Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyła modernizacja linii Rail Baltica

inforail
27.05.2014 15:53

Aż, a może tylko, o 20 minut skróci się podróż pociągiem między Warszawą a Białymstokiem dzięki modernizacji kluczowego odcinka linii Rail Baltica –poinformował rzecznik prasowy PKP PLK Maciej Dutkiewicz. Prace ruszyły na odcinku Tłuszcz –Szewnica. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje kompleksową przebudowę torów i peronów. Powstanie również nowy przystanek w Warszawie i dodatkowe tory przeznaczone do obsługi połączeń aglomeracyjnych z Wołomina. Po zakończeniu prac pociągi przyspieszą do 160 km/h.

Inwestor zapewnia, że oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, podniesie się także standard obsługi pasażerów. W ramach inwestycji realizowanej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wszystkie perony na przystankach i stacjach na modernizowanym odcinku zostaną przystosowane do obsługi osóbniepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat oraz elementów małej architektury, a także systemu informacji pasażerskiej. W miejscach gdzie wpływ akustyczny kolei na otocznie jest nadmierny powstaną ekrany.
Od nowa niemal 70 km linii
Projekt obejmuje modernizację ponad 66 kilometrów linii kolejowej, a także budowę mostów
i wiaduktów, które zastąpią dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki temu, po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po zmodernizowanej trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h.
Sprawniejszy dojazd do Warszawy
W ramach inwestycji zaplanowano również dobudowę dwóch nowych torów na odcinku Zielonka –Wołomin Słoneczna, które będą służyć połączeniom podmiejskim. Pozwoli to na prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach –w efekcie umożliwi to sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym w kierunku stacji Warszawa Wileńska. W północnej części warszawskiej dzielnicy –Rembertów – powstanie nowy przystanek Warszawa Mokry Ług. Pozwoli to na zwiększenie udziału kolei w stołecznym transporcie miejskim.
Ruszyła modernizacja linii Rail Baltica (foto: PKP PLK)Ruszyła modernizacja linii Rail Baltica (foto: PKP PLK)Ruszyła modernizacja linii Rail Baltica (foto: PKP PLK)Ruszyła modernizacja linii Rail Baltica (foto: PKP PLK)
Linia objazdowa przez Radzymin
Modernizacja linii Rail Baltica obejmuje m.in.: prace na trasie Warszawa Rembertów –Zielonka oraz na odcinku Zielonka –Tłuszcz –do stacji Sadowne Węgrowskie wraz ze stacjami Zielonka, Wołomin, Tłuszcz, Łochów. Przed rozpoczęciem inwestycji PLK przygotowała linię objazdowej Legionowo –Radzymin – Tłuszcz do przejęcia ruchu w czasie prowadzenia robót na linii E 75. Roboty rozbiórkowe i przygotowawcze PLK prowadzi od grudnia 2013 roku. W tej chwili objazdem przez Legionowo kursuje część pociągów TLK relacji Warszawa –Białystok. Od czerwca jednak pociągi do stolicy Podlasia zostaną zastąpione przez autobusy. Przewoźnik już ogłosił przetarg na wykonywanie komunikacji zastępczej, o czym informowaliśmy na łamach InfoRail. PKP Intercity planują uruchomienie ośmiu par połączeń, obsługiwanych autobusami.
Rail Baltica łączy kraje UE
Trasa Warszawa Rembertów –Zielonka –Sadowne to część linii kolejowej E 75, która ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego. Jest to fragment transeuropejskiego korytarza, który łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Jest to jedyne połączenie kolejowe Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne)”jest współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.