruch kolejowy odbywa się bez zmian – zaznaczyła.
Głowacka poinformowała, że po rozbiórce pierwszego peronu i usunięciu starych elementów, rozpocznie się budowa nowego obiektu.
Najpierw przebudowany będzie jeden peron i położone przy nim tory. Pod koniec roku, gdy podróżni będą już mogli korzystać z nowego obiektu, prace przeniosą się na kolejny peron i tory.
Dwa perony na stacji Czechowice-Dziedzice zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie oraz gabloty i tablice informacyjne. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Bezpieczne dojście do peronów umożliwi przejście podziemne. Windy i pochylnie ułatwią korzystanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą znaki informacyjne z alfabetem Braille’a. W stacji wymienione będą tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Lokalne centrum sterowania
Katarzyna Głowacka zaznaczyła, że na stacji budowane jest nowoczesne lokalne centrum sterowania. Jego pracownicy zadbają o bezpieczne kursowanie pociągów na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prace widać także w Zabrzegu. Wykonane są nowe konstrukcje peronów. Budowane jest przejście podziemne. Na jednym z peronów rozpoczyna się montaż małej architektury, czyli wiaty, ławek, tablic informacyjnych. Podróżni skorzystają z przystanku w połowie roku. Rozpoczęcie prac przy przebudowie przystanku Goczałkowice-Zdrój zaplanowano na koniec marca – powiedziała przedstawicielka PKP PLK.
Most już zbudowany
W ramach modernizacji trasy zbudowany już został m.in. 150-m most nad rzeką Wisłą między Goczałkowicami-Zdrojem a Czechowicami-Dziedzicami. Gotowy jest wiadukt nad drogą krajową 1, przecinającą linię z Czechowic-Dziedzic do Zabrzegu. Na obu obiektach ułożone zostaną tory i zamontowana sieć trakcyjna. Przygotowana będzie nowa sieć trakcyjna w miejsce zdemontowanej sieci.
Katarzyna Głowacka zapewniła, że efektem inwestycji będą wygodne podróże koleją. Na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km na godz., a towarowe do 120 km na godz. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa trzech przejazdów kolejowo-drogowych – wyjaśniła.
Wartość wszystkich prac to 1,4 mld zł. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” współfinansowany jest przez UE. Roboty mają się zakończyć do października 2023 r. (PAP)