Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozpoczyna się budowa nowoczesnej Warszawy Zachodniej

inforail
07.07.2020 09:45

Podróżnym na stacjiWarszawa Zachodnia komfort zapewnią  nowezadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokieprzejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne.

Inwestycja za ponad 1,9 mld zł netto, będzie skończona do2023 r. Projekt ubiega się o współfinansowanie z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.

Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnymsystemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejszebędzie zarządzenie ruchem kolejowym na warszawskim węźle kolejowym.

Przebudowa WarszawyZachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacjikorzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcejpociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu,jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedziałAndrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Polska od latrealizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko wperspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii i obiektów kolejowychw naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld złotych. Kolejbędzie również ważnym obszarem inwestowania pieniędzy europejskich w nowejperspektywie – powiedział Grzegorz Puda, wiceminister Funduszy i PolitykiRegionalnej.

Przebudowana przez PKPPolskie Linie Kolejowe Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacjąkolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej idalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacjąmiejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów.Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy,województwa mazowieckiego i Polski – powiedział Ireneusz Merchel, prezesZarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja podwzględem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdżaokoło 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych imiędzynarodowych. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacjilinii średnicowej.

Nowa WarszawaZachodnia dla wszystkich

Wszystkie perony zostaną zadaszone. Przewidziano ruchomeschody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Stacja będzie wpełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Czytelneoznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei.Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwości kursowaniapociągów.

Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączyWolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe iszersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejściezostanie też wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej.

Na stacji Warszawa Zachodnia nowy układ torowy umożliwiprzejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzeniebezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i siećtrakcyjna.

Podróżni będąkorzystać z pociągów podczas przebudowy stacji

Podczas przebudowy Warszawy Zachodniej utrzymany będzie ruchpociągów i obsługa pasażerów. W pierwszej kolejności przewidziano budowęprzejścia podziemnego od strony linii obwodowej czyli peronu nr 8. Przygotowanezostanie m.in. lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron odstrony ul. Tunelowej. Wykonawca przystąpi do budowy kładki po wschodniejstronie stacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zapewniony będzie dostęp do peronówpodczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego. Zasadnicze pracetorowe rozpoczną się od ul. Tunelowej i będą realizowane w kierunku Al.Jerozolimskich. Planowane zakończenie inwestycji w II połowie 2023 r.

Prace na stacji realizowane są w ramach projektu POIiŚ5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku WarszawaWschodnia – Warszawa Zachodnia”, który ubiega się o dofinansowanie ze środków POIiŚ do 85% wydatkówkwalifikowanych oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. „Budowa trasy tramwajowej doWilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. (PKP PLK)