TransInfo Archiwum|Inforail|Infrastruktura|Rozpoczęcie przebudowy kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej
Rozpoczęcie przebudowy kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej
inforail
02.03.2010 14:37
Rozpoczęcie przebudowy kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej
Wojewoda Podlaski Maciej Żywno wziął udział w uroczystym przekazaniu placu budowy wykonawcom, którzy wygrali przetarg na realizację inwestycji prowadzonej przez Podlaski Urząd Wojewódzki o nazwie „Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej do wymogów porozumienia z Schengen Etap I –Infrastruktura”. Podlaski Urząd Wojewódzki, który jest inwestorem tego przedsięwzięcia, aplikował o środki na kolejny etap przebudowy wspomnianego przejścia do Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Jesienią ub. r. norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznało kwotę 5.014.195 euro, co stanowi 85 proc. kosztów projektu. Pozostała kwota, tj. 884.858 euro zostanie pokryta z rezerwy celowej budżetu państwa.
O godz. 10.30 na kolejowym przejściu granicznym w Kuźnicy Białostockiej (peron dworca PKP) odbyło się uroczyste przecięcie wstęgi.
– Cieszę się niezmiernie, że pomimo kryzysu kolejna potężna inwestycja warta ponad 20 mln zł powstanie w woj. podlaskim –powiedział Wojewoda Podlaski Maciej Żywno. –Inwestycja ta poprawi bezpieczeństwo podróżnych, bezpieczeństwo służb mundurowych pracujących na przejściu oraz bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców woj. podlaskiego, gdyż inwestycja ta również uszczelni granicę i utrudni przemyt materiałów niebezpiecznych na teren naszego województwa.
Inwestycja ma zostać zakończona w lutym 2011 r.
A oto szczegółowa informacja na temat inwestycji:
Norweski Mechanizm Finansowy –to bezzwrotna pomoc finansowa dla krajów nowo przyjętych do Unii Europejskiej. Wraz z Mechanizmem Finansowym Europejskiego Obszaru Gospodarczego stanowi dodatkowe źródło pomocy zagranicznej (poza Funduszem Strukturalnym i Funduszem Spójności).
Główne cele tego dofinansowania to:
– zmniejszenie różnic ekonomicznych i społecznych w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej,
– wspieranie nowych członków UE w jej rynku wewnętrznym oraz wspieranie bilateralnej współpracy;
Środki te kierowane są do wszystkich instytucji sektora publicznego i prywatnego oraz instytucji pozarządowych danego kraju. Minimalna kwota dofinansowania pojedynczego projektu to 250 000 euro.
W ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego Wojewoda Podlaski realizuje projekt pn: „Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej do wymogów porozumienia z Schengen Etap I –Infrastruktura”. Całkowity szacunkowy koszt projektu wynosi 5 899 053 euro z czego kwota dofinansowania przyznana przez Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wynosi 85% całkowitego ostatecznego kwalifikowanego kosztu zakończonego Projektu tj. kwotę 5 014 195 euro pozostałe środki tj. kwota 884 858 euro pokryta zostanie z rezerwy celowej budżetu państwa.
Kolejowe przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej położone jest na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i jego sprawne i prawidłowe funkcjonowanie posiada kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa obywateli krajów Unii. Z uwagi na usytuowanie przez obszar ten przebiega ważny szlak komunikacyjny o znaczeniu międzynarodowym.
Realizacja projektu zapewni dostosowanie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej do wymogów porozumienia z Schengen, nastąpi wzmocnienie przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej oraz usprawnienie jego funkcjonowania. Projekt polegać będzie głównie na budowie systemu monitoringu dla obszarów wymagających specjalnego nadzoru, budowie kontenerowego zaplecza dla Straży Granicznej oraz przeniesieniu bramki do wykrywania skażeń radioaktywnych. W ramach projektu ujęte zostały również niezbędne prace związane z nadzorem inwestycyjnym, jak również przygotowanie mapy porealizacyjnej i promocja projektu.
Projekt realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Jest to system, który ma skracać czas realizacji inwestycji. Zakłada zastąpienie dwóch odrębnych przetargów na projektowanie i realizację inwestycji tylko jednym przetargiem na projekt i wykonanie łącznie. Wykonawca projektuje inwestycję, uzgadnia z inwestorem, a następnie realizuje.
Projekt „Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej do wymogów porozumienia z Schengen Etap I –Infrastruktura”finansowany z Norweskiego Mechanizmu Finansowego to kontynuacja realizacji zadania finansowanego z Funduszu Schengen, które zakończone zostało w IV kwartale 2007 roku na kwotę 52.493.564 zł. Wykonane zostało wówczas m. in.:- budowa peronu Nr 1 przeznaczonego dla krajowego ruchu pasażerskiego;- budowę peronu wyspowego Nr 2 dla ruchu międzynarodowego pociągów dalekobieżnych i dla ruchu przygranicznego na trasie Kuźnica Białostocka –Grodno;- budowę przejścia podziemnego umożliwiającego podróżnym nie tylko bezpieczne dojście na odpowiednie perony, ale również rozdzielenie ruchu pasażerskiego krajowego od międzynarodowego;- budowę stanowiska do kontroli granicznej podróżnych na peronie Nr 2;- budowę dróg technologicznych i pożarowych oraz dróg inspekcyjnych dla potrzeb służb granicznych, wraz z ogrodzeniem wzdłuż torów szlakowych po obu ich stronach na około 4-ro km odcinku od granicy państwa do stacji Kuźnica Białostocka, zapobiegającym wyrzutom przez pasażerów przemycanych towarów w czasie biegu pociągów;
– przebudowa układu torowego stacji związana z budową tunelu i peronów;
– ogrodzenia wzdłuż dróg inspekcyjnych i terenu stacji;
– budowę kładki nad torami umożliwiającej służbom granicznym obserwację składów pociągowych z góry.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024