Rok lotniskowej klapy
inforail
04.06.2013 10:27
Rok lotniskowej klapy
1 czerwca 2013 roku stołeczny ZTM miał skasować linię 175. Nie zlikwidował. Po licznych protestach pasażerów ograniczył jedynie częstotliwość kursowania do 15 minut w szczycie i 20 poza nim. Skrócone zostały też godziny, w których 175 pojawia się na przystanku. Dlaczego o tym wspominamy w portalu kolejowym? Otóż cięcia te są kolejnym etapem „promowania”transportu szynowego na lotnisko. Połączenie kolejowe do portu im. F. Chopina zostało oddane do użytku rok temu. Miało być hitem, okazało się klapą, porównywalną z tramwajem na Tarchomin. Nie jest ani taniej, ani szybciej, ani wygodniej. Badania przeprowadzone przez inż. Łukasza Szymańskiego i inż. Pawła Włodarka z Politechniki Warszawskiej jasno pokazują, że w drodze z lotniska do centrum koleją wcale nie jest szybciej. Schody zaczynają się już na samym początku. Dojście z terminala do stacji kolejowej zajmuje 7 minut, w trakcie których trzeba pokonać 400 m. Przystanek autobusowy jest zlokalizowany w odległości 50 m i dostanie się do niego zajmuje …45 s. Jeszcze bliżej, bo w odległości 30 m, jest postój taksówek. Lepsza jest aktualnie częstotliwość kursowania pociągów, 4 razy na godzinę, ale to efekt celowego działania ZTM-u, który skutecznie pociął, jak wspomnieliśmy na wstępie, kursowanie linii 175. Jest jeszcze alternatywa w postaci podróży łączonej 188 plus metro. I opcja ta nie wypada wcale tak źle. Przypomnijmy, że na lotnisko jeżdżą 3 linie kolejowe: KML do Modlina, SKM S2 do Sulejówka Miłosna oraz S3 do Legionowa i Wieliszewa. Wszystkie przez Warszawę Centralną bądź Warszawę Śródmieście. Według pomiaru dokonanego przez przywołanych wyżej inżynierów w dzień powszedni o godz. 16, czas przejazdu z centrum na lotnisko (łącznie z oczekiwaniem i dojściem) linią 175 był tylko o 8 sekund dłuższy od podróży SKM. Dokładnie identyczny jest koszt przejazdu, ale tylko w przypadku skorzystania z usług eskameki. Koleje Mazowieckie są ponad dwukrotnie droższe.
Nie deprecjonując zatem linii lotniskowych należy jednak stwierdzić, że większość osób z nich korzystających wsiada/wysiada na przedostatnim przystanku Warszawa Służewiec. Wydaje się zatem, że bardziej celowe byłoby puszczenie przynajmniej części pociągów na przykład do Piaseczna. Do korzystania z pociągów na Okęciu nie zachęca również skomplikowana sytuacja biletowa (dwóch operatorów, zmieniające się zasady, słabe możliwości zakupu biletów, zwłaszcza tych Kolei Mazowieckich), kiepska informacja o pociągach w hali przylotów czy wspomniana dość spora odległość, którą pasażerowie muszą pokonać, do podziemnej na domiar złego stacji kolejowej. To wszystko wpływa na kiepską frekwencję w pociągach. Z badań przeprowadzonych przez inż. Łukasza Szymańskiego i inż. Pawła Włodarka wynika, że zapełnienie pociągów, dojeżdżających na lotnisko to zaledwie 4%. Jeszcze gorzej jest w drodze powrotnej. Przypomnijmy, że Elf SKM Warszawa może przewieźć około 900 osób. Jeden kilometr jazdy eskaemki to 10,24 zł. Zaledwie 3% wszystkich osób, dojeżdżających na lotnisko korzysta z pociągów. Może zamiast ładować pieniądze w połączenie lotniskowe i jednocześnie likwidować inne warszawskie linie warto pomyśleć o zlikwidowaniu bądź skróceniu części kursów S2 i S3? Prezentację i inne ciekawe dane na temat lotniskowego połączenia można znaleźć tutaj
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024