Rusza przebudowa dworca Palędzie
Podniesieniestandardu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,poprawa bezpieczeństwa oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca – topriorytety rozpoczynającej się przebudowy dworca w Palędziu.
PKP S.A. podpisały już umowę z wykonawcą prac budowlanych,dzięki czemu zabytkowy, bo pochodzący z 1900 roku dworzec, na początku 2022roku odzyska swoje historyczne piękno. Renowację przejdzie elewacja budynkuwraz detalami architektonicznymi, które podkreśli nowa nocna iluminacja.Kolorystka elewacji będzie utrzymana w odcieniach szarości, gdzie dominującym kolorembędzie mleczno-szary. Ciekawostką w projekcie przebudowy jest umiejscowienie naszczycie elewacji od strony miasta, tuż pod zadaszeniem, zegara, któregoobecnie nie ma w tym miejscu. Wśród innych prac mających na celu przywróceniedawnego wygląd dworca, warto wyróżnićodtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej, które będziemiała kolor orzechowy. To nie koniec zmian. Projekt przebudowy zakłada równieżm.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, wzmocnienie fundamentów,wykonanie nowych stropów, szybu windowego, konstrukcji zadaszenia, a takżeposzycia dachowego.
Metamorfozę przejdzie przestrzeń obsługi podróżnych. Zgodniez projektem na parterze budynku zlokalizowano hol pełniący funkcję poczekalni.W jego pobliżu umiejscowiono pomieszczenie kasy biletowej, kompleks toalet orazprzyszły lokal komercyjny. Strefa obsługi podróżnych dworca będzie posiadałanowoczesny wygląd (wyposażenie, oprawy oświetleniowe etc.), choć część detaliwnętrza, np. posadzka czy stolarka okienna i drzwiowa, nawiążą swoim wyglądemdo historycznego charakteru budynku. W przestrzeni dworca pojawią się równieżelektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy systeminformacji głosowej.
Modernizacjazabytkowego dworca w Palędziu to jedna z 13 inwestycji tego typu w województwiewielkopolskim i jedna z prawie 200 w całym kraju. Program Inwestycji Dworcowych daje szansęaglomeracji poznańskiej na dostosowaniedo 2023 r. infrastruktury dworcowej do zmieniających się potrzeb pasażerów kolei.Mam nadzieję, że dzięki przeznaczeniu kwoty prawie 2 mld zł przez polski rządna inwestycje dworcowe zainteresowanie podróżami pociągami będzie rosło, akolej będzie się jawiła w kolejnych latach jako najbardziej bezpieczny ikomfortowy środek transportu – mówi Andrzej Bittel, wiceministerinfrastruktury.
Nowy dworzec wPalędziu odzyska swój zabytkowy charakter przy zastosowaniu ekologicznychrozwiązań i dostosowaniu do potrzeb wszystkich pasażerów. Projekt przebudowyzakłada między innymi likwidację barier architektonicznych, montaż oznaczeń walfabecie Braille'a i tablic dotykowych. To poprawi bezpieczeństwo wszystkichpodróżujących. Pieniądze na remont dworca pochodzą z budżetu krajowego iunijnego – podkreśla Waldemar Buda, wiceminister funduszy i politykiregionalnej.
Niedawno rozpoczęliśmyprzebudowę dworca w Trzemesznie, teraz ruszamy z kolejną inwestycją wwojewództwie wielkopolskim. Tym razem jest to dworzec w Palędziu, który jestniezwykle istotny, gdyż znajduje się w bliskim sąsiedztwie Poznania, zaliczającsię tym samym do jego obszaru aglomeracyjnego. Dzięki inwestycji dworzecodzyska swój historyczny wygląd, stając się przy tym obiektem nowoczesnym ispełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych – mówi IreneuszMaślany, członek zarządu PKP S.A.
Przywróceniehistorycznego wyglądu dworca w Palędziu z jednoczesnym dostosowaniem do potrzebpasażerów w zakresie dostępności i bezpieczeństwa, staje się możliwe dziękidofinansowaniu z Programu Infrastruktura i Środowisko. Modernizacja m.in. tegodworca jest częścią projektu z 59 mln zł dofinansowaniem z Funduszy UE, wramach którego w województwach lubuskim i wielkopolskim, zostaniezmodernizowanych bądź zbudowanych 10 dworców kolejowych. Realizacja projektuprzyczyni się do poprawy konkurencyjności i atrakcyjności transportu kolejowego– dodaje Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Istotnym elementem inwestycji jest dostosowanie budynkudworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stanie się to możliwe dziękilikwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille'a,tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiająprzemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. W wyniku przebudowydworca poprawi się również bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednimotoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępuoraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązańproekologicznych. W budynku zostaną zamontowane nowe energooszczędneoświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także panele fotowoltaiczne na dachusłużące do pozyskiwania „zielonej energii”. Z innych rozwiązań warto wspomniećo redukcji strat ciepła poprzez docieplenie dworca, a także montaż nowejstolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła.Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przypomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo doograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.
Przebudowa dworca w Palędziu obejmie też jego bezpośrednieotoczenie. Na nowo zostanie ułożona nawierzchnia chodników, wykonane zostanątakże podjazdy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach inwestycjiuporządkowana zostanie zieleń, a przy placu dworcowym pojawią się nowenasadzenia. W sąsiedztwie dworca przewidziano również montaż nowej małejarchitektury, czyli oświetlenia, ławek, koszy, a także zwiększenie liczbystojaków rowerowych.
Przebudowa dworca w Palędziu to jedna z trzynastu inwestycjirealizowanych przez PKP S.A w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata2016-2023 w województwie wielkopolskim. Jej koszt to ponad 6 mln zł brutto.Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko. Wykonawcą przebudowy dworca jest KWK Constructionsp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, a autorem projektu przebudowy pracowniaAllplan sp. z o.o. (PKP SA)