Ruszyła budowa mostu granicznego na Nysie Łużyckiej
Rozpoczął się najważniejszy etap budowy granicznego mostukolejowego Bielawa Dolna ? Horka na międzynarodowej trasie z Polski do Niemiec.Inwestycja warta 23 mln zł zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbiepociągów i możliwość transportu cięższych ładunków. Most istotnie poprawi jakośćpołączeń Wschód – Zachód.
Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowamostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacjąlinii Knappenrode ? Horka ? granica państwa przez DB Netz AG, niemieckiegozarządcę infrastruktury kolejowej. Oba projekty toczą się dzięki dobrejwspółpracy zarządców infrastruktury kolejowej w ramach polsko-niemieckiej GrupyInfrastrukturalnej.
– Projekt mostowy istotnie poprawia sprawności ibezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi Wschód ?Zachód. Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E 30 Opole ? Wrocław ?Węgliniec ? granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiejstworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiednimi krajami. Tosprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza i bardziejkomfortowa podróż dla pasażerów – mówi Ireneusz Kluczyk, pełnomocnik ZarząduPKP PLK S.A. ds. organizacji procesów rozkładów jazdy i eksploatacji orazprzewodniczący polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej.
Modernizacja międzynarodowej trasy toczy się równocześnie postronie polskiej i niemieckiej.
– Projekt polski łączy się bezpośrednio z naszą modernizacjąi elektryfikacją odcinka Knappenrode ? Horka – granica państwa. Po zakończeniuprac tą linią będą przewożone ładunki z morskich portów do południowych regionówPolski. Wygodniejsza podróż i sprawny transport towarów, to sukces możliwy doosiągnięcia dzięki dobrej współpracy PKP PLK i DB Netz ? mówi Michael Wuth,dyrektor pionu ds. sprzedaży i rozkładu jazdy DB Netz AG Oddział RegionalnyPołudniowo-Wschodni.
Przez nowy mostszybciej, sprawniej, ciszej
Most nad Nysą Łużycka zastąpi starą przeprawę. Od lutegowykonano już prace rozbiórkowe: usunięto tor i wyeksploatowane konstrukcjemostu. Wykonawca zlikwidował też stare podpory oraz zbędne elementy żelbetowychprzyczółków. Było to możliwe po uzyskaniu niezbędnych polskich i niemieckichdokumentów m.in. związanych z ochroną środowiska oraz pozwalających narozpoczęcie robót.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
3 lipca 2015 r. w fundamenty mostu wmurowano akt erekcyjny -rozpoczęła się budowa nowej przeprawy kolejowej nad Nysą Łużycką. W spotkaniuuczestniczyli przedstawiciele polskich i niemieckich władz samorządowych orazprzedstawiciele polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej, zarządcówinfrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i DB Netz AG,wykonawcy.
Długość mostu wyniesie blisko 160 metrów – o 23 metrywięcej, niż poprzedniej przeprawy. Obiekt zapewni przejazd pociągów po dwóchtorach, ponad dwukrotnie szybciej – nie 50 km/h lecz 120 km/h. Inwestorzwiększy również nośność obiektu, czyli składy będą mogły wozić cięższeładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E 30, zostanązelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymistacjami – Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki itelekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewnicichy przejazd pociągu, a montaż zabezpieczeń ograniczy zanieczyszczenia wodyodprowadzanej z mostu.
Koszt realizowanego projektu ?Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Bielawa Dolna ? Horka: budowa mostu przez Nysę Łużyckąoraz elektryfikacja? wynosi około 23 mln zł, z czego prawie 17,5 mln złpochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.
„