Rewitalizacja linii Toruń – Chełmża do końca roku

inforail
30.06.2022 12:45
Modernizacja tej jednej z kluczowych dla kolejowego ruchu lokalnego w Kujawsko-Pomorskiem linii zakończy się pod koniec roku.

Na całym dwudziestokilometrowym odcinku zostały już ułożone nowe tory, trwają prace przy budowie nowych peronów.

Maksymalnie 120 km/h

Warta blisko 180 milionów złotych inwestycja, która pozwoli rozwijać tu prędkość pociągów do 120 kilometrów na godzinę (pociągi pasażerskie) i 80 km/godz. (pociągi towarowe) - obecnie obowiązujące prędkości to adekwatnie 90 i 40 km/godz. - powinna uczynić kolej bardziej atrakcyjnym środkiem transportu publicznego na tej podmiejskiej linii. Poza generalnym remontem samego torowiska obejmuje również głęboką modernizację przystanków kolejowych w Łysomicach i Grzywnie oraz przeniesienie przystanku w Ostaszewie Toruńskim bliżej centrum miejscowości, budowę przystanku na toruńskim osiedlu Jar oraz przebudowę towarzyszącej infrastruktury technicznej i przejazdów kolejowo-drogowych.

Obecnie wykonawca, którym jest firma Porr Polska, prowadzi prace na przystankach w Łysomicach i Grzywnie, gdzie powstają nowe perony. Rozpoczął też prace związane z budową w nowym miejscu przystanku w Ostaszewie, gdzie pociągi będą się zatrzymywać przy 125-metrowym peronie.

Zaplanowany przystanek na Jarze to oferta dla mieszkańców tej części Torunia, a także pracowników zlokalizowanych tu firm, m.in. Neuki (zlokalizowany zostanie na wysokości biurowca tego toruńskiego dystrybutora farmaceutyków). Tu wciąż trwa na razie procedura administracyjna poprzedzająca rozpoczęcie prac.

Inwestycja, która powinna zostać sfinalizowana  jeszcze w tym roku, finansowana jest środkami europejskimi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Inwestorem jest państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest administratorem szlaków kolejowych w całym kraju. Rewitalizacja trasy jest jednym z największych projektów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.

Linia Toruń-Chełmża

wartość inwestycji: 180 mln zł

20 km nowych torów

modernizacja 2 przystanków

2 nowy przystanek

1 przystanek przeniesiony