Rozmowa z Prezesem PKP Intercity – Czesławem Warsewiczem (2)
W ubiegłym tygodniu zaprezentowaliśmy pierwszą część rozmowy z Prezesem Zarządu PKP Intercity –Czesławem Warsewiczem (http://www.infobus.pl/text.php?id=9353). Zapraszamy do lektury części drugiej, w której poruszone zostaną kwestie taboru Spółki oraz ważna dla wszystkich pasażerów problematyka cen biletów.
InfoBus: Czy w przewidywalnej perspektywie czasu PKP Intercity zamierza pozyskać lokomotywy, bo jak do tej pory korzysta z taboru PKP Cargo.
Czesław Warsewicz: Proces pozyskania lokomotyw jest jednym z elementów strategii Spółki. Jako przewoźnik w tej chwili dysponujemy wyłącznie wagonami. Po to, żeby być konkurencyjnym na rynku przewozów musimy mieć wpływ na jakość. A lokomotywy pośrednio o niej decydują . W 2007 roku proces pozyskiwania lokomotyw zostanie rozpoczęty. W pierwszym kwartale bieżącego roku będzie ogłoszony przetarg na zakup dziesięciu nowych lokomotyw, w związku z uzyskanym kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. To będą nowe lokomotywy. Będziemy rozważać również zakup pojazdów przynajmniej dwu a może nawet trzy systemowych, umożliwiających bezproblemowe przekraczanie granicy. Mówię lokomotywy przynajmniej dwusystemowe, a jeżeli różnica ceny będzie naprawdę minimalna, to oczywiście lepiej jest mieć trzy systemy. Druga rzecz, rozważamy możliwość zakupu używanych lokomotyw na rynku europejskim. Szukamy takich możliwości i być może przetarg będzie ogłoszony jeszcze w tym roku. Trzeci element jest związany z ustaleniami wewnętrznymi, wewnątrz grupy PKP, a przede wszystkim z PKP Cargo. W 2007 roku podejmiemy proces przejmowania lokomotyw od PKP Cargo. Jeżeli chodzi o zakup używanych lokomotyw, to jest możliwe, iż pierwsze takie lokomotywy, jak również te przejęte z Cargo, pojawią się na polskich torach jeszcze w tym roku.
IB: A w jakim kierunku będzie zmierzała modernizacja wagonów ?
CW: Dostosowania do standardów europejskich. Istotna jest prędkość – przynajmniej 200 km / h, jak również wyposażenie: w zamknięte systemy wc, udogodnienia dla niepełnosprawnych, to co stanowi europejski standard.
IB: Czy będą zmiany w dziedzinie pociągów międzynarodowych ?
CW: Mam 8 nocnych pociągów międzynarodowych i 16 Eurocity, 2 EuroNight w rozkładzie jazdy 2006 / 2007. W tym rozkładzie jazdy 2006 / 2007 jest nowe połączenie międzynarodowe, czyli pociąg „Comenius”z Krakowa do Pragi, jak również od maja będzie reaktywowane połączenie Warszawa –Moskwa. „Polonez”27 maja powinien wyjechać na trasę. Jeszcze dodałbym kursujący w okresie wakacyjnym wagon sypialny do Burgas, nad Morze Czarne. Kierunek jeżeli chodzi o połączenia międzynarodowe jest jasny. Będą rozwijane. Jest już podjęta decyzja, że w rozkładzie jazdy 2007 /2008 będzie reaktywowane połączenie do Budapesztu i nowe połączenie Warszawa –Berlin przez Poznań w godzinach porannych. Ten kierunek wzrostu, większej liczby połączeń międzynarodowych będziemy realizować.
IB: Gdzie upatruje Pan Prezes konkurentów PKP Intercity?
CW: Podzieliłbym ich na dwie grupy . Konkurencja wewnątrzgałęziowa i międzygałęziowa. Wewnątrzgałęziowa, czyli przewoźnicy kolejowi, zwłaszcza ci, którzy będą mogli wjechać do nas po liberalizacji rynku przewozów pasażerskich w 2010 roku. Konkurencja międzygałęziowa, czyli konkurencja ze strony linii lotniczych, samochodów, autobusów, itd. Konkurencja jest potrzebna, bo mobilizuje do działania. Ale konkurenci muszą obawiać się także nas.
IB: Najważniejsze zadanie na 2007 rok.
CW: To realizacja misji i strategii przygotowania spółki do skutecznego konkurowania na rynku przewozów pasażerskich, na liberalizowanym rynku kolejowych przewozów pasażerskich za trzy lata. To będzie pierwszy rok przygotowania. Mówimy tutaj o jakości usług, szybkości, komforcie podróży, ofertach cen, cenie za przejazd, drożnej polityce informacyjnej i stabilnej sytuacji finansowej. Ten rok 2007 stanowi część planu średniookresowego- podjęcie działań przygotowujących do skutecznego konkurowania na rynkach przewozów międzynarodowych. I to jest najważniejszym dla mnie celem.
IB: I pytanie ważne nie tylko dla tych, którzy koleją się interesują, interesujące wszystkich podróżnych. Czy w tym roku będzie podwyżka cen biletów?
CW: Mogę uspokoić wszystkich podróżujących z Intercity, nie przewiduję podwyżek cen biletów. Wręcz przeciwnie planujemy wiele ofert, które obniżą w sposób znaczący koszt podróży.
IB: Na progu Nowego 2007 Roku, czego Pan Prezes życzyłby sobie i swoim pracownikom ? Czego życzyłby Pan pasażerom?
CW: Pracownikom życzyłbym przede wszystkim zadowolenia z wykonywanej pracy, spokoju , stabilności, i kolejarskiej pasji na każdy dzień Nowego Roku. Pasażerom – podróży marzeń. Takiej, która rzeczywiście byłaby podróżą życia. Z nami oczywiście.
IB: Dziękuję bardzo za rozmowę.
Rozmawiał Andrzej Kajetan Tłokowski