Rosja: Sukces `Sapsanów`

inforail
30.01.2012 14:31

Społeczno-ekonomiczny efekt eksploatacji pociągu wysokich prędkości „Sapsan”, który prawie dwa lata kursuje na trasie Petersburg-Moskwa, „przewyższył najśmielsze nawet prognozy”. Taką opinię wyraził naczelnik Oktiabrskiej Linii Kolejowej Wiktor Stiepow. Występując na konferencji prasowej w Północnej Stolicy, oświadczył,że wnioskując po jego rentowności, „to jeden z najbardziej pomyślnych innowacyjnych projektów w transporcie kolejowym w skali światowej”. Popularność pociągu, który wykonuje na dobę 12 kursów, jest „na tyle wysoka, że firma zdecydowała się zakupić w koncernie Siemens AG w uzupełnieniu do istniejących 8 składów jeszcze taką samą ilość. Wtedy zaczniemy wykorzystywać podwójne składy, liczące 20 wagonów i zaczną one regularnie kursować od 2013 roku”, – zaznaczył kierownik magistrali. Od momentu rozpoczęcia przewozu –w grudniu 2009 roku –„Sapsan”przewiózł ponad 4,2 miliona osób. Przy czym „zapełnienie”wagonów, albo jak to mówią kolejarze „zaludnienie”ekspresu wynosi 100 procent i więcej. Często bilety stają się dobrem deficytowym. „Sapsan”to bardzo szybki pociąg elektryczny (z rodziny pociągów elektrycznych Velaro, produkowanych przez firmę Siemens AG) zakupione przez firmę „Rosyjskie Koleje Państwowe”i eksploatowane na rosyjskich kolejach wysokich prędkości. Opracowany przez spółkę Siemens specjalnie dla Rosji. „Rosyjskie Koleje”zakupiły 8 składów za 276 milionów euro. Oprócz tego niemiecka firma Siemens otrzymała kontrakt o wartości 354 milionów euro na obsługę techniczną składów przez 30 lat.
Supernowoczesny pociąg został nazwany na część najszybszego ptaka na planecie –sokoła wędrownego z rodziny sokołowatych. Pociągi „latają”między Petersburgiem, Moskwą i Niżnym Nowogrodem, znacząco skracając czas przejazdu w porównaniu ze zwykłymi pociągami. Do miasta nad Newą można dotrzeć z Moskwy w 3 godziny 45 minut. Choć za szybkość i konfort trzeba sporo zapłacić, cena najtańszego biletu wynosi 3000 rubli (około 300 złotych). Szczegóły.