Rok 2018 w PKP Intercity
Rok 2018 związany byłz realizacją szeregu kluczowych inwestycji przez PKP Intercity – podał przewoźnik.
To także szczególny rok pod kątem intensywnościrealizowanych przewozów oraz liczby przewiezionych pasażerów. Spółkakonsekwentnie realizuje wieloletni program inwestycyjny, a jego pierwsze efektysą już widoczne i pozytywnie oceniane przez pasażerów. Oto najważniejsze zdziałań zrealizowanych w 2018 roku.
• PKPIntercity w 2018 roku podpisało lub rozszerzyło umowy na zakup lubunowocześnianie taboru na ponad 2 mld złotych;
• W wynikurozstrzygniętych konkursów PKP Intercity pozyskało 654 mln zł dofinansowania ześrodków Unii Europejskiej dla projektów wartych ok 2 mld złotych;
• Odstycznia do listopada br. z usług przewoźnika skorzystało ponad 42,5 mlnpasażerów. Prognozy na zakończenie 2018 roku wskazują na osiągnięcie ponad 46mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku ubiegłym;
• PKPIntercity, kończy trzeci rok z rzędu na plusie – prognozowany zysk netto za2018 rok wynosi ok 190 mln zł;
• Wsierpniu br. przewoźnik podpisał umowę z producentem taboru na montaż iutrzymanie Wi-Fi w 20 pojazdach Pendolino. Pierwszy pojazd wyjechał na tory 28grudnia br. Do czerwca 2019 roku Wi-Fi będzie zamontowane w 10 pojazdach, dolistopada 2019 roku bezprzewodowy internet będzie dostępny już we wszystkichpociągach ED 250.
Inwestycje
Rok 2018 jest już trzecim rokiem z rzędu, w którym spółkaPKP Intercity odnotowuje zysk. Prognozowany zysk netto za bieżący rok wynosiok. 190 mln zł. Dobre wyniki finansowe w ostatnich trzech latach umożliwiająrealizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki pn. „PKPIntercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2016-2020 z perspektywą do roku2023. o wartości około 7 mld złotych. W 2018 r. spółka zrealizowała istotnącześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów nazakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych.
Jeszcze do końca bieżącego roku PKP Intercity odbierzełącznie 26 pierwszych wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnikaprzeprowadza H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to,że fabryka przekazała PKP Intercity 100% więcej wagonów niż zakładano wharmonogramie na 2018 rok! Podpisany rok temu i rozszerzony w październiku br.kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90wagonów typu 111A. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie mogą więckorzystać już od grudnia 2018 roku.
Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będąwykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:
• Szczecin– Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
• Wrocław/ZielonaGóra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
• Kraków/Lublin–Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)
Kolejnym kluczowym wydarzeniem było rozszerzenie trzech umówna modernizację 163 wagonów podpisanych w tym roku z PESA Bydgoszcz. Przewoźnikzamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafiwięc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Zupełną nowością na polskich torachbędzie 60 wagonów typu COMBI, które zostaną dostarczone przez PESA Bydgoszcz.To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowewagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi orazprzedziałem dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. Wwagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznieprzewieźć rowery.
W 2018 roku PKP Intercity kupiło także sześć pojazdówszynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby są idealnymrozwiązaniem, które sprawdza się na terenie zamkniętych hal. Zastosowany w nichnapęd elektryczny całkowicie redukuje emisję spalin, a także zapewnia niskipoziom hałasu. Sześć nowych pojazdów wyprodukowanych przez Wichary Technologieswesprze teraz obsługę taboru w zakładach PKP Intercity w Gdyni, Krakowie orazPrzemyślu. Kupno pojazdów zostało dofinasowane z funduszy unijnych ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach projektu „Kolejna dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP IntercityS.A.”.
Większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest wbieżącym roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 –2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów ilokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo –unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKPIntercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum UnijnychProjektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 roku(P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programuinwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”,którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszeniekomfortu podróży.
Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jegozakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lubzmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają zklimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowegointernetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowanadla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, cododatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby.
Wraz z postępującymi modernizacjami i pozyskiwaniem nowegotaboru, przewoźnik konsekwentnie zwiększa także swoją pracę przewozową. Wraz zwdrożeniem 9 grudnia br. nowego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019 uruchamianychjest o 23 pociągi więcej każdego dnia. To oznacza, że średnio aż 383 pociągi sąuruchamiane każdego dnia obejmując nowe połączenia krajowe i międzynarodowe,więcej kursów Pendolino z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta, oraz kolejnerelacje obsługiwane przez pojazdy Flirt3 i PesaDART.
Kolej jest ważnągałęzią transportu w naszym kraju i zależy nam aby nieustannie podnosić jakośćświadczonych usług. Zmiany w tym sektorze są aktualnie jednymi z najbardziejwidocznych w polskiej gospodarce jako że realizowany jest jeden z największychprogramów inwestycyjnych. W perspektywie do 2023 r. polska kolej będzienowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników.Podsumowując działania zrealizowane w 2018 r. z całą świadomością stwierdzam,że jesteśmy na dobrej drodze – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Partnerstwoinnowacyjne
W tym roku PKP Intercity rozpoczęło też zapowiedzianąwcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzeniainnowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. Wwyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców,opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź napotrzeby PKP IC. Pod koniec października 2018 PKP Intercity i NCBiRopublikowały ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego. Dotyczyono dialogu w sprawie opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznychzespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkościkonstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc. DialogTechniczny ma umożliwić uzyskanie niezbędnych informacji technicznych wzakresie możliwości konfigurowania EZT, zastosowania systemu automatycznejwymiany bagażu wraz z możliwością dokonania lotniczej odprawy pasażerów ibagażu na pokładzie pociągu (z możliwością elastycznego kształtowaniapojemności przedziału bagażowego). Rozwiązania te znajdą zastosowanie przyobsłudze kolejnego niezwykle istotnego projektu jakim jest budowa CentralnegoPortu Komunikacyjnego.
Obsługa połączeńzagranicznych
W bieżącym roku wiele udogodnień i nowych rozwiązańdotyczyło także połączeń zagranicznych. W nowym rozkładzie jazdy obowiązującymod 9 grudnia 2018 r. PKP Intercity przygotowało pociąg IC Nightjet relacjiWiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwia dzienny dojazd do Berlinaoraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Dodatkowo pociąg ICPrzemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina,które są przełączane do pociągu IC Nightjet w Raciborzu. Dzięki temu mieszkańcyaż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego,dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskali połączenie międzynarodowe imogą dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec. Dodatkowo pociąg IC Cracoviarelacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w oferciePKP Intercity w sezonie 2018/2019 jest również IC Sobieski kursujący z Krakowado Wiednia.
W tym roku PKP Intercity rozszerzyło także sprzedaż onlinebiletów na pociągi łączące Warszawę i Trójmiasto z Berlinem na takich samychzasadach, jakie obowiązują w połączeniach krajowych. To duże ułatwienie dlapasażerów, ponieważ zniesiony został obowiązek wydruku biletów kupionych przezinternet. Pasażerowie mogą je teraz okazać konduktorowi na ekranie smartfona,komputera lub tabletu. Tym samym wprowadzona została elektroniczna kontrolabiletów zakupionych w systemach sprzedaży internetowej PKP Intercity i DeutscheBahn, w tym przez aplikację mobilną.
PKP Intercity uprościło także nazwy ofert obowiązujących wkomunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie limitowane ofertySparDay oraz SparNight zmieniły nazwę na Super Promo International orazwszystkie nielimitowane oferty, które miały nazwę „… Specjal” zmieniły nazwę na”Visit…”, np. Visit Grodno.
Pasażerowie
PKP Intercity odnotowało rekordową liczbę pasażerów wwakacje. Od początku czerwca do końca sierpnia 2018 roku z usług PKP Intercityskorzystało blisko 13,5 mln pasażerów.
W stosunku do ubiegłorocznego okresu letniego na taki środektransportu zdecydowało się ponad 8% więcej pasażerów. Przypomnijmy, że w 2017roku z usług przewoźnika w wakacje skorzystało blisko 12,5 mln podróżnych.Wzrost popularności wakacyjnych podróży z PKP Intercity jest jeszcze bardziejwidoczny, gdy tegoroczne wyniki porówna się z tymi z poprzednich lat. W 2015roku w okresie letnim przewoźnika wybrało nieco ponad 9 mln osób, co oznacza,że obecnie pociągi PKP Intercity w wakacje wybiera aż 4,5 mln pasażerów więcej.
PKP Intercity notuje wzrost liczy pasażerów nie tylko wczasie wakacji. Z usług przewoźnika rokrocznie korzysta coraz więcej osób. Odstycznia do listopada br. z usług przewoźnika skorzystało ponad 42,5 mlnpasażerów. Prognozy na zakończenie 2018 roku wskazują na osiągnięcie ponad 46mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku ubiegłym.
Większość pasażerów PKP Intercity dokonuje zakupu biletówprzez Internet. W roku 2018 z tego narzędzia skorzystało blisko 50% z nich.Udział kanałów samoobsługowych łącznie (internet, aplikacje mobilne,biletomaty) stanowi ponad 54% sprzedaży.
Z myślą o wygodzie pasażerów w 2018 roku m.in. udostępnionow aplikacji mobilnej sprzedaż biletów łączących różne ulgi: oferty BiletRodzinny, oferty Duża Rodzina oraz rozszerzono internetową sprzedaż biletów napociągi PKP Intercity łączące Polskę i Niemcy.
„