Rewitalizacja 60 km linii Chybie-Nędza z unijnym dofinansowaniem

inforail
19.05.2017 06:56

Trwająca jużrewitalizacja łącznie 60 km linii kolejowych relacji Chybie – Żory – Rybnik –Nędza/Turze w woj. śląskim otrzymała unijne dofinansowanie – poinformowało wczwartek Ministerstwo Rozwoju. Unijny projekt o wartości 467 mln zł otrzymał262,5 mln zł dotacji.

Przewidziane na lata 2017-2019 prace obejmują m.in. 60 kmlinii, 10 stacji i przystanków oraz 91 różnych obiektów inżynieryjnych. Pracedotyczą pięciu linii na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze (nr 140,148, 157, 159, 173, 689, 691)

To odcinki przebiegające m.in. na obszarze RybnickiegoOkręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj.śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego WęzłaKolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla magistralikolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).

Przetarg na te roboty z ofertą za 373,7 mln zł netto wygrałokonsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag i Strabag Rail. Umowazostała podpisana w drugiej połowie stycznia br.

Początek rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybie –znajdujący się na głównej linii kolejoweKraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie napółnoc, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód dokolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachódodcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejowąChałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza.

Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchutowarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursujątamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) orazRybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantum.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej doRaciborza).

PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaciwzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększysię bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, cowpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynnyprzejazd pociągów towarowych.

Według informacji z dokumentacji przetargowej prace obejmująm.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice,Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunkiodgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień,Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystankównie jest obecnie używana).

Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, za jedenze swoich celów w perspektywie finansowej 2014-2020 uważa zwiększenie możliwościprzewozów towarowych.

Obecnie PLK prowadzą lub przygotowują szereg inwestycji dot.woj. śląskiego. Prócz połączenia Chybie-Nędza to m.in. trwające już dokończeniemodernizacji linii E30 Katowice-Kraków, czy oczekująca na finansowanie zunijnego instrumentu Łącząc Europę (CEF) modernizacja i rozbudowa o kolejnetory silnie obciążonej linii E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – CzechowiceDziedzice – Zebrzydowice.

Trwają lub rozstrzygnięte zostały juź przetargi dotycząceważnych dla ruchu towarowego prac na liniach nr: 153, 199, 681, 682, 872 naodcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle czy na linii nr 146 naodcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice.

Na początku maja PLK wybrała też wykonawcę remontu odcinkalinii nr 1 między Częstochową a Zawierciem – ostatniej z przeznaczonych domodernizacji części tzw. „wiedenki”.