Ruszyła produkcja kolejnych Velaro RUS

inforail
07.01.2013 14:29
W grudniu 2012 Valentin Gapanovich, Wiceprezes Kolei Rosyjskich RZD oraz Jochen Eickholt, prezes Siemens Rail Systems Division, zainaugurowali produkcję kolejnych pociągów dużych prędkości Velaro RUS, które zostały zamówione przez przewoźnika w grudniu 2011 roku. W Rosji są one nazywane 'Sapsan’, czyli sokół wędrowny. 'Nasze pociągi są symbolem rosyjskiej kolei. Są szybkie, bezpieczne i niezawodne. Bierzemy na siebie odpowiedzialność za ich utrzymanie – skomentował Jochen Eickholt. Rosyjski operator kolejowy RZD zamówił bowiem nie tylko osiem składów Velaro RUS, a także rozszerzenie umowy serwisowej na 30 lat. Zamówienie jest warte w sumie około 600 mln euro. Pociągi zostaną zbudowane w fabryce Siemensa w Krefeld, a ich dostawa rozpocznie się w styczniu 2014 roku. To zamówienie zwiększy liczbę szybkich pociągów eksploatowanych przez RŻD. Osiem dodatkowych składów, każdy 10-częściowy, zostanie skierowanych do ruchu na trasie Moskwie –Petersburg.
Produkcja Velaro RUSProdukcja Velaro RUSProdukcja Velaro RUS
Zasadniczym celem wprowadzenia ich na linię ma być poprawa komfortu podróżowania pasażerów i spełnienie ich wysokich wymagań. Nazywane w Rosji Sapsanami pociągi oparte są na platformie Velaro Siemens. Od końca 2009 roku osiem pociągów Sapsan zostało wprowadzonych do obsługi połączeń Moskwa – Petersburga i Nizhnij Novgorod. W porównaniu do poprzednich pojazdów, wyższa prędkość –250 km/h –znacznie skróci czas podróży, dlatego też pasażerowie będą mogli przejechać całą trasę godzinę szybciej niż obecnie. Pociągi są też zaprojektowane tak, aby radzić sobie z ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Mogą skutecznie być eksploatowane w temperaturze od -40 do +40 stopni Celsjusza. Testy przeprowadzone przez producenta w ekstremalnych warunkach dowiodły, że możliwa jest ich bezawaryjna praca właśnie w skrajnych temperaturach. Siemens jest odpowiedzialny za utrzymanie rosyjskiej floty od 2009 roku. Prace związane z obsługą składów prowadzone są w jednej z najbardziej nowoczesnych baz kolejowych, położonej na obrzeżach Petersburga. Nowoczesne metody konserwacji i utrzymania pojazdów tam stosowane sprawiły, iż gotowość do jazdy Sapsanów RŻD określana jest na poziomie 98%.  
Velaro RUSVelaro RUS
Każdy z zamówionych przez RŻD Sapsanów będzie miał 250 m długości i będzie mógł przewozić 600 pasażerów. To pojazdy szerokotorowe, o 33 cm szersze niż ICE3 dla Deutsche Bahn. Nowością ma być klasa Premium, przeznaczona dla pasażerów VIP, która znajdzie się w pociągach obok klasy biznes. Wszystkie pociągi oferować będą dostęp do Internetu, a z najlepszych miejsc także monitorów, z możliwością wyboru kanału. Tam także zamontowane zostaną wygodniejsze siedzenia. Nowe jednostki będzie można eksploatować w trakcji podwójnej, wszystko w celu zwiększenia przepustowości obsługiwanej przez nie linii.
Rosja jest jednym z ważniejszych naszych rynków –mówi Jochen Eickholt. W ciągu ostatnich 5 lat zdobyliśmy tam kilka istotnych zamówień. Razem z naszymi rosyjskimi partnerami osiągnęliśmy inwestycje na poziomie 200 milionów euro. To nie tylko produkcja pociągów, ale także zakłady produkcyjne –dodaje prezes Siemens Rail Systems Division.