Rozpoczynają się testy czeskich Railjetów

inforail
05.02.2014 15:34

Rozpoczęły się testy pierwszego zestawu Railjet, wyprodukowanego przez Siemensa dla Kolei Czeskich. Wszystko jest przygotowaniem do uruchomienia regularnych kursów tych składów. Ma to nastąpić w grudniu tego roku, a więc w momencie wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Pojadą na trasie Praga –Brno –Wiedeń –Graz. Railjet oferuje bardzo wysoki komfort podróżowania w trzech klasach –business, first i economy. Składy, wyprodukowane przez Siemensa, są obecne na rynku od 2009 roku. Obsługują bądź wkrótce obsługiwać będą połączenia: Budapeszt –Wiedeń –Salzburg –Monachium (Stuttgart –Frankfurt nad Menem), Wiedeń –Innsbruck –Bregenz –Zurich, Wiedeń –Klagenfurt –Villach oraz Wiedeń –Graz. Od przyszłego roku ta ostania relacja wydłuży się do Pragi przez Brno. Będzie to partnerska współpraca dwóch przewoźników (CD i OBB oraz Siemensa). Ceske drahy wzbogacą się o siedem zestawów, mogących kursować z maksymalną prędkością 230 km/h. Ich długość bez lokomotywy to 185m, waga 350 ton. Jednorazowo na pokładzie Railjeta (w wersji dla CD) będzie mogło podróżować 442 pasażerów, z czego 6 w klasie business i 42 w klasie first. Pozostali pasażerowie będą mieli do dyspozycji miejsca w klasie ekonomicznej. Poza tym w składach dla CD wprowadzone zostaną lekkie modyfikacje, jednak generalnie będą one zbliżone do Railjetów austriackich. Nie będzie obowiązkowej rezerwacji miejsc.

Pierwszy czeski Railjet (foto: CD)

Dla pasażera ważne są też czasy przejazdu pomiędzy poszczególnymi miastami. I tak podróż z Wiednia do Pragi ma trwać 4 godziny i 10 minut, z Pragi do Graz 6 godzin i 50 minut, z Brna do Wiednia półtorej godziny, zaś z Brna do Graz 4 godziny i 10 minut. Na większości odcinków pociąg będzie jechał z prędkością 160 km/h, niestety są jeszcze odcinki, gdzie będzie musiał zwolnić do 100 km/h. Przypomnijmy, że maksymalna prędkość składów Railjet to 230 km/h. Co jeszcze czeka na pasażerów w pociągach Siemensa? To, co dziś w europejskiej szybkiej kolei jest standardem, a więc klimatyzacja, restauracja pokładowa, WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, WiFi, pomoc personelu pokładowego, system informacji pasażerskiej wizyjno-głosowy, z monitorami, na których pojawia się będzie trasa przejazdu, kolejne stacje z godzinami odjazdu czy aktualna prędkość, z jaką pociąg się porusza. Wspominając o toalecie przystosowanej dla osób niepełnoprawnych należny dodać, że Railjet jest wyposażony w pomost dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.