Remont tunelu średnicowego w Warszawie
Dnia 1 lipca 2006 roku rozpoczął się I etap remontu tunelu średnicowego w Warszawie. Warto zatem przyjrzeć się nieco bliżej jego zakresowi, jak również historii tego obiektu i zmianom, które nastąpią po rozpoczęciu tej przebudowy.
Historia tunelu
Zanim przedstawimy szczegóły remontu tunelu średnicowego warto przytoczyć kilka faktów z jego historii. I tak w roku 1894 – inż. Inż. Rohan i Zieliński przedstawili koncepcję budowy płytkiego tunelu przez śródmiejską Warszawę, Powiśle łączącego dworzec Warszawa Główna z dworcem Warszawa Wschodnia (Terespolskim). Projekt budowy tunelu został zatwierdzony w 1921 roku. Po 15 latach pierwszy pociąg elektryczny przejechał tunelem. W roku 1948 zakończono budowę komory tunelu dalekobieżnego, Kilka miesięcy później nastąpiło uroczyste otwarcie obiektu. Docelowy układ komunikacyjny wraz z przystankami Śródmieście, Powiśle i Stadion oddano do użytku w roku 1963. Dokumentację remontu tunelu przyjęto w 2005 roku.
Zakres robót w ramach remontu tunelu średnicowego
Dzień przed rozpoczęciem robót w siedzibie warszawskiego oddziału PKP PLK odbyła się narada koordynacyjna wszystkich służb odpowiedzialnych za przeprowadzenie robót. Wszystkie w/w jednostki zgłosiły swoją gotowość do przystąpienia do remontu.
Pisząc o zakresie robót tunelu średnicowego możemy oprzeć się jedynie na informacjach podanych na oficjalnej stronie PKP. I tak obejmuje on (w części podmiejskiej):
– wymianę podtorza na płytę żelbetową z ułożeniem nawierzchni niekonwencjonalnej,
– nowy system odwodnienia torowiska i konstrukcji nośnej tunelu,
– nowy układ okablowania dla potrzeb energetycznych i urządzeń sterowania ruchem pociągów,
– zabezpieczenie p/poż. wraz z budową nowej instalacji hydrantowej, instalacji oddymiających, dróg ewakuacyjnych,
– rozdzielenie przejść w ścianie środkowej tunelu przegrodami ogniowymi i drzwiami przeciwdymowymi,
– naprawę otuliny konstrukcji nośnej tunelu,
– zabezpieczenie tunelu przed drganiami i hałasem.
Powyższe prace zostaną wykonane przez Konsorcjum Firm Polimex – Mostostal i Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych 7. Przed wykonawcą remontu tunelu stoi poważne wyzwanie – zastosowania w praktyce nowych technologii, przekonanie opinii publicznej, że tunel nie będzie stanowił już wąskiego gardła w systemie komunikacyjnym Warszawy. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, to jeszcze jesienią tego roku zwiększona zostanie prędkość jazdy pociągów podmiejskich do 60 km na godzinę.
Zmiany w kursowaniu pociągów
Remont podmiejskiej części tunelu średnicowego pociągnie za sobą ograniczenia w ruchu pociągów. I tak pociągi spółek PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne pojadą, tak jak dotychczas, torami dalekobieżnymi. Tędy kursować będzie także SKM. Nieco inaczej wygląda sprawa połączeń realizowanych przez Koleje Mazowieckie. Mianowicie:
a) – pociągi z kierunku Mińska Maz., Otwocka, Tłuszcza będą rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Warszawa Wschodnia,
b) –pociągi z kierunku Skierniewic i Sochaczewa będą rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Warszawa Zachodnia,
c) – pomiędzy stacją Warszawa Zachodnia a po. Warszawa Ochota po torze nr.4 uruchomione zostanie wahadło złożone z ezt.,
d) – pociągi z Radomia zostaną skierowane przez dworzec Warszawa Centralna.
Perony, na które przyjeżdzją i z których odjeżdżają pociągi w okresie 1.07-30.10.2006r.
W celu ułatwienia podróżnym korzystania z połączeń kolejowych w czasie remontu tunelu średnicowego w dniach 1.07 – 30.10 2006 roku, wprowadzono następujące zasady dotyczące wyznaczenia peronów, z których odjeżdżają i na które przyjeżdżają pociągi:
Dworzec Warszawa Wschodnia
Pociągi Kolei Mazowieckich z kierunku: Otwock, Mińsk Maz. i Tłuszcz przyjeżdżają i odjeżdżają z peronu 6 i 7;
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej Przewozów Regionalnych do stacji Warszawa Centralna i Warszawa Zachodnia odjeżdżają z peronu 2;
Dworzec Warszawa Zachodnia
Pociągi podmiejskie z kierunku Sochaczewa i Skierniewic będą przyjeżdżały i odjeżdżały z peronu 2 i 3;
Pociągi z kierunku Radomia przez dworzec Warszawa Centralna do dworca Warszawa Wschodnia będą przyjeżdżały i odjeżdżały z peronu 6;
Wahadło pomiędzy Warszawą Zachodnią , a przystankiem Warszawa Ochota będzie odchodziło z peronu 4 tor 25;
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pośpieszne Przewozów Regionalnych będą odjeżdżały z peronu 4 tor 8;
Komunikacja zastępcza
Dla pasażerów korzystających dotychczas z pociągów podmiejskich przygotowana została kolejowa komunikacja zastępcza. Autobusy kursują na trasie Dw. Wschodni (Lubelska) –Plac Zawiszy, zatrzymując się po drodze na przystankach Aleja Zieleniecka, Muzeum Narodowe, Centrum i Plac Starynkiewicza. Częstotliwość wynosi 5/20/10/10/30 minut.
Miłośnicy w tunelu
W nocy z 23 na 24 czerwca 2006 roku PKP PLK przygotowały atrakcję dla miłośników kolei –zaproszono ich bowiem do wzięcia udziału w przemarszu podmiejską częścią tunelu średnicowego. Na ten nietypowy spacer, pomiędzy stacjami Powiśle i Śródmieście przybyło ponad 300 osób. Liczący blisko 1200 metrów tunel odsłonił przed zwiedzającymi swoje tajemnice i zakamarki: wyjścia ewakuacyjne, stan dylatacji –połączeń 110 sekcji, zapylony rdzą tłuczeń, skorodowane fragmenty konstrukcji nośnej. Wycieczkę prowadził przedstawiciel kolei, który opowiadał o historii obiektu. Kolejny taki przemarsz planowany jest po zakończeniu remontu –jesienią.
O postępach prac budowlanych w tunelu średnicowym będziemy informować na łamach InfoBusa.