Rośnie liczba klimatyzowanych pociągów w Czechach
Koleje czeskie wchodzą w tegoroczne wakacje z 978klimatyzowanymi jednostkami. To nie tylko wagony, ale także szt-y i ezt-y.Wśród nich są także wyprodukowane w Polsce przez bydgoską PESĘ RagioSharki. Wciągu ostatniego liczba pojazdów z klimatyzacją we flocie czeskiego przewoźnikawzrosła o około 200 jednostek. Kolejne klimatyzowane wagony Ceske Drahy wprowadziłydo składów pociągów dalekobieżnych i regionalnych, ale także połączeńmiędzynarodowych, we współpracy z partnerami zagranicznymi. A to nie koniec.Przewoźnik planuje modernizację stu kolejnych wagonów, które zostaną wyposażonew klimatyzację.
I tak w transporcie dalekobieżnym klimatyzowane wagonyzostały włączone do kolejnych pociągów konwencjonalnych. Pojawiły się m.in. natrasie Praha ? Plzeň ? Cheb i Praha ? Tábor ? České Budějovice. Już dwietrzecie wagonów na tych połączeniach posiada klimatyzację.
Wagony klimatyzowane, zarówno 1, jak i 2 klasy, kursujątakże na trasach:
Praha ? Plzeň ? Klatovy ? Železná Ruda, Brno ? Břeclav ?Otrokovice ? Přerov ? Olomouc, Kolín ? Mělník ? Litoměřice ? Ústí nad Labem čiPlzeň ? České Budějovice ? Jihlava ? Brno.
W pełni klimatyzowane są składy pociągów EuroCity iInterCity z Prahy do Plzně i Domažlic, do Ústí nad Labem i Děčína, do Olomoucai Ostravy, z Prahy do Brna i Břeclavia, z Přerova do Břeclavía, a takżenowoczesne zestawy RailJet.
Ponad 400 składów z klimatyzacją oraz ezt-y i szt-y wykorzystywanychjest w transporcie regionalnym i podmiejskim. To wszystkie CityElefanty,kursujące w rejonie Pragi, w Czechach Środkowych i regionie morawsko-śląskim, wregionie Usti nad Labem, Pardubic, RegioPantery na liniach w regionie Pardubic,Hradec Králové, Olomouca, w Czechach Południowych i jednostki spalinowe RegioSharki RegioSpider na liniach z Ústí nad Labem, Pardubic, Karlovych Var, Liberca,Pilzna, Hradec Kralove, a także w regionie Vysocina.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wprowadzenie klimatyzowanych pociągów będzie kontynuowane wprzyszłości. Kolejne jednostki będą eksploatowane na przykład na linii R13 -Brno – Breclav – Přerov ? Otrokovice – Ołomuniec. Więcej klimatyzowanychwagonów będzie kursować także w innych krajowych pociągach ekspresowych. Niebawemdo eksploatacji wejdą dalekobieżne InterPantery. Oczywiście z klimatyzacją.
Czeskie Koleje wprowadziły do ruchu swoje pierwszeklimatyzowane pojazdy w 1994 roku. Były to trzy wagony w składzie pociągu EuroCity.Pierwszym klimatyzowanym pociągiem w Czechach był niemiecki skład, kursującyjuż w pod koniec lat 80-tych.