Remonty utrudniają kursowanie pociągów Kolei Śląskich
Kolejne remontyodcinków linii kolejowych w woj. śląskim wpłyną od wtorku na zmiany wkursowaniu pociągów Kolei Śląskich. Najwięcej utrudnień czeka pasażerów wrejonach Dąbrowy Górniczej oraz Bielska-Białej. Wprowadzone zostaną m.in.zastępcze autobusy.
Chodzi o następstwa kolejnych etapów prac torowych, którekoordynuje zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie LinieKolejowe. Zostały one uwzględnione we wprowadzonej w marcu tzw. wiosennejkorekcie rozkładu jazdy. Do ograniczeń z tym związanych muszą dostosować sięprzewoźnicy, m.in. obsługująca zdecydowaną większość tras w woj. śląskim samorządowaspółka Koleje Śląskie.
Już od 11 marca utrudnienia objęły m.in. kluczową linię KŚ -S1 (Częstochowa – Katowice – Gliwice). Są one związane z budową przejściapodziemnego w Ząbkowicach oraz pracami pomiędzy stacją Dąbrowa GórniczaZąbkowice, a stacją Będzin.
Jak przypomniała w poniedziałek rzeczniczka kolei ŚląskichMagdalena Iwańska, od wtorku 17 kwietnia do 8 maja zastępcza komunikacjaautobusowa będzie uruchamiana w zamian za część pociągów na odcinku DąbrowaGórnicza Ząbkowice – Będzin Ksawera (dla krótszego odcinka z Ząbkowic doDąbrowy Górniczej pierwsze zastępcze autobusy wyjechały 12 marca; planowo natym odcinku do przyszłego poniedziałku).
Zastępcza komunikacja autobusowa zostanie też wprowadzona nalinii S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń). Od 17 kwietnia do 28maja całkowicie wstrzymany zostanie ruch pociągów na odcinku Bielsko-BiałaGłówna – Łodygowice. W godzinach szczytowych przewidziano m.in. autobusyekspresowe między Bielskiem-Białą a Żywcem (bez postojów). Zmieni się też trasapociągów Ornak do Zakopanego (pojadą przez Wadowice).
Według wcześniejszych informacji całkowite wstrzymanie ruchunastąpi ponadto od 7 maja do 9 czerwca na odcinku Zebrzydowice – Cieszyn. Zawszystkie pociągi wyjadą tam autobusy zastępcze. Z kolei 17 i 18 maja pociągido Bohumina będą kursowały objazdem przez stację Bohumin Vrbice.
W obecnym rozkładzie jazdy wprowadzone mają zostać jeszczetrzy tzw. korekty. Wśród planów modernizacyjnych PKP PLK na kolejne kilkanaściemiesięcy przewidywane są m.in. prace na odcinku Węgierska Górka – Żywiec,przebudowa układu torowego w obrębie stacji Częstochowa, Poraj i Myszków czyprace na odcinku Rybnik – Sumina – Nędza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
KŚ oceniają, że dzięki realizacji tych planów możliwe będziezwiększenie prędkości jazdy pociągów – w przypadku linii S1 miejscowo nawet do160 km/h. Istotne skrócenie czasu jazdy powinno nastąpić również na linii S5(Katowice – Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń).
Obowiązujący od 10 grudnia ub. roku obecny rozkład jazdyzałożył wzrost o 5 proc. względem poprzedniego, liczby kilometrówprzejeżdżanych przez pociągi zamawiane przez woj. śląskie. Wszystkie pociągizamawiane przez woj. śląskie mają przejechać łącznie w ciągu roku ok. 8,9 mlnkm, z czego ok. 7 mln realizują samorządowe Koleje Śląskie, a ok. 1,9 mln -Przewozy Regionalne.
Obecny rozkład założył też częstotliwość pociągów na głównejlinii Katowice – Gliwice w godzinach szczytu co ok. 20 minut – łącznie ok. 37par pociągów w ciągu doby. Na innym silnie obciążonym odcinku między Katowicamia Dąbrową Górniczą przewidziano ok. 32 par pociągów w ciągu doby (poza okresamiutrudnień).
„