Rozwój kolei aglomeracyjnej w aglomeracji śląskiej ? co na to MIB?

inforail
27.12.2016 09:05

W kontekściepoprzedniej informacji dotyczącej kolei w aglomeracjach warto też przyjrzeć sięspojrzeniu MIB na to, co dzieje się, lub nie, w województwie śląskim.

I tak, jak już pisaliśmy na łamach InfoRail, zgodnie zKrajowym Programem Kolejowym do 2023 roku (KPK) w perspektywie finansowej 2014? 2020 w ramach dostępnych środków UE, zaplanowano realizację projektówmających na celu rozwój infrastruktury kolejowej w obrębie aglomeracji. Są tomiędzy innymi w:

węźle warszawskim (projekt pn. „Prace na linii średnicowej wWarszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia),

węźle łódzkim (budowa linii kolejowej w tunelu od stacjiŁódź Fabryczna do linii nr 15 w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego WęzłaKolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna ? Łódź Kaliska/ŁódźŻabieniec”),

węźle trójmiejskim (projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr202 na odcinku Gdynia Chylonia ? Słupsk i Prace na alternatywnym ciągu transportowymBydgoszcz ? Trójmiasto”),

węźle krakowskim (projekt pn. „Prace na linii Kraków GłównyTowarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” na odcinkuKraków Główny ? Kraków Płaszów ? Kraków Bieżanów),

węźle katowickim(projekt pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) naobszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin ? Katowice ? Tychy ?Czechowice Dziedzice ? Zebrzydowice”).

Ponadto, jak informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu wMIB, w KPK zagwarantowana jest kwota 1 089,8 mln zł z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na rozwój kolei aglomeracyjnych w ramach zadania”Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności”.Środki te przyznawane będą na złożone projekty w naborze prowadzonym w trybiekonkursowym ogłoszonym 23 listopada 2016 r. Planowany termin rozstrzygnięciakonkursu to marzec/kwiecień 2018 r.

Uzupełnieniem do powyższych projektów są inwestycje ocharakterze stricte regionalnym planowane do realizacji przez PKP PLK SA wuzgodnieniu z marszałkami województw w ramach Regionalnych ProgramówOperacyjnych.

PKP PLK SA realizują projekt „Prace na liniach kolejowych nr62, 660 na odcinku Tunel ? Bukowno ? Sosnowiec Płd.”. Linia nr 62 jestdwutorowa na odcinku Tunel ? Bukowno ? Sławków ? D.G. Strzemieszyce (km 0,749 -km 69,534) i jednotorowa na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ? SosnowiecPłd. (km 69,534 ? km 85,096). Zakres projektu nie obejmuje dobudowy drugiego toru na końcowym odcinku linii.

To tyle dobrych informacji. Te gorsze, to m.in. ta, iż wchwili obecnej nie jest przewidziana budowa łącznicy kolejowej pomiędzy linią 1i linią 161 jak również odbudowa linii 198 Pyskowice ? Pyskowice Miasto. Wnajbliższych latach planowana jest realizacja prac studialnych dla zadania pn.”Zwiększenie przepustowości ciągu Bytom Bobrek ? Pyskowice (przez ZabrzeMikulczyce / Gliwice) wraz z przystosowaniem ciągu do kursowania pociągówtowarowych o długości 750 m oraz umożliwieniem kończenia biegu pociągówpasażerskich na stacji Pyskowice Miasto”, w ramach których przeprowadzonabędzie analiza zasadności i zakresu działań inwestycyjnych m.in. na linii 198.

I dalej Bittel informuje, że w perspektywie 2014 ? 2020 PKPPLK SA nie przewiduje także prac na linii 141. Natomiast na linii 149 naodcinku Knurów ? Leszczyny są prowadzone oraz planowane dalsze prace mające nacelu podniesienie parametrów eksploatacyjnych. Jednym z efektów tych pracbędzie przywrócenie ruchu dwutorowego na całej długości linii nr 149.

Powyższe projekty nie są przewidziane do realizacji, międzyinnymi z uwagi na fakt, że nie były zgłaszane przez Urząd MarszałkowskiWojewództwa Śląskiego do listy RPO. Nie ma ich także w „Planie rozwoju kolei wwojewództwie śląskim do Strategii Rozwoju Systemu Transportu WojewództwaŚląskiego”.