Rosną szanse na kolej do lotniska w Pyrzowicach
Dokumentacjaprzedprojektowa odbudowy linii kolejowej z Tarnowskich Gór do Zawiercia, wrazze skomunikowaniem portu lotniczego w Pyrzowicach, powinna być gotowa do marca2017 r. – wynika z informacji zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKPPolskie Linie Kolejowe.
Chodzi o studium wykonalności odbudowy linii kolejowej nr182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Dałaby ona postulowane od lat w regioniepołączenie kolejowe do katowickiego lotniska w Pyrzowicach.
Pierwotnie PLK zakładały, że dokumentacja, nad którąpracowało konsorcjum firm: Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o.z Warszawy oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras S.L. z Madrytu,będzie gotowa do końca marca br. Potem kolejowa spółka przesunęła termin o trzymiesiące, a 24 maja – w związku ze zwłoką w pracach – rozwiązała umowę zwykonawcą i naliczyła kary.
Jak poinformował Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKPPLK PAP w czwartek, obecny termin to następstwo podpisania na początku sierpniaumowy na dokończenie studium wykonalności projektu dotyczącego linii 182 z firmąBBF sp. z o.o. z Poznania.
Zakres rzeczowy dokończenia dokumentacji przedprojektowejobejmuje: weryfikację już zakończonych prac projektowych, analizę kosztów orazopracowanie programu funkcjonalno – użytkowego dla tego zadania.
Według wcześniejszych informacji prace nad dokumentacją PKPPLK podjęły we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja – wobec planowanegopowiązania kolejowego przedsięwzięcia z budową nowej linii energetycznejwysokiego napięcia.
Obok odbudowywanej linii kolejowej miałaby powstaćnapowietrzna kablowa linia 110 kV łącząca istniejące stacje energetyczne wSiewierzu i Miasteczku Śląskim – wraz z budową nowej stacji przy lotnisku.Poprawiłoby to zasilanie lotniska (zwiększyłaby się ważna dla rozwojuinfrastruktury wokółlotniskowej tzw. moc przyłączeniowa) i ułatwiło planowanąelektryfikację linii nr 182.
Według wcześniejszych zapowiedzi PLK po ukończeniu studiumwykonalności mógłby zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane w formule”projektuj i buduj”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Powstająca dokumentacja jest zgodna z obecną koncepcjąutworzenia połączenia kolejowego do lotniska Katowice. Według poprzedniejpowstać miała nowa linia kolejowa na odcinku od Bytomia do Pyrzowic, w pobliżuktórych mieści się lotnisko. Po jej zarzuceniu w marcu ub. roku resortinfrastruktury i rozwoju zdecydował o remoncie i uruchomieniu dawnej linii zTarnowskich Gór do Zawiercia.
Nieeksploatowana obecnie w większości, jednotorowa linia nr182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolicekatowickiego lotniska. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jejelektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.Pierwotnie zamierzano współfinansować je środkami Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (we wczesnych pracach nadprogramem wstępnie oszacowano koszt na 331,8 mln zł).
Ostatecznie środki finansowe na projekt „Rewitalizacjai odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej Tarnowskie Góry -Zawiercie” są zabezpieczone w Programie Operacyjnym Infrastruktura iŚrodowisko na lata 2014 -2020 (w ramach „Infrastrukturalnych projektówaglomeracyjnych finansowanych z Funduszu Spójności”), a zadanie figurujena liście podstawowej w Krajowym Programie Kolejowym.
Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotniskoz wykorzystaniem całej wyremontowanej linii nr 182 miałby wynieść od stronyZawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu – 55 minut. Wedługwcześniejszych informacji, czas przejazdu nowym połączeniem przez Piekary miałwynosić ponad 27 minut, a z wykorzystaniem linii nr 182, lecz od strony TarnowskichGór – ponad 51 minut.
Przedstawiciele PLK zapowiadali w ub. roku, że wraz zrealizacją połączenia do lotniska, rewitalizowany miałby być prowadzący doTarnowskich Gór od strony aglomeracji katowickiej (z Chorzowa Batorego) odcinektzw. magistrali węglowej, czyli linii kolejowej nr 132. Odcinek linii kolejowejnr 137 Katowice-Chorzów Batory został zrewitalizowany w ub. roku.
„