Rusza modernizacja Rail Baltica

inforail
24.12.2011 16:36
Nowy przystanek kolejowy w Warszawie. Dodatkowa para torów między Zielonką a Wołominem. Wkrótce ruszy modernizacja Rail Baltica –poinformował Rzecznik Prasowy PKP PLK Maciej Dutkiewicz.Projekt zakłada modernizację odcinka linii Rembertów –Zielonka –Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 60 km. W pierwszym etapie wyremontowane zostaną wszystkie elementy infrastruktury, z jednoczesnym dostosowaniem niektórych jej elementów do prędkości 200 km/h. Chodzi mianowicie o tory, perony i obiekty inżynieryjne, a także urządzenia trakcyjne i układy zasilania oraz zabezpieczenia związane z ochroną środowiska. W planach jest również budowa skrzyżowań wielopoziomowych, czyli likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn. Zaplanowano ponadto instalację systemu ERTMS.Na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna zamówienie przewiduje budowę dobudowę dodatkowej pary torów dla ruchu podmiejskiego.
Rusza modernizacja Rail Baltica na odcinku Warszawa - Tłuszcz (foto: PKP PLK)
 Odcinki pozostałych linii przewidziane do modernizacji:
– linia kolejowa Warszawa Rembertów (od kilometra 12,344 do kilometra 21,315)
– linia kolejowa Warszawa Wileńska –Zielonka (od kilometra 9,206 do kilometra 9,943)
– linia kolejowa Zielonka –Kuźnica Białostocka na odcinku Zielonka – Tłuszcz/Sadowne
(od kilometra 14,254 do kilometra 71,800)
Ułatwienia przewidziane dla pasażerów:
– budowa nowego przystanku Mokry Ług,
– dostosowanie peronów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się,
– budowa przejść podziemnych,
– montaż megafonów i oprogramowania, które umożliwi automatycznie przekazywanie komunikatów o dowolnej treści. Komunikaty będą nadawane na ustalony sygnał z zewnątrz (np. z urządzeń sterowania ruchem kolejowym lub z czujników ruchu pociągu). Informacje nadawane będą w języku polskim oraz dwóch językach obcych (angielskim i rosyjskim).
– stacje i przystanki wyposażone będą w system wyświetlaczy na peronach
 i w budynku dworca,
– na przystankach Mokry Ług, Zielonka Bankowa, zainstalowane będą megafony, zegary i oznakowanie stałe,
– na przystankach Kobyłka Osów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna oraz na stacjach Zielonka, Wołomin zainstalowane będą wyświetlacze, megafony, zegary i oznakowanie stałe.
Rusza modernizacja Rail Baltica na odcinku Warszawa - Tłuszcz (foto: PKP PLK)
Oprócz tego dla mieszkańców posesji zlokalizowanych w pobliżu linii kolejowej przewiduję się budowę ekranów, aby do minimum ograniczyć wpływ akustyczny przejeżdżających pociągów.
Trasa Warszawa Rembertów –Zielonka –Tłuszcz (Sadowne) to część linii kolejowej E 75, która ma priorytetowe znaczenie.  Jest to część transeuropejskiego korytarza wchodzącego w skład sieci TEN-T. W części kolejowej jest nazwany „Rail Baltica”- łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Ma duże znaczenie ponieważ jest jedynym połączeniem kolejowym Litwy, Łotwy, Estonii  z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Rusza modernizacja Rail Baltica na odcinku Warszawa - Tłuszcz (foto: PKP PLK)
Zgodnie z Programem Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko”na lata 2007 –2013 przewidziana jest modernizacja Etapu I na odcinku: Warszawa Rembertów –Zielonka –Tłuszcz(Sadowne) w latach 2011 –2014. Projekt umieszczony jest na liście indykatywnej podstawowej pod numerem POIiŚ 7.1-22.1