Rosja: RŻD stawiają na pociągi-hotele
Rosyjski przewoźnik kolejowy w najbliższym czasie zamierza wprowadzić pociągi-hotele na tory Europy. Podczas, gdy Europejczycy stawiają na drogie i szybkie pociągi, Rosjanie proponują nocne pociągi z przedziałami, aby podróżni nie męczyli się w drodze. Planami w zakresie rozwoju międzynarodowych rejsów podzielił się w wywiadzie dla Głosu Rosji zastępca dyrektora generalnego „Federalnej Kompanii Pasażerskiej”Oleg Nikitin.
Rosyjskie koleje konsekwentnie rozwijają geografię tras w kierunku zachodnim. 28 grudnia z Pietrozawodska, administracyjnego ośrodka republiki Karelia, wyruszy pierwszy pociąg turystyczny do fińskiego miasta Joensuu. To będzie czarterowy nocny rejs. W ciagu 9 godzin rosyjscy turyści będą mogli dojechać do Finlandii. Tego typu pojazdy w bliskiej przyszłości będą odprawiać się w inne państwa Europy. Oprócz czarterów, Rosyjskie Koleje zwiększą także liczbę regularnych rejsów za granicę. „W tej chwili walczymy nie o liczbę połączeń, ale o ich jakość”–mówi Oleg Nikitin.
Kolejowe przewozy w Europie, szczególnie w Niemczech i Francji, są doskonale rozwinięte. I podróże z przesiadkami, bez odczepianych wagonów, są bardziej postępowe. Jedzie pociąg Moskwa-Berlin-Paryż i nie trzeba oczepiać od niego po jednym wagoniku, żeby skierować go do Monachium czy do Amsterdamu. Na określonych stacjach pasażer może przesiąść się do innego pociągu, który zjeżdża z głównej magistrali na boczną. To dla Europy normalna praktyka. Często nie trzeba nawet przechodzić na inny peron. Wystarczy poczekac kilka minut, aż podjedzie pociąg jadący w wymaganym kierunku. Dlatego w tej chwili planujemy rozwijać kierunki na głównych magistralach, bez konieczności odczepiania wagonów. W rezultacie będzie mniej stacji docelowych. Ale dysponując dobrymi pociągami z większą częstotliwością rejsów, pasażerowie będą mogli dojechac do każdego zakątku Europy wygodniej i szybciej.
Jednocześnie Rosjanie zamierzają zaproponować Europie nocne połączenia, na których z jednego miasta do drugiego można będzie podróżować w komfortowych przedziałach. Te pociagi będą dla pasażerów tańsze, dlatego, że nie są to połączenia ekspresowe. Poza oszczędnością kosztów, jest także oszczędność sił. Podczas podrózy pasażer będzie mógł się wyspać, zapewnia Oleg Nikitin.
W Europie niesłusznie zapomniano o pociagach-hotelach, klasycznych nocnych pociagach. Nasz cel i nasze marzenie to zapełnić tę niszę. Jeździć po Europie dobrym składem, oczywiście we współpracy z niemieckimi, francuskimi i polskimi przewoźnikami kolejowymi. Jeszcze jedna emocjonalna idea: kiedy zakupimy składy Talgo, to chcemy puścić je od Moskwy do Portugalii. Przejechać Europę na skos, przez Mińsk, Warszawę, Berlin, Paryż, Madryt do Lizbony.
W ciagu najbliższych dwóch lat na rosyjskich drogach zostanie praktycznie całkowicie odnowiony skład ruchomy. Co zaś tyczy się europejskich kierunków, to tutaj głównie będą jeździć hiszpańskie składy Talgo, które mogą zmieniać odległość pomiędzy kołami. Chodzi o to, że w Rosji szerokość torów jest o 10 centymetrów większa niż w Europie, dlatego większość pociągów, zarówno rosyjskich, jak i europejskich, zmienia pary kół na granicy. Ta procedura zajmuje zwykle kilka godzin. Ponadto, zostaną zakupione pociągi ekspresowe od niemieckiego koncernu Siemens. Jednak technologiczne i nowoczesne pociagi, wyprodukowane za granicą, będą obsługiwane według rosyjskiego standardu, żeby pasażerom było wygodniej, podkreśla Oleg Nikitin.
Jeśli będziemy monitorować zagraniczną prasę, to okaże się, że dziennikarze z tęsknotą wspominają czasy, kiedy w każdym wagonie europejskiego pociągu był konduktor. Mygomamy. Kiedy roznoszono herbatę w szklankach z koszyczkiem. U nas tak jest. Kiedy w restauracji gotowano świeże, smaczne potrawy: zupy, mięso, rybę. W tym zakresie mamy przewagę.
Teraz rosyjskie pociągi wożą pasażerów regularnymi rejsami z Moskwy, Petersburga i Samary do Berlina, Paryża, Budapesztu, Warszawy, Sofii, Nicei, Pragi i Helsinek. Ponadto, w pociągu z Moskwy można dojechac do Pekinu, a z Ussuryjska do koreańskiego Tumangan.