Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruch Autonomii Śląska chce likwidacji Kolei Śląskich

inforail
18.09.2014 21:52

Powołanie i funkcjonowanie spółki Koleje Śląskie jest jedną ze sztandarowych inwestycji realizowanych przez Województwo Śląskie w ciągu ostatnich lat. Niestety, podobnie jak inne działania realizowane pod rządami Platformy Obywatelskiej, funkcjonowanie spółki budzi wiele zastrzeżeń. Klub Radnych Ruchu Autonomii Śląska popierał wizję uniezależnienia województwa śląskiego od źle funkcjonującego operatora kolejowego jakim jest spółka Przewozy Regionalne. Jak piszą radni Ruchu nie mogliśmy się zgadzać na nieustanne i nieuzasadnione jakością obsługi pasażerów drenowanie budżetu samorządu. Niestety, dotychczasowa działalność spółki Koleje Śląskie nie rozwiązała problemów województwa w zakresie organizacji kolejowych przewozów regionalnych. Z przykrością odnotowujemy fakt, że sztandarowe przedsięwzięcie transportowe okazało się być obliczone nie na zaspokojenie potrzeb mieszkańców województwa, lecz wąskiej grupy partyjnych beneficjentów –informuje Ruch. Jednostka, która powinna stanowić kręgosłup systemu transportowego województwa, jest areną kolejnych działań co najmniej wątpliwych z punktu widzenia gospodarności i efektywności zarządzania. W związku z tym Klub Radnych RAŚ zauważa konieczność przeprowadzenia gruntownej zmiany modelu organizacji kolejowego transportu publicznego w województwie.

RAŚ chce likwidacji Kolei Śląskich
RAŚ stoi na stanowisku, że zamiar bezpośredniego zawarcia umowy na okres 10 lat na obsługę 11 linii kolejowych przez spółką Koleje Śląskie, która nie jest do tego przygotowana pod względem organizacyjnym i taborowym dowodzi, że obecny zarząd województwa nie daje gwarancji zapewnienia obsługi pasażerów na odpowiednim poziomie, pomimo rzekomo stale prowadzonych postępowań naprawczych w spółce. Zasłanianie się przez spółkę tajemnicą przedsiębiorcy celem uniemożliwienia upublicznienia ważnych informacji dotyczących gospodarności, stanu zatrudnienia i efektywności wydatkowania publicznych środków sprawia, że podmiot ten jest obecnie pozbawiony społecznej kontroli, również ze strony swoich twórców tj. radnych sejmiku Województwa Śląskiego. W tej sytuacji należy poważnie rozważyć likwidację niewydolnej spółki przy jednoczesnym zachowaniu nabytego już taboru. Tabor ten powinien obsługiwać linie kolejowe w województwie przy pomocy operatora wyłonionego w drodze przetargu. Pozostałe linie winny być obsługiwane przez operatorów zapewniających odpowiedni tabor, wyłonionych również w drodze przetargu.
RAŚ nie zgadza się na proceder „wypompowywania”publicznych środków z firmy będącej własnością Województwa Śląskiego do spółki, w której to samo województwo posiada udziały, czego przykładem może być wynajmowanie wiekowych jednostek taboru od spółki Przewozy Regionalne. Ruch uważa, że wyłanianie operatorów w drodze przetargów pozwoli na wprowadzenie konkurencji na rynku przewozów kolejowych w województwie śląskim, co powinno nie tylko przełożyć się na obniżenie kosztów, ale przede wszystkim zapewnić jawność wydatkowanych środków publicznych na cele transportowe.