Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rozpoczęcie II etapu rokowań w sprawie dworca Poznań Główny

inforail
09.12.2008 14:43
Zakończony został I etap rokowań z PKP S.A. dotyczący wyłonienia partnera finansowego dla realizacji inwestycji polegającej na stworzeniu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego na stacji Poznań Główny.

Do II etapu zostały zakwalifikowane następujące firmy:
1. Konsorcjum TriGranit Holding Limited oraz TriGranit City Development Sp. z o.o
2. Echo Investment S.A.
3. Konsorcjum HB Reavis Group
4. Neinver Polska Sp. z o.o.

Wymienione firmy do 19 stycznia 2009 r. mają za zadanie złożyć oferty wiążące (w tym koncepcje biznesowe i architektoniczne). Zakończenie II etapu rokowań planowane jest w pierwszej połowie 2009 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2010 roku, zakończenie inwestycji związane z obsługą podróżnych (części dworcowej) –przed rozpoczęciem mistrzostw EURO 2012. Zakończenie prac związanych z częścią komercyjną będzie zależało od możliwości finansowych partnera finansowego i zachowań rynku.

Dworzec Poznań Główny obecnie. Fot. R. Piech
Rolą partnera finansowego jest finansowanie całej inwestycji, pod którą PKP S.A. wnosi grunt. W ramach przygotowań do mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 w Poznaniu, PKP S.A. we współpracy z wyłonionym partnerem finansowym planuje zrealizować projekt inwestycyjny polegający na budowie zintegrowanego centrum komunikacyjnego na stacji Poznań Główny, obejmującego: dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, połączenie z Poznańskim Szybkim Tramwajem oraz powierzchnie związane z działalnością komercyjną, w szczególności centrum handlowe, centrum konferencyjno-biurowe, hotelowe, rekreacyjne, parkingowe i inne. Inwestycja będzie realizowana z wybranym w trybie rokowań inwestorem.
Teren przyszłego zintegrowanego centrum komunikacyjnego znajduje się w ścisłym centrum Poznania. Zajmuje około 16 ha i ograniczony jest umownymi granicami: od strony północnej –Mostem Dworcowym, od strony wschodniej tzw. Wolnymi Torami, od zachodniej ulicami Głogowską i Zachodnią, na styku dzielnic Łazarza i Wildy. Obszar ten ma kluczowe znaczenie dla miasta i należy do najważniejszych przestrzeni możliwych do komercyjnego zagospodarowania w Poznaniu.
Koncepcja nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny. Fot. PKP S.A.
Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania, na tym terenie istnieje możliwość lokalizowania: obiektów wysokich (25 – 55 m) i wysokościowych (powyżej 55 m), obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 o zróżnicowanych funkcjach oraz platformy i zabudowy na platformie ponad torowiskami, ale wyłącznie pod warunkiem uwzględnienia wytycznych konserwatorskich. Zgodnie z wymaganiami Miejskiego Konserwatora Zabytków należy bezwzględnie zachować historycznie ukształtowany układ przestrzenny z ulicą Dworcową oraz placem przed budynkiem Dworca Głównego. Na tym obszarze ma być również maksymalne nasycenie zielenią, szczególnie w miejscach lokalizacji placów dworcowych. Procent zabudowy oraz intensywność zabudowy powinna uwzględniać możliwości obsługi komunikacyjnej, przepustowość zewnętrznego układu komunikacyjnego i możliwość obsługi w zakresie infrastruktury technicznej.
Z dworca Poznań Główny prowadzony jest ruch pasażerski zarówno regionalny, krajowy jak i międzynarodowy. Poznań posiada bezpośrednie połączenia:
– krajowe z Warszawą, Krakowem, Katowicami, Wrocławiem Gdańskiem, Szczecinem, Łodzią;
– międzynarodowe z Moskwą, Kijowem, Berlinem, Frankfurtem nad Menem, Kolonią, Amsterdamem, Monachium.
Koncepcja nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny. Fot. PKP S.A.
Postępowanie mające na celu wyłonienie inwestora jest dwuetapowe. W I etapie PKP S.A. dokonało oceny złożonych przez potencjalnych inwestorów odpowiedzi na zaproszenie, w szczególności w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej potencjalnych inwestorów, jak również oceni przedłożoną przez nich koncepcję zagospodarowania nieruchomości wchodzącej w skład projektu inwestycyjnego. W II etapie po złożeniu wiążących ofert przez potencjalnych inwestorów i po ewentualnym przeprowadzeniu dodatkowych rokowań z potencjalnymi inwestorami, PKP S.A wyłoni inwestora, który złoży ofertę charakteryzującą się najkorzystniejszą relacją określonych przez PKP S.A. parametrów. Przedmiotem rokowań będą w szczególności: forma współpracy, sposób realizacji projektu inwestycyjnego, wartość nakładów inwestycyjnych, warunki finansowania projektu, sposób określenia zysków z projektu, proponowany przez potencjalnego inwestora program rozwoju, obejmujący m.in. dalsze zobowiązania inwestycyjne, ewentualne zobowiązania w zakresie ochrony środowiska i dóbr kultury oraz inne zobowiązania.
Projekt zintegrowanego centrum komunikacyjnego Poznań Główny nie jest jedynym realizowanym w tej chwili przez PKP S.A. PKP S.A. planuje przebudowę i modernizacją kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą dworce główne we Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Szczecinie i Sopocie. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1,5 miliarda euro. Celem PKP S.A. jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych. Będą one węzłami komunikacyjnymi dającymi nowe możliwości przemieszczania się, spędzania czasu oraz prowadzenia działalności gospodarczej mieszkańcom miast i podmiotom gospodarczym.