Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych konieczna
Przewozy Regionalne to spółka świadcząca regionalne kolejoweusługi pasażerskie praktycznie na terenie całego kraju ? pisze poseł JacekOsuch w interpelacji do Minister Infrastruktury i Rozwoju. Może ona pochwalićsię największym spośród wszystkich podmiotów świadczących usługi przewozowedoświadczeniem, a także dzięki ogólnopolskiemu charakterowi, może oferowaćkorzystniejsze warunki jeśli chodzi m.in. o udostępnianie taboru czy też jegoserwisowanie. Szeroka likwidacja kursów pociągów jest niekorzystna nie tylkodla pasażerów z danego województwa, ale również dla całego segmenturegionalnych przewozów pasażerskich. Przedstawiciele Konfederacji KolejowychZwiązków Zawodowych apelują do Minister Marii Wasiak o debatę w sprawieprzyszłości Przewozów Regionalnych. Niestety, jak pisze w interpelacji posełJacek Osuch, nie odpowiada ona na ich prośby. Kolejarze zmuszeni zostali dozorganizowania strajku, gdyż nie mają innej możliwości zwrócenia uwagi na problemypolskiej kolei.
I dalej poseł Jacek Osuch zwraca uwagę na fakt, iż UrządMarszałkowski Województwa Opolskiego podał już wstępną listę pociągów, które odpołowy grudnia 2015 roku nie wyjadą na trasę. Mimo iż marszałek województwachce zapewnić Przewozom Regionalnym szansę na restrukturyzację, to wysoką cenęzapłacą za to mieszkańcy. Co czwarty pociąg na Opolszczyźnie od nowego roku niewyjedzie! Paradoksalnie, strajk odczują najbardziej te województwa, w którychPrzewozy Regionalne są jedynym regionalnym przewoźnikiem kolejowym.Województwa, gdzie działają inni przewoźnicy (a więc kujawsko-pomorskie,wielkopolskie, łódzkie, dolnośląskie oraz częściowo pomorskie, ze względu naobecność SKM na kilku trasach dalekobieżnych, a także w województwach śląskim imazowieckim, gdzie spółki powołane przez marszałka wykonują blisko 100% pracyprzewozowej w ruchu regionalnym), odczują strajk w znacznie mniejszej skali.Nie zmienia to jednak faktu, iż miliony pasażerów nie będą mieli możliwościkorzystania z przewozów i dojechania do miejsca pracy, zamieszkania czywypoczynku.
Sytuacja Przewozów Regionalnych wymaga podjęcia racjonalnychdziałań w celu restrukturyzacji ukierunkowanej na uzyskanie trwałejrentowności, istotnej poprawy jakości oferty przewozowej, realizacji inwestycjitaborowych i możliwości konkurowania. Ujednolicenie sposobu kontraktacji orazwydłużenie okresu kontraktowania może zapewnić regionalnym spółkom kolejowymstabilizację, a tym samym możliwość inwestycji np. w tabor. Blisko połowazamówień na regionalne przewozy pasażerskie w Polsce jest zawierana na okres 1roku, zdecydowanie za krótko aby przewoźnik mógł zrealizować inwestycje w nowytabor i podnieść jakość usług. W szczególnie niekorzystnej sytuacji znajdująsię właśnie Przewozy Regionalne, których właścicielem są wszystkie 16województw, co w praktyce oznacza brak wiodącego właściciela.
Obserwowany w Polsce spadek znaczenia pasażerskiegotransportu kolejowego jest przeciwieństwem tendencji istniejących w EuropieZachodniej, gdzie udział pracy przewozowej rośnie, w tym nawet w krajach odoskonale rozwiniętej sieci dróg i autostrad takich, jak Niemcy, Włochy czyWielka Brytania. W większości krajów UE kontrakty na usługi przewozowezawierane są na dłuższe niż w Polsce okresy. Zawarcie umów na przewozy na okres5-10 lat pozwala na właściwe zaplanowanie rozwoju i sfinansowanie zakupówtaboru.
Z przykrością należy przyznać, że polski rynek PrzewozówRegionalnych pozostaje w stagnacji. Bezpośrednią przyczyną strajku kolejarzyjest to, że niedotrzymywane są terminy negocjacji Przewozów Regionalnych zmarszałkami w kwestii restrukturyzacji przedsiębiorstwa. W zasadzie wszystkiezostały już przekroczone. Do 30 czerwca umowy z marszałkami na 5-letniewykonywanie przewozów miały być podpisane, tymczasem nic takiego się niedzieje. Przewodniczący KKZZ ma poważne obawy, że procesu nie da się skończyć, aprzecież na wszystko potrzeba jeszcze zgody Komisji Europejskiej. Kolejarzealarmują, że pracownicy Przewozów Regionalnych pójdą na bruk lub czeka ich powolnaagonia.
Wobec powyższego, poseł Jacek Osuch zwrócił się do MinisterMarii Wasiak z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
Jakie połączenia kolejowe zostaną zlikwidowane od nowegoroku w związku z restrukturyzacją Przewozów Regionalnych? Proszę w wykaz wodniesieniu do każdego z województw.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czy resort spełni postulaty kolejarzy i przywróci FunduszKolejowy?
Czy Pani Minister podejmie się debaty z przedstawicielamiKonfederacji Kolejowych Związków Zawodowych i wypracuje wspólne stanowisko?
Tradycyjnie do tematu będziemy wracać na łamach InfoRail, popojawieniu się stanowiska MIR.