Rusza przebudowa dworców w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich
PKP S.A. podpisałaumowy na przebudowy dworców w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich, na którychruszyły już pierwsze place budowlane.
Dzięki nim pochodzące z 1901 roku dworce odzyskają historycznywygląd. W obydwóch budynkach renowację przejdzie elewacja wraz ze znajdującymisię na niej detalami architektonicznym. Większe zmiany wizualne czekają dworzecw Złotnikach Kujawskich, gdzie z elewacji zostanie usunięty tynk, pod którymznajduje się historyczna cegła elewacyjna. W obydwóch dworcach odtworzona nawzór historycznej zostanie stolarka okienna i drzwiowa. Piękno elewacji porenowacji podkreśli nowa iluminacja nocna. To nie koniec zmian. Projektprzebudów zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych,wzmocnienie fundamentów, wykonanie nowych stropów, szybów windowych,konstrukcji zadaszeń, a także poszyć dachowych.
Metamorfozę przejdą pomieszczenia przeznaczone do obsługipodróżnych. Będą one łączyć w sobie elementy historyczne z nowoczesnym designemw postaci m.in. współczesnych opraw oświetleniowych czy ławek. W Kołodziejewieprzestrzeń przeznaczona dla podróżnych będzie składać się z dwóch poczekalni, wtym jednej letniej, a także ogólnodostępnych toalet. Natomiast w ZłotnikachKujawskich jako przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano poczekalnię wraz zkompleksem toalet. W celu zwiększenia komfortu podróżnych, oczekujących naprzyjazd pociągów, poczekalnie będą klimatyzowane. W przestrzeni dworca pojawiąsię również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowysystem informacji głosowej.
Kołodziejewo iZłotniki Kujawskie to kolejne po Mogilnie dworce kolejowe w województwiekujawsko-pomorskim, które zostaną wkrótce zmodernizowane. Są to również kolejnemałe miejscowości, które zyskają dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowejumożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Inwestycje te są wpisane wProgram Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł. Wszystko topokazuje, jak wielką wagę przywiązuje obecny rząd do kwestii likwidowaniawykluczenia komunikacyjnego – mówi Andrzej Bittel, wiceministerinfrastruktury.
Oba dworce toprzykłady obiektów, które ze wsparciem funduszy unijnych zostaną zmodernizowanezgodnie z zasadami dostępności. W rozwoju infrastruktury stawiamy nanowoczesność i ekologię. To kolejne dworce kolejowe w województwiekujawsko-pomorskim, które zmieniają się na naszych oczach – mówi MałgorzataJarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Dworce w Kołodziejewiei Złotnikach Kujawskich to kolejne po Janikowie i Mogilnie dworce wwojewództwie kujawsko-pomorskim, na których rozpoczynamy inwestycje w ramachProgramu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jesteśmy przekonani, żedzięki rozpoczętym pracom budowlanym odzyskają one swój historyczny blask, atakże staną się obiektami nowoczesnymi i spełniającym współczesne standardyobsługi podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Istotnym elementem inwestycji jest dostosowanie budynkówdworców do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stanie się to możliwe dziękilikwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille`a,tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiająprzemieszczanie się osób niewidomych i niedowidzących. W wyniku przebudowydworców poprawi się również bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednimotoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępuoraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązańproekologicznych. W obydwóch budynkach zostanie zamontowane noweenergooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Z innych rozwiązańwarto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenia dworca, a takżemontaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynnikuprzenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcubędzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), coprzyczyni się dodatkowo do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.
Przebudowa dworców w obydwóch przypadkach obejmie ichbezpośrednie otoczenie. Przy dworcu w Złotnikach Kujawskich zostanie ułożonanowa nawierzchnia chodników i parkingu, a także uporządkowana zieleń orazwykonane nowe nasadzenia. Przed wejściem do budynku w projekcie wytyczonostrefę postoju chwilowego (kiss&ride), miejsca postojowe dla taksówek orazdwa miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Nieco bliżej ulicy będziezlokalizowany parking na 14 samochodów. Nowe zagospodarowanie terenu wokółdworca obejmie również rozbiórki, a także montaż nowej małej architektury(ławki, kosze, oświetlenie, stojaki rowerowe wraz z samoobsługową stacjąnaprawczą dla rowerów w poczekalni letniej).
Z kolei przy dworcu w Kołodziejewie zakres prac obejmieułożenie nowej nawierzchni drogi i chodników, a także uporządkowanie zieleni imontaż małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, stojaki rowerowe). Przydworcu zlokalizowano trzy miejsca parkingowe, w tym jedno dla osóbniepełnosprawnych.
Przebudowy dworców w Złotnikach Kujawskich orazKołodziejewie to dwie z dziewięciu inwestycji realizowanych przez PKP S.A wramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwiekujawsko-pomorskim. Ich koszt to odpowiednio prawie 9 mln zł brutto oraz prawie4,9 mln złotych brutto. Obydwie inwestycje są współfinansowane ze środkówunijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowanytermin udostępnienia dworców po przebudowie to pierwsza połowa 2022 roku.
Wykonawcą przebudowy dworca w Złotnikach Kujawskich jest KWKConstruction Sp. z o.o., a autorem projektu przebudowy pracownia PrzedsiębiorstwoOrganizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o. Natomiast dworzec w Kołodziejewieprzebuduje również KWK Construction Sp. z o.o., a autorem projektu jest WKArchitekci Sp. z o.o. (PKP SA)