Remont tunelu średnicowego na półmetku
Na początku lipca zaprezentowaliśmy materiał na temat rozpoczynającego się właśnie wtedy remontu warszawskiego tunelu średnicowego (http://www.infobus.pl/text.php?id=7351). Już w trakcie prac okazało się, że nie zostaną one ukończone w przewidzianym terminie i będą trwały do 9 grudnia 2006 roku.
Jakie są przyczyny tych opóźnień? Otóż, jak poinformowali przedstawiciele warszawskiego Oddziału Regionalnego PKP PLK S.A. „W trakcje robót demontażu nawierzchni torowej oraz usuwania całej warstwy podsypki tłuczniowej na całej długości tunelu za wyjątkiem 80 mb – odkopano płytę żelbetową (102 płyty oddzielone od siebie dylatacjami). Stan płyty jest na większej części poprawny natomiast na około 20 % są uszkodzenia wymagające naprawy. Ekspertyza i ocena stanu dokonana przez specjalistów z Instytutu Techniki Budowlanej pod przewodnictwem Pana Profesora Lecha Wysokińskiego stwierdza spękanie i klawiszowanie wynikające z nierównomiernych osiadań gruntu. Badania wykazały, że w okresie eksploatacji doszło do uplastycznienia nawodnionych gruntów małospoistych z dużą zawartością frakcji plastycznych. Stan taki spowodował klawiszowanie i spękania kilku płyt (najgorszy odcinek to środek tunelu ul. Krucza –Nowy Świat). Dla uzyskania wymaganych parametrów geotechnicznych gruntu konieczna jest stabilizacja ośrodka gruntowego przez zastosowanie inekcji wzmacniających oraz wbudowania mikropali pod kilkoma płytami. 6 płyt musi być wymieniona. Po dokonaniu tych robót będą kontynuowane roboty wg. pierwotnego projektu z wyjątkiem budowy płyty podłożowej zadanie te przejmie dotychczasowa płyta po częściowej jej naprawie, zostanie także zmniejszona grubość płyty podtorowej z uwagi na wyższe położenie płyty podłożowej. Roboty naprawcze gruntu i istniejącej płyty żelbetowej muszą być wykonane w pierwszej kolejności co koliduje z pozostałymi pracami pozostałymi do wykonania, a przede wszystkim z budową płyty podtorowej którą będzie można wykonać po wykonaniu prac które nie były planowane.”Ostatnie doniesienia nie są jednak optymistyczne dla pasażerów. Pojawiają się bowiem pogłoski, że także ten drugi termin zakończenia plac remontowych nie zostanie dotrzymany. Jak twierdzą przedstawiciele PKP PLK za wskazane wyżej opóźnienia odpowiedzialny jest projektant remontu tunelu średnicowego –spółka Metroprojekt. Pracownicy tej firmy nie przeprowadzili bowiem badań, które zapobiegłyby tego typu niespodziankom. Dla Metroprojektu mogą one okazać się nieciekawe w skutkach. Peelka rozważa bowiem nałożenie kar umownych za powyższe zaniedbania.
Przypomnijmy, iż w związku z zamknięciem dla ruchu podmiejskich torów w tunelu średnicowym wprowadzone zostały zmiany w rozkładzie jazdy pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Pierwsza z tych spółek zorganizowała dla swoich pasażerów zastępczą komunikację autobusową, kursującą na trasie Warszawa Zachodnia –Warszawa Wschodnia. Pociągi SKM przejeżdżają natomiast przez stację Warszawa Centralna. Czas, jaki pozostał do zakończenia remontu tunelu średnicowego jest odliczany na stronie www.remonttunelu.pl . Tam także można zapoznać się z technicznymi szczegółami prac oraz ich zaawansowaniem.
Korzystając z okazji PKP zamierza także odrestaurować dworzec Warszawa Śródmieście. Jest to bowiem jedno z najbardziej zaniedbanych miejsc w stolicy. W ramach prac renowacyjnych 40-letniego obiektu wyczyszczone zostaną jego ściany, wyremontowane toalety, oświetlenie i sufit. Niepewne są natomiast dalsze losy wszechobecnych budek handlowych, które nie ma co ukrywać, nie są ozdobą.