Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rudy: Kolej Wąskotorowa bogatsza o trzy lokomotywy Lxd2

inforail
03.02.2012 09:46

W dniach 30-31 stycznia na terenie Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach odbył się rozładunek trzech lokomotyw spalinowych typu Lxd2. Maszyny sprowadzone zostały z Rudy Śląskiej, gdzie na terenie Huty 'Pokój’ obsługiwały rejon wielkiego pieca, który właśnie został zlikwidowany. Przypomnę, że z tej samej huty w sierpniu ubiegłego roku przywieziono wąskotorowy parowóz 'Las 49′, który przechodził tam gruntowny remont. Lokomotywy są sprawne technicznie, posiadają 12-cylindrowe silniki Henschla o mocy 550 KM każdy. Wyprodukowane zostały w zakładach 'Faur’ w Bukareszcie (Rumunia) w 1981 r. Warto zaznaczyć, że to nie pierwsza tego typu lokomotywa, która rozpocznie swoją służbę w Rudach. Na stacji znajdują się już dwie inne podobne maszyny, z których jedna eksploatowana była m. in. podczas Święta Szlaku Zabytków Techniki w czerwcu 2011 r. To jednak nie koniec dobrych nowin. Dwa tygodnie temu na szlak ruszyła lokomotywa typu Lyd2 – również produkcji rumuńskiej. Tzw. 'donald’ (maszyna, ze względu na napęd wiązarowy porusza się po torach w sposób przypominający kaczy chód – stąd potoczna nazwa) z powodzeniem przejechał trasę Rudy-Paproć-Rudy i Rudy-Stanica-Rudy. Lokomotywę czeka jeszcze malatura, Na wiosnę turyści zobaczą ją najprawdopodobniej w kolorze zielonkawym. Równolegle do remontu Lxd2 szły prace przy pasażerskich wagonach typu Bxhpi (B – wagon osobowy drugiej klasy;x – czteroosiowy;h – wyposażony w hamulec;p – pneumatyczny;i – posiadający pomosty przejściowe).
Wszysko wskazuje na to, że po uruchomieniu takiego składu (Lyd2 plus Bxhpi) realne będą kursy całoroczne, a więc również zimą. Wagony będą oświetlone i ogrzewane. Oświetlenie w wagonach zasilane jest z akumulatorów, które w czasie jazdy ładowane są napięciem z alternatora lokomotywy. Wagony z 'donaldem’ łączone są za pomocą przewodów zakończonych wtyczkami na 400 V (trójfazowe). Zdjęcie oraz film z rozładunku można zobaczyć tutaj.