Ruszają prace nad ulepszeniem rozkładu jazdy na Mazowszu
inforail
06.04.2010 14:40
Ruszają prace nad ulepszeniem rozkładu jazdy na Mazowszu
Aby dostosować rozkład jazdy KM do potrzeb pasażerów urząd marszałkowski zlecił zewnętrznej, niezależnej organizacji przeprowadzenie badań w pociągach Kolei Mazowieckich. Stowarzyszenie nie tylko sprawdzi, które trasy są najbardziej obciążone, a które najmniej, zapyta o preferowane godziny kursowania pociągów, ale także będzie uczestniczyć w konstruowaniu i wdrożeniu nowego rozkładu jazdy. Przetarg na przeprowadzenie badań i opracowanie na ich podstawie nowego rozkładu wygrało Zielone Mazowsze. Prace rozpoczną się już w tym miesiącu.
W marcu br. urząd marszałkowski ogłosił przetarg na przeprowadzenie badań potoków pasażerskich, struktury biletów oraz opracowanie oferty rozkładu jazdy edycji 2010/2011. Przetarg wygrało Zielone Mazowsze. Dziś, 6 kwietnia w urzędzie marszałkowskim władze województwa podpisały umowę z wykonawcą.
–Dzisiejsza umowa to przełom w zakresie przewozów pasażerskich na Mazowszu. Za 56 dni otrzymamy wyniki, które posłużą nam do przygotowania nowego rozkładu jazdy. Naszym celem jest sprostanie oczekiwaniom podróżnych –podkreślił Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz.
– To dla nas bardzo duże wyzwanie. Zakres zleconych przez urząd marszałkowski badań jest bardzo szeroki. Mamy nadzieje, że dzięki nim uda nam się wspólnie z Kolejami Mazowieckimi stworzyć jak najbardziej sprzyjający podróżnym rozkład jazdy –dodał skarbnik Stowarzyszenie Zielone Mazowsze Wojciech Szymalski.
Dzięki badaniom samorząd województwa, czyli właściciel spółki, pozyska pełną i wiarygodną informację na temat połączeń realizowanych przez KM oraz co bardzo ważne –oceny usług spółki przez jej pasażerów. Wyniki planowanych badań będą również punktem wyjścia do opracowania przez wykonawcę nowej oferty rozkładu jazdy.
W pierwszej kolejności wykonane zostaną badania potoków podróżnych we wszystkich pociągach uruchamianych przez KM. W praktyce będzie to polegało na dokładnym przeliczeniu pasażerów wsiadających i wysiadających na wszystkich przystankach, na których zatrzymują się pociągi KM. Pozwoli to uzyskać pełną i kompleksową informację na temat ruchu na poszczególnych odcinkach trasy oraz rzeczywistego obciążenia linii. Badania będą przeprowadzone bardzo szczegółowo. Pociągi kursujące codziennie zostaną przeanalizowane minimum czterokrotnie, dwa razy w dni nauki szkolnej, jeden raz w sobotę i jeden raz w niedzielę. Zbadana zostanie także liczba podróżnych na poszczególnych odcinkach trasy oraz procentowe zapełnienie miejsc siedzących w pociągu.
W wyniku badań dowiemy się także kim jest pasażer KM. Przeanalizowana zostanie bowiem struktura biletów. Dowiemy się jakie bilety –jednorazowe, miesięczne, normalne czy ulgowe –są kupowane na poszczególnych trasach.
Dodatkowo w pociągu KM przeprowadzone zostaną ankiety. Obejmą one 30 losowo wytypowanych osób w danym pociągu. Ankieta dotyczyć będzie m.in. satysfakcji pasażerów, komfortu, bezpieczeństwa podczas podróży, preferencji co do rozkładu jazdy.
Ostatnim etapem prac będzie opracowanie i co ważne –wdrożenie przez Zielone Mazowsze we współpracy ze spółką Koleje Mazowieckie nowego rozkładu jazdy pociągów edycji 2010/2011. Priorytetem przy jego konstruowaniu będą oczywiście oczekiwania i preferencje pasażerów, wynikające z przeprowadzonych badań oraz informacje dotyczące obciążenia poszczególnych linii.
Trzeba jednak pamiętać, że Koleje Mazowieckie to trzeci co do wielkości przewoźnik kolejowy w kraju. Tylko w zeszłym roku KM przewiozły ok. 51 mln pasażerów.
Przy konstruowaniu rozkładu jazdy musi być branych pod uwagę szereg czynników. Kwestią bardzo ważną jest dostęp do torów. Niestety pierwszeństwo w wyborze godzin kursowania pociągów mają składy ekspresowe –InterCity czy pociągi InterREGIO, a dopiero w dalszej kolejności –Koleje Mazowieckie. Kolejną bardzo ważną kwestią są możliwości taborowe spółki oraz stan infrastruktury kolejowej, która jest własnością Polskich Linii Kolejowych. Koleje Mazowieckie nie mają również wpływu na remonty prowadzone w danym momencie na torowisku, które niejednokrotnie wiążą się z utrudnieniami dla pasażerów. Wyważenie i rzetelna analiza wszystkich tych kwestii pozwoli na opracowanie optymalnego rozkładu jazdy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024