Rośnie zadłużenie chińskich kolei
inforail
29.01.2013 12:43
Rośnie zadłużenie chińskich kolei
Straty chińskich kolei państwowych w 2012 r. wyniosły ponad 20 mld juanów (3,17 mld dolarów), według oficjalnych danych skumulowany dług kolei w końcu sierpnia wyniósł 2,33 bln juanów, co stanowi 62 proc. majątku trwałego, jakim dysponuje kolej. Zdaniem anonimowych ekspertów z ministerstwa kolejnictwa jest mało prawdopodobne, aby przedsiębiorstwo to kiedykolwiek wyszło z długu, ale z drugiej strony zadłużenie jest „zbyt duże, by koleje mogły upaść”, napisał we środę ogólnokrajowy dziennik Huanqiu Shibao. Resort kolejnictwa przewiduje rosnące zadłużenie w 2012 r., spowodowane większymi od zakładanych stratami, które zostały zgłoszone przez regionalne jednostki operacyjne. Szanghaj zgłosił 13 mld juanów (2,1 mld dolarów), Nanchang – 7,9 mld juanów a Kanton – 2,6 mld juanów, podał kantoński dziennik ekonomiczny 21 Shiji Jingji Baodao, powołując się na anonimowe źródło.
„Najważniejszym czynnikiem obniżającym efektywność działania kolei są nowe inwestycje związane z budową dworców, które są bardzo kosztowne, zwłaszcza dla kolei dużych prędkości”, powiedział Li Lei, analityk rynku z CITIC Security. Zgodnie z oficjalnymi danymi podanymi przez Yu Bangli, szefa ekonomistów z ministerstwa kolejnictwa, budowa jednego kilometra trasy kolei dużych prędkości wynosi w Chinach 130 mln juanów (21 mln dolarów). Jest to dużo drożej niż budowa w porównywalnych warunkach 1 km trasy we Francji, gdzie koszt 1 km trasy TGV kolej ta wycenia na 15 mln dolarów. Zdaniem Li słabość gospodarki chińskiej ma znaczący wpływ na powiększanie się strat w kolejnictwie, ponieważ dla polepszenia rachunku ekonomicznego zwiększa się przewozy towarowe, co obciąża w znacznym stopniu linie kolejowe i je niszczy. Wang Mengshu, ekspert kolejowy przy Chińskiej Politechnice stwierdził, że zbyt duże jest bieżące zadłużenie kolei przy stale rosnących potrzebach finansowych, by w najbliższym czasie problem ten mógł być rozwiązany.
Jedyną sposobem poradzenia sobie z rosnącym zadłużeniem i znalezienia nowych funduszy jest zdaniem ekspertów Ministerstwa Kolejnictwa prywatyzacja kolei, poprzez emisję obligacji. Anonimowi informatorzy uważają, że ministerstwo prawdopodobnie znajdzie sposoby na zachęcenie przedsiębiorców do kupna emitowanych obligacji kolejowych. W ten sposób będzie spłacać bieżące zobowiązania kolei powiększając jej zadłużenie całkowite.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024