Rewalska wąskotorówka lekarstwem na problemy komunikacyjne
Rewalski pomysł napołączenie kolei wąskotorowej z turystyką rowerową oraz integrowanie ofertyturystycznej poprzez system transportowy – to zdaniem uczestników projektu LASTMILE – jeden z ciekawszych sposobów na rozwiązanie problemów komunikacyjnychnadmorskich miejscowości.
Podczas wizyty na Pomorzu Zachodnim, nie zabrakło dyskusji ipomysłów, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.
Kiedyś niedoceniana,dziś jedno z kół napędowych regionu. Turystyka, odgrywa coraz większe znaczeniedla gospodarki Pomorza Zachodniego, dlatego konsekwentnie staramy się jąwspierać. Oczywiście jednym z głównych wyzwań jest wydłużanie sezonu, stawiamywięc m.in. na turystykę aktywną i inwestujemy w Zachodniopomorski SzlakŻeglarski czy Trasy Rowerowe. Nie zapominamy jednak o tych najprostszychproblemach jak np. komunikacja. Projekty takie jak „Ostatnia Mila”, to przyczynkido zmian systemowych. Wierzę, że wypracowane przez ekspertów rozwiązania będązachęcały także kolejne samorządy do pójścia tym śladem – powiedziałmarszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączonez wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre zpomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nadmorze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie. Po ponadrocznych analizach i ocenie sytuacji w dziedzinie transportu na terenie gminMiędzyzdroje, Wolin, Kamień Pomorski i Dziwnów, Regionalne Biuro GospodarkiPrzestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego przystąpiło do opracowania tzw.planu działania. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznychsystemów transportowych na obszarze czterech gmin. Wskazane będą niezbędnezmiany organizacyjne i legislacyjne, potencjalne źródła ich finansowania.
Wstępne koncepcje wskazywały, że najbardziej efektywnym dlanadmorskich gmin rozwiązaniem mogło by być uruchomienie turystycznej liniiautobusowej, dodatkowo wzmocniona przez parkingi typu Park&Ride czyPark&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. M.in. dyskusji na temattych rozwiązań służyła wizyta w naszym regionie partnerów projektu LAST MILE zAustrii, Bułgarii, Luksemburga, Słowacji i Hiszpanii, którego organizatorembyło Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiegow Szczecinie, reprezentujące w projekcie Województwo Zachodniopomorskie.Spotkanie służyło także poznaniu uwarunkowań turystycznych i transportowychregionu, prezentacji przykładów dobrych praktyk systemów transportowych orazwymianie doświadczeń. Wizyty studyjne obejmowały takie gminy nadmorskie jak Rewal,Dziwnów, Kamień Pomorski, Wolin i Międzyzdroje. Uczestnicy projektu doceniliNadmorską Kolej Wąskotorową w Rewalu i podkreślali, że całościowe podejście dotworzenia produktów turystycznych powinno być powielanym przykładem nie tylkoregionalnie, lecz we wszystkich krajach partnerów projektu LAST MILE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Istotną częścią wizyty na Pomorzu Zachodnim było spotkanie irozmowa z samorządowcami, którzy w bezpośredniej rozmowie przybliżyliuczestnikom projektu problem sezonowości w turystyce i transporcie, fluktuacjisezonowej oraz problemów infrastrukturalnych, z jakimi muszą się borykać gminyturystyczne pasa nadmorskiego.
Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. oddogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działaniapowinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewidujesię realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów.Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjałekologiczny czy ekonomiczny.
„