Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rotterdam: Lokomotywy Siemensa jako pierwsze dostały dopuszczenie na linię Betuwe

inforail
21.12.2007 16:30

Lokomotywa 189 w Holandii. Fot. Siemens

Pierwsze lokomotywy typu ES64F4 weszły do regularnej służby pomiędzy Rotterdamem, a Duisburgiem. Pojazdy tego typu zakupiło DB AG i noszą one oznaczenie serii 189. Trasa ta biegnie przez linię Betuwe w Holandii, która została wyposażona w sieć trakcyjną o napięciu 25kV 50Hz~, podczas gdy standardowo w Holandii jest 1,5kV=. Oprócz tego została wyposażona w system ETCS, stąd pojazdy na tą linię muszą być specjalnie wyposażane. Otrzymanie certyfikatu potwierdziło zgodność tej lokomotywy do poruszania się po tej linii. Pod tym względem seria 189 jest pierwszą elektryczną, która otrzymała to dopuszczenie. Zamówienie na 26 lokomotyw serii 189 wyposażonych w system ETCS oraz holenderski system zabezpieczeń ATB zostało złożone niecały rok wcześniej.  Linia Betuwe zaczyna się w porcie w Rotterdamie, a kończy przed granicą niemiecką. Przez lata trwały spekulacje odnośnie systemu jej elektryfikacji. Rozważano napięcie 1,5kV= lub 25kV50Hz~, jednak w pewnym momencie pojawił się pomysł aby była niezelektryfikowana. Jednak ten wariant odrzucono po silnych sprzeciwach przewoźników towarowych, ponieważ trakcja spalinowa sprawiła by pociągi nieopłacalnymi. Ostatecznie nową linię wyposażono w system napięcia 25kV50Hz~oraz zastosowano ETCS.  W efekcie tabor dla tej linii musi być specjalnie testowany. Lokomotywy serii 189 zostały dostarczone do DB w ilości 100 sztuk w latach 2002-2005 i posiadały możliwość do poruszania się pod wszystkimi systemami napięciowymi w Europie. Jednak aby mogły wyjechać na trasy Holandii musiały zostać specjalnie dostosowane. Zmiany obejmowały montaż systemu ETCS oraz ATB (systemy te dostarczył Alstom) oraz wykonaniu całego procesu certyfikacji, który obecnie został zakończony.
Źródło: Komunikat prasowy Siemens