Rozwój Kolei Śląskich możliwy w 2015 roku
inforail
29.08.2013 11:12
Rozwój Kolei Śląskich możliwy w 2015 roku
Najwcześniej w 2015 r. Koleje Śląskie będą mogły zacząć inwestować i rozwijać się –powiedział marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła. Do końca tego roku przewoźnik powinien zmniejszyć miesięczną stratę do zera, a w 2014 r. pokazać, że potrafi utrzymać taki wynik. Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu ub.r. przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego. Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczeła wprowadzać program naprawczy. Jednym z jego głównych założeń stało się ograniczenie w czerwcu tzw. pracy przewozowej o 38 proc. Głównie dzięki temu miesięczne straty przewoźnika zmniejszyły się z 9-11 mln zł w poprzednich miesiącach, do ok. 2,3 mln zł w czerwcu i –jak podał w środę Sekuła –1,9 mln zł w lipcu.
– Zbliżamy się więc do 'zera plus’, które jest celem. Zakładam, że tak jak to jest w planie naprawczym, na koniec roku Koleje Śląskie wyjdą na to 'zero plus’. Wtedy w przyszłym roku będzie mogła być stabilizacja i przygotowanie do rozwoju i w 2015 r. – rozwój Kolei Śląskich – zaznaczył marszałek.
– Priorytetem dla Kolei Śląskich, który ustaliło woj. śląskie jako właściciel, jest jeździć punktualnie i czysto oraz wyjść z kłopotów finansowych. Nie przewiduję żadnych działań, które miałyby zwiększyć koszty Kolei Śląskich. (…) Jeżeli myślimy o jakimkolwiek rozwoju, również rozwoju połączeń, to na pewno nie wcześniej niż w 2015 r. – dodał.
Zdaniem władz regionu spółka odzyska zaufanie rynku i zdolność kredytową, gdy przepracuje cały przyszły rok bez straty. Dopiero wtedy będzie można myśleć o planach rozwojowych i zapewnieniu środków pod tym kątem. Choć już teraz zgłaszają się potencjalni oferenci zainteresowani współpracą z przewoźnikiem, władze regionu proszą ich o przygotowanie się do ew. współpracy poczynając od 2016 r. Na razie tegoroczna łączna strata Kolei Śląskich ma sięgnąć ok. 64 mln zł. Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie –zapobiegające ew. upadłości spółki – podwyższenie kapitału zakładowego. Sekuła przyznał w środę, że pomimo dotychczasowego dość znacznego podwyższenia przez samorząd kapitału zakładowego, przewoźnik nadal ma problemy z płynnością. Woj. śląskie zaczęło potrącać z comiesięcznych transz dotacji łącznie 6 mln zł pożyczki udzielonej mu na początku roku, w normalnym trybie swoich należności dochodzą też już inni uczestnicy rynku, m.in. zarządca kolejowej infrastruktury. Marszałek zadeklarował jednak, że ma pełne zaufanie do rady nadzorczej spółki. Sekuła nawiązał też do podpisanej tego dnia w Podzamczu Chęcińskim (Świętokrzyskie) umowy na zakup 19 nowych pociągów przez cztery regiony wchodzące w skład tzw. Południowej Grupy Zakupowej. Przetarg na dostarczenie i utrzymanie składów dla woj. małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego wygrał nowosądecki Newag –z ceną ponad 313 mln zł. Projekt jest dofinansowany środkami unijnymi.
Woj. śląskie podzieliło swoją część zamówienia –trzy pociągi mają zostać dostarczone w 2014 r., a kolejne trzy w 2015 r. Samorząd zamierza przekazać je Kolejom Śląskim. Zgodnie z unijnym projektem nowe pociągi mają kursować na trasach łączących partnerskie regiony. Obecnie większość takich połączeń między woj. śląskim a ościennymi wykonują na zamówienie władz regionu Przewozy Regionalne.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024