Rozpoczęła się budowa drugiego podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi
Maszyna TBM Faustyna rozpoczęła budowę drugiego jednotorowego tunelu kolejowego na podziemnej trasie między stacjami Łódź Fabryczna a Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych o wartości ponad 1,5 mld zł netto jest współfinansowana z UE.
Maszyna pracuje
"Maszyna TBM (służąca do drążenia tuneli - PAP) Faustyna wystartowała z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej w kierunku przystanku Łódź Koziny i stacji Łódź Żabieniec. Na odcinku o długości ok. 1,1 tys. metrów powstanie drugi z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec" - poinformował w komunikacie przekazanym PAP Rafał Wilgusiak z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Po wybudowaniu pierwszego tunelu o długości 940 m - od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej, maszyna odbyła przegląd. Za pomocą specjalistycznych dźwigów poszczególne człony - w tym czoło tarczy - zostały wydobyte na powierzchnię, gdzie przeprowadzono konserwację urządzeń i wymianę zużytych elementów m.in. części skrawających.
Następnie poszczególne człony TBM o łącznej długości 110 metrów oraz ciężarze ponad 1,3 tys. ton zostały obrócone o 180 stopni i z powrotem umieszczone w komorze. Sprawnie przeprowadzona operacja podłączenia niezbędnych elementów pozwoliła na start maszyny.
TBM Faustyna wybuduje jeszcze dwie podziemne nitki - tunel od komory przy ul. Żniwnej o długości ok. 760 metrów do komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej oraz tunel od komory przy ul Stolarskiej o długości 710 metrów do komory przy al. Unii Lubelskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Równocześnie większa maszyna - Katarzyna - dotarła do Polesia, gdzie obecnie przechodzi przegląd czoła tarczy zanim przewierci się przez ścianę podziemnego przystanku. TBM Katarzyna o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunel o długości 2,7 km od ul. Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna. Wykonawca kontynuuje też prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.
Jak podaje inwestor, postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. TBM mają bieżący serwis np. na głowicy TBM jest to wymiana narzędzi skrawających oraz dysków tnących. Dokładny przebieg tunelu utrzymują urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje personel znajdujący się w kabinie, wewnątrz TBM-u.
Specjalna konstrukcja maszyn zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą, taką jak sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp. Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.
Tunel średnicowy to projekt współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec". Dzięki jego realizacji Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym; przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). (PAP)